Social Determinants of Bystander Intervention in Cyberbullying : (Record no. 173410)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05719namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250817131427.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250808s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging eng
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title eng
Language code of summary or abstract eng
-- ara
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source Deposit
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 384.54
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 384.54
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree Ph.D
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.15.01.Ph.D.2024.Sh.S.
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number Sherry Essam Hanna,
Preparation preparation.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Social Determinants of Bystander Intervention in Cyberbullying :
Remainder of title An Experimental Approach /
Statement of responsibility, etc. BY Sherry Essam Hanna; Under the Supervision of Prof. Dr. Shaimaa Zolfakar Zoghaib.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title المُحدِّدات الاجتماعية للمُتداخلين في أحداث التنمُّر الإلكتروني :
Remainder of title دراسة تجريبية /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 224 leaves :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note Bibliography: pages 169-196.
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Using an experimental research design, the present study investigated the contextual predictors of bystander action in cyberbullying incidents. It specifically explored the determinants of intervention mode and speed, drawing on bystander effect theory and cyberbullying literature. Data were collected through an online questionnaire administered to a volunteer sample of 479 adolescents and young adults of both sexes as part of an experiment. Initial analysis used bivariate correlations and one-way ANOVA to examine relationships between variables and identify statistically significant differences. Subsequently, multiple logistic and linear regression analyses were conducted to determine the factors influencing intervention modes and speed. Results showed that the presence of additional bystanders negatively affected intervention across all modes and reduced intervention speed. Victim acquaintanceship and perceived deservingness of help decreased non-intervention likelihood, both alone and with other bystanders, and positively influenced response time. However, only deservingness of help increased intervention speed in the presence of other bystanders. Both factors predicted the use of direct and combined intervention modes, with acquaintanceship moderating the negative effect of bystanders on combined modes, and deservingness of help moderating the negative effect on both direct and combined modes. Both factors reduced the likelihood of indirect intervention when alone but increased it with additional bystanders.
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. تهدف هذه الدراسة للتحقق من المؤشرات السياقية لتدخُّل المُتفرِّجين على حوادث التنمر الإلكتروني من خلال تطبيق منهج البحث التجريبي، وبالأخص استكشاف العوامل التي تحدد نمط وسرعة التدخل، معتمدة على نظرية تأثير المتفرِّج وأدبيات التنمر الإلكتروني. تم جمع البيانات من خلال استبيان عبر الإنترنت تم توزيعه على 479 مراهقًا وشابًا من الجنسين كجزء من تجربة. استخدم التحليل الأولي الارتباطات الثنائية وتحليل التباين الأحادي ANOVA لفحص العلاقات بين المتغيرات وتحديد الفروق ذات الدلالة الإحصائية. بعد ذلك، تم إجراء تحليلات الانحدار اللوجستي المتعدد والانحدار الخطي المتعدد لتحديد العوامل التي تؤثر على أنماط وسرعة التدخل.<br/>أظهرت النتائج أن وجود مُتفرِّجين إضافيين أثر سلبًا على التدخل في جميع الأنماط وقلل من سرعة التدخل، بينما قلل التعارف المُسبَق مع الضحية والإحساس بأحقية المساعدة من احتمالية عدم التدخل، سواء كان الشخص بمفرده أو مع مُتفرِّجين آخرين، وكان لهما تأثير إيجابي على وقت الاستجابة. ومع ذلك، فإن أحقية المساعدة فقط هي التي زادت من سرعة التدخل في وجود مُتفرِّجين آخرين. كلا العامليَن أديا إلى استخدام أنماط التدخل المباشر والمختلط، حيث قام التعارف بتعديل التأثير السلبي للمُتفرِّجين على الأنماط المختلطة، بينما أدت أحقية المساعدة إلى تعديل التأثير السلبي على كل من الأنماط المباشرة والمختلطة. كما قلل كلا العاملين من احتمالية التدخل غير المباشر عندما يكون الشخص بمفرده، ولكنهما زادا منها في وجود مُتفرِّجين إضافيين. <br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD Issued also as CD
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language Text in English and abstract in Arabic & English.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Cyberbullying
653 #1 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Cyberbullying
-- Bystander Intervention
-- Acquaintanceship
653 #1 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term التنمُّر الإلكتروني
-- تدخُّل المتفرجين
-- التعارف المُسبَق مع الضحية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Shaimaa Zolfakar Zoghaib
Relator term thesis advisor.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body Shaimaa Zolfakar Zoghaib
Universities Cairo University
Faculties Faculty of Mass Communication
Department Department of Radio & Television
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Eman El gebaly
Reviser Names Eman Ghareb
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 10.08.2025 91585 Cai01.15.01.Ph.D.2024.Sh.S. 01010110091585000 08.08.2025 08.08.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library