التفاعل بين أسلوب عرض المحتوى ونمط واجهة التفاعل ببيئة تعلم نقال وأثره على الحمل المعرفي وحب الاستطلاع الجغرافي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادي / (Record no. 173253)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 07044namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250811120349.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 373.236 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 373.236 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.03.Ph.D.2024.دي.ت |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،دينا جمال بدر عبد الرازق |
| Preparation | إعداد. |
| 245 12 - TITLE STATEMENT | |
| Title | التفاعل بين أسلوب عرض المحتوى ونمط واجهة التفاعل ببيئة تعلم نقال وأثره على الحمل المعرفي وحب الاستطلاع الجغرافي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادي / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحثة دينا جمال بدر عبد الرازق؛ إشراف أ.د/ منال عبد العال مبارز، د/ مي جمال أمين حسن. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | The interaction between the content presentation style and the interaction interface style in a mobile learning environment and its impact on the cognitive load and geographical curiosity among middle school’s students / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 241 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 159-169. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدف البحث إلي معرفة أثر التفاعل بين أسلوب عرض المحتوى (روابط داخلية-ترحيل) ونمط واجهة التفاعل (القائمة الخفية-قائمة التبويبات) ببيئة التعلم النقال وأثره على الحمل المعرفي وحب الاستطلاع الجغرافي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وللوصول إلى هذا الهدف استخدمت الباحثة منهج البحث التجريبى، كما تم استخدام نموذج محمد خميس (2018) في تصميم أسلوب عرض المحتوى، ونمط واجهة التفاعل ببيئة التعلم النقال، كما تم إعداد أدوات البحث وهى: اختبار تحصيلى، ومقياس الحمل المعرفى، ومقياس حب الاستطلاع الجغرافى، وتكونت عينة البحث من (100) تلميذ/ة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي- بمدرسة السادات الرسمية، وتم تقسيمهم إلى أربعة مجموعات وفقاً للتصميم التجريبي للبحث، وتم إجراء تجربة البحث، وتوصلت نتائج البحث إلى أن أسلوب عرض المحتوى (الروابط الداخلية) كان الأفضل في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلى ، ومقياس الحمل المعرفي ونمط واجهة التفاعل (القائمة الخفية) كان أفضل في التطبيق البعدى للاختبار التحصيلى، في حين وجود تأثير لواجهة التفاعل بنمط (قائمة التبويبات) في التطبيق البعدي لمقياس الحمل المعرفي، كما توصلت النتائج إلى وجود أثر للتفاعل بين أسلوب عرض المحتوى، ونمط واجهة التفاعل لصالح مجموعات البحث أسلوب عرض المحتوى (الروابط الداخلية)، ونمط واجهة التفاعل (قائمة التبويبات) في خفض الحمل المعرفي، وعدم وجود أثر لأسلوب عرض المحتوى (الترحيل-الروابط الداخلية)، ونمط واجهة التفاعل (قائمة التبويبات-القائمة الخفية) في تنمية الاستطلاع الجغرافي، وكانت من أهم توصيات البحث الاستفادة من قائمة معايير تصميم أساليب عرض المحتوى، ونمط واجهة التفاعل ببيئة التعلم النقال، والاهتمام بتصميم أسلوب عرض المحتوى (الروابط الداخلية)، ونمط واجهة التفاعل (القائمة الخفية) ببيئة التعلم النقال. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The aim of the current research is to know the effect of the interaction between the method of displaying the content (internal links - paging) and the style of the interaction interface (hidden menu - tab menu) in the mobile learning environment and its impact on the cognitive load and love of geographical curiosity among middle school students. They were divided into four groups according to the experimental design of the research, and the results of the research concluded that the method of presenting the content (internal links) was the best in the post-application of the cognitive achievement test, the cognitive load measure, and the interaction interface style (hidden menu). It was better in the application to test the cognitive achievement, while there was an effect of the interaction interface style (tab menu) in the post-application of the cognitive load scale. The results also found an effect of the interaction style of content presentation and the style of the interaction interface for the benefit of the research groups. The style of content presentation (internal links) and the style of the interaction interface (tab menu) in reducing cognitive load, There is no effect of the method of displaying the content (paging - internal links), and the style of the interaction interface (tab menu - hidden menu) in developing the geographical survey, The most important recommendations of the research were to benefit from the list of standards for designing methods for displaying content, the style of the interaction interface in the mobile learning environment, and paying attention to designing the style of displaying content (internal links), and the style of the interaction interface (hidden menu) in the mobile learning environment. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | التعليم الاعدادى |
| Source of heading or term | qrmak |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | التعليم الالكترونى |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | بيئة التعلم النقال |
| -- | أسلوب عرض المحتوى |
| -- | نمط واجهة التفاعل |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | منال عبد العال مبارز |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | مي جمال أمين حسن |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | منال عبد العال مبارز |
| -- | مي جمال أمين حسن |
| Discussion body | أمل عبد الفتاح سويدان |
| -- | حنان محمد الشاعر |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم تكنولوجيا التعليم |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 31.07.2025 | 32302 | Cai01.23.03.Ph.D.2024.دي.ت | 01010100032302000 | 31.07.2025 | 31.07.2025 | Thesis |