Cyberbullying among medical students at Cairo University : (Record no. 173267)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 09528namaa22004451i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250828115341.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250801s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging eng
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title eng
Language code of summary or abstract eng
-- ara
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source Deposit
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 614
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 614
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree M.Sc
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.11.08.M.Sc.2024.Ay.C.
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number Ayah Hossam El-Din Mohammed,
Preparation preparation.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Cyberbullying among medical students at Cairo University :
Remainder of title A cross-sectional analytical study /
Statement of responsibility, etc. By Ayah Hossam El-Din Mohammed; Under Supervision of Prof. Dr. Zeinab Emam Mohamed Afify, Prof. Dr. Suzan Sayed Ahmed Mohamed, Prof. Dr. Hossam Mohamed Elkhatib.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title التنمر الإلكتروني بين طلبة طب جامعة القاهرة :
Remainder of title دراسة مقطعية تحليلية /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 111 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Thesis (M.Sc.) -Cairo University, 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note Bibliography: pages 81-99.
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Background: Modern technology created a borderless world that generated a new form of bullying conveyed through electronic media. Medical students are at risk of Cyberbullying (CB) due to their stressful personal lives. <br/>Objectives: To measure the prevalence of CB victimization/perpetration, to identify factors associated with it and to identify possible psychological consequences of CB among a sample of Cairo university medical students.<br/>Materials and methods: An analytic cross-sectional study was conducted on a sample of 504 undergraduate medical students at Kasr Al-Ainy Faculty of Medicine, Cairo University. Data was collected from June to October 2023 by online self-administered anonymous questionnaire with a consent form. The questionnaire included enquiry sociodemographic, social media use, Cyberbullying Scale and Depression Anxiety Stress Scales-21 (DASS-21).<br/>Results: The prevalence of victimization, perpetration and both forms of CB were 44.2%, 2.1% and 35.2 % respectively. Verbal domain was the most frequently encountered. The results showed statistically significant associations between CB victimization and perpetration (p = 0.000); between CB and, problems between parents, siblings, bad experience with a friend and sex (P<0.05); Also, between CB and depression, anxiety and stress which were prevalent among students (77.5%, 82.2%, and 45% respectively). Students reported the incident only in 22% of cases.<br/>Conclusion: CB is a major problem in the studied sample. It is associated with the presence of disagreements between parents, problems with siblings or bad experience with a friend. Males are significantly more involved in CBP. CB is significantly associated with the prevalent depression, anxiety and stress. <br/>Recommendations: Anti-CB interventions are required especially at the family level, college/university level and community level. <br/>
