التنمر في بيئة العمل وعلاقته بكل من الأعراض الاكتئابية والرضا الوظيفي للمعلمين في ضوء متغيري النوع وعوامل الشخصية / (Record no. 173231)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07216namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250810143001.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250730s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 370.153
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 370.153
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.04.M.Sc.2024.مر.ت
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،مروة عطاالله عبد الرحمن عطاالله
Preparation إعداد.
245 12 - TITLE STATEMENT
Title التنمر في بيئة العمل وعلاقته بكل من الأعراض الاكتئابية والرضا الوظيفي للمعلمين في ضوء متغيري النوع وعوامل الشخصية /
Statement of responsibility, etc. إعـداد الباحثة مروة عطاالله عبد الرحمن عطاالله؛ إشـراف أ.د/ سميرة علي جعفر أبو غزالة، أ.م.د/ منال منصور الحملاوي.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Work environment bullying and its relationship with symptoms of depression and job satisfaction among teachers in light of the variables of type and personality factors /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 156 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 129-138.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين التنمر في بيئة العمل وكلًا من الأعراض الاكتئابية والرضا الوظيفي للمعلمين، ومعرفة الفروق فى التنمر فى بيئة العمل تعزى إلى النوع، وعوامل الشخصية للمعلمين، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي بنوعيه (الارتباطي، والمقارن)، والمنهج التنبؤي، تكونت عينة الدراسة من(319) معلمًا، (110 ذكور، 209 إناث) من المدارس التابعة للإدارت التعليمية بمحافظة القاهرة، تراوحت أعمارهم بمتوسط عمري ما بين (22-53) سنة، استخدمت الدراسة الأدوات الآتية: مقياس التنمر فى بيئة العمل –إعداد الباحثة، مقياس الأعراض الاكتئابية –إعداد آرون بيك1979، ترجمة وتعريب أحمد عبد الخالق1996 ومقياس الرضا الوظيفي –إعداد الباحثة، مقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية –إعداد كوستا وماكري1992، ترجمة وتعريب بدر الأنصاري2002. وأسفرت النتائج إلى أنه توجد علاقة ارتباطية سالبة ذات دلالة إحصائية بين متغيرى التنمر في بيئة العمل والرضا الوظيفي للمعلمين ضحايا التنمر، توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين متغيرى التنمر في بيئة العمل والأعراض الاكتئابية للمعلمين ضحايا التنمر، كما أشارت نتائج الدراسة إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المعلمين ضحايا التنمر عينة الدراسة على مقياس التنمر في بيئة العمل طبقًا لمتغيري النوع، السن، مستوى التعليم، الخبرة، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المعلمين عينة الدراسة على مقياس التنمر في بيئة العمل طبقًا لمتغير عوامل الشخصية، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مرتفعي ومنخفضي الدرجات على مقياس التنمر في بيئة العمل في متغيري الأعراض الاكتئابية والرضا الوظيفي، يسهم التنمر في بيئة العمل في التنبؤ بالأعراض الاكتئابية والرضا الوظيفي لدى المعلمين ضحايا التنمر عينة الدراسة.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The objective of this study was to identify the associations between Work Environment Bullying and Symptoms of Depression among teachers, as well as the associations between Work Environment Bullying and job satisfaction among teachers.The study aimed to understand the differences in Work Environment Bullying according to the variables of Type and Personality Factors among teachers. The research adopted arelational descriptive approach, comparative analysis and the predictive method. including a sample of (319) teachers (110 males, 209 females) from Schools Educational Administration in Cairo Governorate, with an average age between 22 and 53 years. Various assessment tools were employed, including aresearcher- developed Work Environment Bullying scale, the Symptoms of Depression scale (developed by Beck1979, translated and Arabized by Ahmed Abdel Khaleq 1996). aresearcher- developed Job Satisfaction scale and a Personality Factors scale (developed by Costa & Mc Crae1992, translated and Arabized by Badr Al-Ansari, 2002).<br/>The findings revealed asignificant negative correlation between Work Environment Bullying and Job Satisfaction among teachers who were victims of bullying, as well as asignificant positive correlation between Work Environment Bullying and Symptoms of Depression, Additionally, the study identified significant differences in average teachers’ victims of bullying grades in the study sample on the Work Environment Bullying scale according to variables such as kind, age, education level, and experience, as well as significant differences in average teachers’ grades in the study sample on the Work Environment Bullying scale according to Personality Factors. There were also significant differences between high and low grades on the Work Environment Bullying scale in terms of Symptoms of Depression and Job Satisfaction. Notably, Work Environment Bullying contributed to predicting Symptoms of Depression and Job Satisfaction among teachers’ who were victims of bullying in the study sample.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الشخصية
Source of heading or term qrmak
General subdivision علم نفس تربوى
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term التنمر في بيئة العمل
-- الأعراض الاكتئابية
-- الرضا الوظيفي
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سميرة علي جعفر أبو غزالة
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name منال منصور الحملاوي
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body سميرة علي جعفر أبو غزالة
-- منال منصور الحملاوي
Discussion body أحمد حسن الليثي
-- إبراهيم سعد
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم علم النفس الإرشادي
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 30.07.2025 32293 Cai01.23.04.M.Sc.2024.مر.ت 01010100032293000 30.07.2025 30.07.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library