برنامج إرشادي لتنمية المناعة النفسية وأثره في التمكين النفسي للطلاب الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية / (Record no. 173234)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07654namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250811104546.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250730s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.926
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.926
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.04.Ph.D.2024.مح.ب
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،محمد كمال أحمد عبد الحميد عوضين
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title برنامج إرشادي لتنمية المناعة النفسية وأثره في التمكين النفسي للطلاب الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية /
Statement of responsibility, etc. إعداد محمد كمال أحمد عبد الحميد عوضين؛ إشراف أ.د/ منال عبدالنعيم محمد طه، أ.م.د/ إبراهيم محمد سعد.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title A counseling program for the development of psychological immunity and its impact on psychological empowerment of gifted students with learning difficulties in the secondary stage /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 252 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 161-171.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة إلى إعداد برنامج إرشادي لتنمية المناعة النفسية وأثره في التمكين النفسي للطلاب الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية، والتحقق من مدي فاعلية البرنامج الإرشادي ومدي استمراريته واعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين الأولى تجريبيّة والثانية ضابطة، وتكوّنت العيّنة الأساسية من (30) طالبًا من بينهم (15) طالبًا في المجموعة التجريبية و(15) طالبًا في المجموعة الضابطة. يتراوح عمرهم الزمني بين (16) و(18) عامًا بمتوسط عمري (16.87)، وانحراف معياري (0.86)، وقد تم تقسيم العيّنة إلى مجموعتين متكافئتين من حيث العمر الزمني، والمستوى الاقتصادي الاجتماعي الثقافي، ومستوى المناعة النفسية والتمكين النفسي، واستخدمت الدراسة عدة أدوات، وهي: مقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي والثقافي (إعداد/ محمد سعفان ودعاء خطاب، 2016)، وبطارية التقدير التشخيصي للصعوبات الأكاديمية (إعداد/فتحى مصطفى الزيات،1999)، ومقياس الكشف عن الموهبة (إعداد الباحث)، ومقياس المناعة النفسية لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية (إعداد الباحث)، ومقياس التمكين النفسي لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية (إعداد الباحث)، والبرنامج الارشادي (إعداد الباحث)، أشارت النتائج أن البرنامج الإرشادي قد ساعد الطلاب على تطوير مهاراتهم في المحافظة على مستوى التمكين النفسي، وتطبيقه في حياتهم الدراسية والشخصية، حيث استخدم محتوى وأنشطة وفنيات متنوعة ومحفزة للطلاب، كما استخدم البرنامج محتوى يتعلق بالمناعة النفسية وأبعاداه، وأهمية تطويرها للموهوبين ذوي صعوبات التعلم، والعوامل المؤثرة فيها، والطرق المساعدة على تحسينها، واستخدام أنشطة تفاعلية وتعاونية، تزود الطلاب بالفرصة للتواصل والتفاعل مع بعضهم البعض، وتبادل الآراء والخبرات، والتعلم من بعضهم البعض، مثل: إجراء جلسات حوارية حول القضايا التي تُهمهم، وإجراء ألعاب دور، وإجراء مشروعات جماعية.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The study aimed to develop a counseling program to enhance psychological resilience and its impact on the psychological empowerment of gifted students with learning difficulties in high school. It sought to evaluate the effectiveness and sustainability of the counseling program. The study employed a quasi-experimental design with two groups: an experimental group and a control group. The primary sample consisted of 30 students, with 15 students in the experimental group and 15 in the control group. The students' ages ranged from 16 to 18 years, with a mean age of 16.87 and a standard deviation of 0.86. The sample was divided into two equivalent groups in terms of chronological age, socio-economic and cultural level, psychological resilience, and psychological empowerment. The study used several tools, including the Socio-Economic and Cultural Level Scale (developed by Mohamed Safaan and Doaa Khattab, 2016), the Diagnostic Assessment Battery for Academic Difficulties (developed by Fathi Mostafa Al-Zayat, 1999), the Talent Detection Scale (developed by the researcher), the Psychological Resilience Scale for Gifted Students with Learning Difficulties in High School (developed by the researcher), the Psychological Empowerment Scale for Gifted Students with Learning Difficulties in High School (developed by the researcher), and the counseling program (developed by the researcher). The results indicated that the counseling program helped students develop skills to maintain a level of psychological empowerment and apply it in their academic and personal lives. The program used diverse and motivating content, activities, and techniques for students. It included content related to psychological empowerment, its dimensions, the importance of developing it for gifted students with learning difficulties, the factors influencing it, and ways to improve it. The program also utilized interactive and collaborative activities, providing students with opportunities to communicate and interact with each other, exchange opinions and experiences, and learn from one another. Examples of these activities include conducting dialogue sessions on topics of interest, role-playing games, and group projects.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الطلبة بطيئو التعلم
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الطلبة الموهوبون
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term المناعة النفسية
-- التمكين النفسي
-- الموهوبون ذو صعوبات التعلم
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name منال عبدالنعيم محمد طه
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name إبراهيم محمد سعد
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body منال عبدالنعيم محمد طه
-- إبراهيم محمد سعد
Discussion body إيهاب عبدالعزيز الببلاوي
-- محمد السيد صديق
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم علم النفس الإرشادي
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 30.07.2025 32294 Cai01.23.04.Ph.D.2024.مح.ب 01010100032294000 30.07.2025 30.07.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library