معتقدات ذوي قدرات الحساب العقلي المختلفة نحو دراسة الرياضيات : (Record no. 173361)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06026namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250817104024.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 372.7 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 372.7 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.05.M.Sc.2024.عل.م |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،علا محمد عبد المقصود عبد الحليم |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | معتقدات ذوي قدرات الحساب العقلي المختلفة نحو دراسة الرياضيات : |
| Remainder of title | دراسة حالة علي التلاميذ والمعلم والوالدين / |
| Statement of responsibility, etc. | الباحثة علا محمد عبد المقصود عبد الحليم؛ اٍشـــــــــــــراف أ.د/ وائل عبد الله محمد على، د/ رحاب محمد طه. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Beliefs of individuals with different mathematical abilities towards the study of mathematics : |
| Remainder of title | A case study on students, teachers and parents / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 270 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 223-247. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدف البحث الحاضر اٍلي التعرف علي معتقدات التلاميذ ذوي قدرات الحساب العقلي المختلفة نحو دراسة الرياضيات، والتعرف علي معتقدات المعلم والوالدين نحو اٍستخدام الحساب العقلي، وحسم التعارض بين الدراسات التي تناولت معتقدات التلاميذ والمعلمين والوالدين نحو الحساب العقلي ودراسة الرياضيات، وقد شملت عينة البحث (15) تلميذآ،(8) معلمين، (7) والدين، وتراوحت أعمار التلاميذ من(11-12) سنوات، من تلاميذ الصف الأول الاٍعدادي دارسي الحساب العقلي، ومعلمي التلاميذ وكذلك أولياء أمورهم التابعين لأكاديمية الطفل العبقري للتنمية، واٍعتمد البحث علي التحليل الكيفي؛ لأنه الأنسب لمشكلة البحث، واٍشتمل البحث علي مجموعة من الآدوات وهي: اٍختبار الحساب العقلي للتلاميذ(اٍعداد الباحثة) مقياس معتقدات نحو دراسة الرياضيات للتلاميذ(اٍعداد الباحثة)، اٍستمارة مقابلة شخصية للتعرف بصورة أكثر عمقآ علي المعتقدات نحو دراسة الرياضيات للتلميذ(اٍعداد الباحثة)، مقياس معتقدات نحو الحساب العقلي لكلآ من العلم والوالدين(اٍعداد الباحثة)، اٍستمارة مقابلة شخصية للمعتقدات نحو الحساب العقلي لكلآ من المعلم والوالدين(اٍعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج البحث علي أهمية دراسة الحساب العقلي للتلاميذ، وجود فرق في القدرات العقلية الحسابية بين من يدرسون الحساب العقلي وبين من يكتفون بالمنهج المدرسي للرياضيات لصالح التلاميذ الذين يدرسون الحساب العقلي. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The main aim of the current research is to explore the beliefs of students with different mathematical abilities towards the study of mathematics, as well as to understand the beliefs of teachers and parents regarding the use of mathematical abilities. The study also aims to reconcile the conflicts between studies that have addressed the beliefs of students, teachers, and parents towards mathematical abilities and the study of mathematics. The research sample included 15 students, 8 teachers, and 7 parents. The ages of the students ranged from 11 to 12 years, from the first grade of middle school, studying mental arithmetic affiliated to the Genius Child Academy for Development. The research relied on qualitative analysis as it suits the research problem. The research utilized a set of instruments, including a mental arithmetic test for students, a scale of beliefs towards the study of mathematics for students, a personal interview questionnaire to gain a deeper understanding of beliefs towards the study of mathematics for students, a scale of beliefs towards mathematical abilities for teachers and parents, and a personal interview questionnaire for beliefs towards mathematical abilities for both teachers and parents. The research results emphasized the significances of studying mental arithmetic for students and revealed differences in arithmetic abilities between those who study mental arithmetic and those who rely solely on the school curriculum in mathematics, in favor of students studying mental arithmetic. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الرياضيات |
| Source of heading or term | qrmak |
| General subdivision | طرق التدريس |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | المعتقدات المعرفية |
| -- | الحساب العقلي |
| -- | الرياضيات |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | وائل عبد الله محمد على |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | رحاب محمد طه |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | وائل عبد الله محمد على |
| -- | رحاب محمد طه |
| Discussion body | عبد الناصر محمد عبد الحميد |
| -- | علا عبد الرحمن علي |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم دراسات الطفولة |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 05.08.2025 | 32325 | Cai01.23.05.M.Sc.2024.عل.م | 01010100032325000 | 05.08.2025 | 05.08.2025 | Thesis |