Facebook Humorous Memes And Their Effects On Expressing Gender Prejudice / (Record no. 173369)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07174namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250924142500.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250806s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging eng
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title eng
Language code of summary or abstract eng
-- ara
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source Deposit
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 302.234
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 302.234
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree Ph.D
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.15.01.Ph.D.2024.Na.F.
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number Nada Ehab Ibrahim Mohamed,
Preparation preparation.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Facebook Humorous Memes And Their Effects On Expressing Gender Prejudice /
Statement of responsibility, etc. By Nada Ehab Ibrahim Mohamed; Under The Supervision Of Prof. Dr. Shaimaa Zolfakar Zoghaib.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title المحتوى الفكاهي (الميمات) على الفيسبوك وتأثيره على التعبير عن التمييز على أساس النوع الاجتماعي
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 325 leaves :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note Bibliography: pages 261-283.
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This study explored the socio-cognitive construction of gender as a social identity within humorous Facebook memes, focusing on their role in reinforcing or challenging the hierarchical gender order within Egyptian society. It examined the responses the memes provoke, ranging from tolerance to intolerance of prejudice. The study integrated gender and power theory with social identity theory to provide a multilayered analysis at individual, interactional, and institutional levels. Thematic analysis identified ten predominant themes that revealed a widespread negative depiction of both men and women. Multimodal critical discourse analysis further highlighted the complex dynamics of gender stereotyping and othering. This phenomenon can be partially explained by in-group favouritism dynamics. Interestingly, the negative portrayals often emerged from creators of both gender groups, suggesting a deeper underlying social mechanism at play. A significant aspect of the study is the exploration of how memes reflect and construct different masculinities and femininities which are hierarchized according to varying degrees of power. The study identified how memes can reinforce dominant masculinities and femininities while also offering a platform for oppositional identities that question the established hierarchal gender order. The predominance of "haha" reactions on the memes indicated that humour plays a significant role in how gendered content is interpreted. The enjoyment of memes that derogate the out-group and, paradoxically, even the in-group, aligns with in-group favouritism when understood within the context of idealized gender norms and the differing perceptions of these norms among users. Overall, the analysis underscored the role of memes as a significant arena for the construction and negotiation of gender identities within the symbolic domain. These identities were shaped by both the media and the active agency of meme creators, who can either challenge or perpetuate the hierarchical gender order.
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. تستكشف هذه الدراسة البناء الاجتماعي المعرفي للنوع الاجتماعي باعتباره هوية اجتماعية داخل الميمات الفكاهية على الفيسبوك، مع التركيز على دورها في تعزيز أو تحدي النظام الهرمي للنوع الاجتماعي. كما تفحص الدراسة الاستجابات التي تثيرها الميمات، والتي تتراوح من التسامح إلى عدم التسامح مع التحيز على أساس النوع الاجتماعي. تدمج الدراسة بين نظرية النوع الاجتماعي والقوة ونظرية الهوية الاجتماعية لتوفير تحليل متعدد الطبقات على المستويات الفردية والتفاعلية والمؤسسية. حدد التحليل الموضوعي عشرة موضوعات سائدة تكشف عن تمثيل سلبي واسع النطاق لكل من الرجال والنساء. كما سلط تحليل الخطاب النقدي متعدد الوسائط الضوء على الديناميكيات المعقدة للتنميط والتمييز على أساس النوع الاجتماعي. يمكن تفسير هذه الظاهرة جزئيا من خلال ديناميكيات تفضيل المجموعة الداخلية. من المثير للاهتمام أن الصور السلبية غالبًا ما ظهرت من صانعي الميمات من كلا من الرجال والنساء، مما يشير إلى آلية اجتماعية أعمق تلعب دورًا في ذلك.أحد الجوانب المهمة للدراسة هو استكشاف كيف تعكس وتنشئ الميمات توصيفات مختلفة للنوع الاجتماعي والتي يتم ترتيبها هرميا وفقًا لدرجات متفاوتة من القوة. وضحت الدراسة كيف يمكن للميمات أن تدعم النظام الهرمي للنوع الاجتماعي بينما تقدم أيضًا منصة لتحدي العلاقات الهرمية. تشير هيمنة ردود الفعل الضاحكة على الميمات إلى أن الفكاهة تلعب دورًا مهمًا في تفسير المحتوى المتعلق بالنوع الاجتماعي. إن الاستمتاع بالميمات التي تنتقص من المجموعة الخارجية، وبشكل متناقض، حتى المجموعة الداخلية، يتماشى مع ديناميكيات تفضيل المجموعة الداخلية عندما يُفهم في سياق اختلاف المعايير المثالية للنوع الاجتماعي والتصورات المختلفة عنها بين المستخدمين. بشكل عام، يؤكد التحليل على دور الميمات كساحة مهمة لبناء الهوية الاجتماعية للنوع الاجتماعي داخل المجال الرمزي. تتشكل هذه الهويات من خلال وسائل الإعلام والدور النشط لصانعي الميمات، الذين يمكنهم إما تحدي أودعم النظام الهرمي للنوع الاجتماعي.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD Issued also as CD
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language Text in English and abstract in Arabic & English.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Radio & Television
653 #1 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term thematic analysis
-- multimodal critical discourse analysis
-- Facebook, memes, gender identity construction
653 #1 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term التحليل الموضوعي
-- تحليل الخطاب النقدي متعدد الوسائط، الفيسبوك
-- الميمات، بناء الهوية الجندرية، البناءات الاجتماعية المعرفية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Shaimaa Zolfakar Zoghaib
Relator term thesis advisor.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body Shaimaa Zolfakar Zoghaib
Universities Cairo University
Faculties Faculty of Mass Communication
Department Department of Radio & Television
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Eman El gebaly
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 06.08.2025 91584 Cai01.15.01.Ph.D.2024.Na.F. 01010110091584000 06.08.2025 06.08.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library