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. على مدى السنوات القليلة الماضية ، برز التنمر عبر الإنترنت كمصدر قلق اجتماعي وصحي وتم الاعتراف به كقضية صحية عامة. و التنمر الإلكتروني هو شكل من أشكال التنمر الذي يقوم به فرد أو مجموعة من الجناة من خلال وسائل التواصل الإلكترونية أو الرقمية بقصد إيذاء الآخرين و التي تتم باستخدام تكنولوجيا حديثه مثل الهواتف المحمولة وأنظمة الأجهزة والأجهزة اللوحية عن بعد. و يمكن أن يحدث التنمر عبر الإنترنت في وضع عدم الاتصال على وسائل التواصل الاجتماعي أو المنصات أو أثناء ممارسة الألعاب حيث يمكن للأشخاص رؤية البيانات أو المشاركة فيها أو مشاركتها مع بعضهم البعض. <br/>وهدفت هذه الدراسة إلى قياس مدى انتشار التنمر الإلكتروني التأذي / الإيذاء ، تحديد العوامل المرتبطة به، و عواقبه النفسية المحتملة لدى عينة من طلاب كلية الطب البشري بجامعة القاهرة.<br/>تم اجراء دراسه دراسة مقطعية تحليلية شملت 504 طالب وطالبه من طلاب الطب البشري جامعة القاهرة من الفرقة الأولى و حتى السادسة من خلال استبيان عبر الانترنت. وكانت الأدوات المستخدمة لجمع البيانات لهذه الدراسة عبارة عن ثلاثة استبيانات عربية تم ملأها ذاتيا عبر الإنترنت. وكان الأستبيان الأول لجمع الخصائص الإجتماعية-الديموغرافية و تاريخ استخدام وسائل التواصل الاجتماعي بالتفصيل. و الثانى هو مقياس التنمر الإلكتروني وهو استبيان عربي ذاتي التقييم يهدف إلى جس التعرض للتنمر الإلكتروني بين الطلاب ، والثالث هو مقياس لقياس حالات الاكتئاب والقلق والتوتر بين الطلاب. <br/>وقد شارك 504 طالب طب في الدراسة ، كانوا يتألفون من 246 (48%) ذكور و258 (52%) إناث، وكان معظمهم (91.9%) من المصريين المقيمين في المناطق الحضرية (87%). متوسط عمر الطلاب هو (21.4±1.86) سنه.<br/>تعرض غالبية طلاب جامعة القاهرة الذين خضعوا للدراسة إلى التنمر الإلكتروني (79.4%). وبلغت نسبة انتشار التأذي والإيذاء وكلا شكلي التنمر الإلكتروني 44.2% و2.1% و35.2% على التوالي. كان المجال اللفظي للتنمر الإلكتروني هو الأكثر انتشارًا بين طلاب جامعة القاهرة. وقد وجدنا ارتباطًا كبيرًا بين التأذي و الإيذاء بالتنمر الإلكتروني ، واشتمل أفضل موديل تم اختياره لتفسير التأذي بالتنمر الإلكتروني على المشاكل/ الخلافات بين الوالدين، والمشاكل مع الأشقاء، والتجارب السيئة مع صديق أو صديقة. وقد زادت هذه العوامل من خطر التعرض للتأذي بالتنمر الإلكتروني ؛ حيث بلغت الاحتمالات المرتبطة بهذه المتغيرات 1.8 و1.7 و1.9 على التوالي. وبالإضافة إلى هذه العوامل، تم تضمين الجنس في أفضل نموذج لتفسير الإيذاء بالتنمر الإلكتروني. كونك ذكرًا زاد من احتمالات ارتكاب الإيذاء بالتنمر الإلكتروني بمعامل 2.6، في حين أن وجود تجربة سيئة مع صديق أو صديقة ضاعف احتمالات ارتكاب الإيذاء بالتنمر الإلكتروني ثلاث مرات. <br/><br/>أظهرت الدراسة أن طلاب الجامعة الذين خضعوا للدراسة كانوا معرضين بشدة لأشكال مختلفة من مشاكل الصحة النفسية كالاكتئاب والقلق والتوتر (77.5% و82.2% و42% على التوالي). وتراوحت نسبة انتشار الأشكال الحادة والشديدة جدًا بين 19.8% في حالة التوتر إلى 56.2% في حالة القلق، وبلغت 31.6 في حالة الاكتئاب. تضمن أفضل نموذج يفسر الاكتئاب كل من التأذي و الإيذاء بالتنمر الإلكتروني والجنس. وكانت أفضل العوامل المتنبئة بالقلق هي الإيذاء بالتنمر الإلكتروني ، والجنس، ووجود مشاكل مع الأشقاء، بينما كانت أفضل العوامل المتنبئة بالتوتر هي الإيذاء بالتنمر الإلكتروني ، ووجود مشاكل مع الأم، والتجربة السيئة مع صديق أو صديقة والجنس. استجاب الطلبه للتنمر الإلكتروني بالإبلاغ عن الحادث أو تجاهله في حوالي 40% من الحالات. وشملت ردود الفعل الأخرى تدني احترام الذات والاحساس بالاكتئاب والغضب والقلق والخجل والخوف وعدم القدرة على التركيز.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD Issued also as CD
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language Text in English and abstract in Arabic & English.
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Public health
653 #1 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term cyberbullying
-- medical students
-- victimization
653 #1 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term التنمر الالكتروني
-- طلبة طب جامعة القاهرة
-- الإيذاء
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Zeinab Emam Mohamed Afify
Relator term thesis advisor.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Suzan Sayed Ahmed Mohamed
Relator term thesis advisor.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Hossam Mohamed Elkhatib
Relator term thesis advisor.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body Zeinab Emam Mohamed Afify
-- Suzan Sayed Ahmed Mohamed
-- Hossam Mohamed Elkhatib
Universities Cairo University
Faculties Faculty of Medicine
Department Department of Public health and Community Medicine
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Eman El gebaly
Reviser Names Eman Ghareb
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 31.07.2025 91598 Cai01.11.08.M.Sc.2024.Ay.C. 01010110091598000 01.08.2025 01.08.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library