برنامج قائم على الوعي الفونولوجي لخفض اضطراب المعالجة السمعيَّة وأثره على بعض مهارات اللغة الإنجليزيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع / (Record no. 173258)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05878namaa22004451i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250811113753.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 305.908162
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 305.908162
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.07.M.Sc.2024.مر.ب
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،مروة عصام الدين عبد الواحد
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title برنامج قائم على الوعي الفونولوجي لخفض اضطراب المعالجة السمعيَّة وأثره على بعض مهارات اللغة الإنجليزيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع /
Statement of responsibility, etc. إعداد الباحثة مروة عصام الدين عبد الواحد؛ إشراف أ.د سميرة أبو الحسن عبد السلام، د. ليلى إسماعيل هاشم، د. سوزان عبد الفتاح يوسف.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title A program based on phonological awareness to reduce auditory processing disorder and its effect on developing english language skills for hard-of- hearing pupils /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 152 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 130-143.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة الى التحقق من فاعلية البرنامج القائم على الوعي الفونولوجي لخفض اضطراب المعالجة السمعيَّة وتنمية بعض مهارات اللغة الإنجليزيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع، تكوَّنت عينة الدراسة من مجموعة تجريبية واحدة عددها (6) تلاميذ من التلاميذ ضعاف السَّمع، تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (12-14) سنوات بالصف السادس والسابع والثامن الابتدائي. استخدمت الباحثة أدوات الدراسة المتمثلة في: مقياس اضطراب المعالجة السمعيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع (إعداد الباحثة)، مقياس مهارات اللغة الإنجليزيَّة (استماع وتحدث) باللغة الإنجليزيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع (إعداد الباحثة)، البرنامج القائم على الوعي الفونولوجي للتلاميذ ضعاف السَّمع (إعداد الباحثة). توصَّلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة بين متوسطات رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبيَّة في القياسين (القبلي، والبعدي) على مقياس اضطراب المعالجة السمعيَّة ومقياس مهارات اللغة الإنجليزيَّة لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة بين متوسطات رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبيَّة في القياسين (البعدي، والتتبعي) على مقياس اضطراب المعالجة السمعيَّة ومقياس مهارات اللغة الإنجليزيَّة؛ ممَّا يُشير إلى استمرار أثر البرنامج.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The study aimed to investigate the effectiveness of a program based on phonological awareness in reducing the auditory processing disorder and developing some of English language skills for hard-of-hearing pupils, The study sample contained one experimental group (6) of hard-of-hearing pupils, their ages were between (12-14) years in sixth year, seventh year and eighth year primary. The instruments of the study were: scale of auditory processing disorder for hard-of-hearing pupils (prepared by the researcher), an English language skills scale (listening-speaking) (prepared by the researcher), the program based on phonological awareness for hard-of-hearing (prepared by the researcher).The study results confirmed that: there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group pupils in the (pre- and post) measurements on the auditory processing scale and the English language skills scale, in favor of the post measurements. Moreover, there were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group pupils in the (post- and follow-up) measurements on the auditory processing disorder scale and English language skills scale(listening-speaking), and this indicated the effect of a program.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الاطفال الصم
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element السمع، اضطرابات
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term التلاميذ ضعاف السَّمع
-- الوعي الفونولوجي
-- اضطراب المعالجة السمعيَّة
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سميرة أبو الحسن عبد السلام
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name ليلى إسماعيل هاشم
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سوزان عبد الفتاح يوسف
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body سميرة أبو الحسن عبد السلام
-- ليلى إسماعيل هاشم
-- سوزان عبد الفتاح يوسف
Discussion body آمال إبراهيم الفقي
-- أيمن سالم عبد الله
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم التربية الخاصة
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 31.07.2025 32305 Cai01.23.07.M.Sc.2024.مر.ب 01010100032305000 31.07.2025 31.07.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library