برنامج قائم على الوعي الفونولوجي لخفض اضطراب المعالجة السمعيَّة وأثره على بعض مهارات اللغة الإنجليزيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع / (Record no. 173258)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 05878namaa22004451i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250811113753.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 305.908162 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 305.908162 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.07.M.Sc.2024.مر.ب |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،مروة عصام الدين عبد الواحد |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | برنامج قائم على الوعي الفونولوجي لخفض اضطراب المعالجة السمعيَّة وأثره على بعض مهارات اللغة الإنجليزيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحثة مروة عصام الدين عبد الواحد؛ إشراف أ.د سميرة أبو الحسن عبد السلام، د. ليلى إسماعيل هاشم، د. سوزان عبد الفتاح يوسف. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | A program based on phonological awareness to reduce auditory processing disorder and its effect on developing english language skills for hard-of- hearing pupils / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 152 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 130-143. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الدراسة الى التحقق من فاعلية البرنامج القائم على الوعي الفونولوجي لخفض اضطراب المعالجة السمعيَّة وتنمية بعض مهارات اللغة الإنجليزيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع، تكوَّنت عينة الدراسة من مجموعة تجريبية واحدة عددها (6) تلاميذ من التلاميذ ضعاف السَّمع، تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (12-14) سنوات بالصف السادس والسابع والثامن الابتدائي. استخدمت الباحثة أدوات الدراسة المتمثلة في: مقياس اضطراب المعالجة السمعيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع (إعداد الباحثة)، مقياس مهارات اللغة الإنجليزيَّة (استماع وتحدث) باللغة الإنجليزيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع (إعداد الباحثة)، البرنامج القائم على الوعي الفونولوجي للتلاميذ ضعاف السَّمع (إعداد الباحثة). توصَّلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة بين متوسطات رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبيَّة في القياسين (القبلي، والبعدي) على مقياس اضطراب المعالجة السمعيَّة ومقياس مهارات اللغة الإنجليزيَّة لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة بين متوسطات رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبيَّة في القياسين (البعدي، والتتبعي) على مقياس اضطراب المعالجة السمعيَّة ومقياس مهارات اللغة الإنجليزيَّة؛ ممَّا يُشير إلى استمرار أثر البرنامج. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The study aimed to investigate the effectiveness of a program based on phonological awareness in reducing the auditory processing disorder and developing some of English language skills for hard-of-hearing pupils, The study sample contained one experimental group (6) of hard-of-hearing pupils, their ages were between (12-14) years in sixth year, seventh year and eighth year primary. The instruments of the study were: scale of auditory processing disorder for hard-of-hearing pupils (prepared by the researcher), an English language skills scale (listening-speaking) (prepared by the researcher), the program based on phonological awareness for hard-of-hearing (prepared by the researcher).The study results confirmed that: there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group pupils in the (pre- and post) measurements on the auditory processing scale and the English language skills scale, in favor of the post measurements. Moreover, there were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group pupils in the (post- and follow-up) measurements on the auditory processing disorder scale and English language skills scale(listening-speaking), and this indicated the effect of a program. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الاطفال الصم |
| Source of heading or term | qrmak |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | السمع، اضطرابات |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | التلاميذ ضعاف السَّمع |
| -- | الوعي الفونولوجي |
| -- | اضطراب المعالجة السمعيَّة |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | سميرة أبو الحسن عبد السلام |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | ليلى إسماعيل هاشم |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | سوزان عبد الفتاح يوسف |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | سميرة أبو الحسن عبد السلام |
| -- | ليلى إسماعيل هاشم |
| -- | سوزان عبد الفتاح يوسف |
| Discussion body | آمال إبراهيم الفقي |
| -- | أيمن سالم عبد الله |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم التربية الخاصة |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 31.07.2025 | 32305 | Cai01.23.07.M.Sc.2024.مر.ب | 01010100032305000 | 31.07.2025 | 31.07.2025 | Thesis |