Social Determinants of Bystander Intervention in Cyberbullying : (Record no. 173410)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 05719namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250817131427.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250808s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | eng |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | eng |
| Language code of summary or abstract | eng |
| -- | ara |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | Deposit |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 384.54 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 384.54 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | Ph.D |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.15.01.Ph.D.2024.Sh.S. |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | Sherry Essam Hanna, |
| Preparation | preparation. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | Social Determinants of Bystander Intervention in Cyberbullying : |
| Remainder of title | An Experimental Approach / |
| Statement of responsibility, etc. | BY Sherry Essam Hanna; Under the Supervision of Prof. Dr. Shaimaa Zolfakar Zoghaib. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | المُحدِّدات الاجتماعية للمُتداخلين في أحداث التنمُّر الإلكتروني : |
| Remainder of title | دراسة تجريبية / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 224 leaves : |
| Other physical details | illustrations ; |
| Dimensions | 30 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | Bibliography: pages 169-196. |
| 520 #3 - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | Using an experimental research design, the present study investigated the contextual predictors of bystander action in cyberbullying incidents. It specifically explored the determinants of intervention mode and speed, drawing on bystander effect theory and cyberbullying literature. Data were collected through an online questionnaire administered to a volunteer sample of 479 adolescents and young adults of both sexes as part of an experiment. Initial analysis used bivariate correlations and one-way ANOVA to examine relationships between variables and identify statistically significant differences. Subsequently, multiple logistic and linear regression analyses were conducted to determine the factors influencing intervention modes and speed. Results showed that the presence of additional bystanders negatively affected intervention across all modes and reduced intervention speed. Victim acquaintanceship and perceived deservingness of help decreased non-intervention likelihood, both alone and with other bystanders, and positively influenced response time. However, only deservingness of help increased intervention speed in the presence of other bystanders. Both factors predicted the use of direct and combined intervention modes, with acquaintanceship moderating the negative effect of bystanders on combined modes, and deservingness of help moderating the negative effect on both direct and combined modes. Both factors reduced the likelihood of indirect intervention when alone but increased it with additional bystanders. |
| 520 #3 - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | تهدف هذه الدراسة للتحقق من المؤشرات السياقية لتدخُّل المُتفرِّجين على حوادث التنمر الإلكتروني من خلال تطبيق منهج البحث التجريبي، وبالأخص استكشاف العوامل التي تحدد نمط وسرعة التدخل، معتمدة على نظرية تأثير المتفرِّج وأدبيات التنمر الإلكتروني. تم جمع البيانات من خلال استبيان عبر الإنترنت تم توزيعه على 479 مراهقًا وشابًا من الجنسين كجزء من تجربة. استخدم التحليل الأولي الارتباطات الثنائية وتحليل التباين الأحادي ANOVA لفحص العلاقات بين المتغيرات وتحديد الفروق ذات الدلالة الإحصائية. بعد ذلك، تم إجراء تحليلات الانحدار اللوجستي المتعدد والانحدار الخطي المتعدد لتحديد العوامل التي تؤثر على أنماط وسرعة التدخل.<br/>أظهرت النتائج أن وجود مُتفرِّجين إضافيين أثر سلبًا على التدخل في جميع الأنماط وقلل من سرعة التدخل، بينما قلل التعارف المُسبَق مع الضحية والإحساس بأحقية المساعدة من احتمالية عدم التدخل، سواء كان الشخص بمفرده أو مع مُتفرِّجين آخرين، وكان لهما تأثير إيجابي على وقت الاستجابة. ومع ذلك، فإن أحقية المساعدة فقط هي التي زادت من سرعة التدخل في وجود مُتفرِّجين آخرين. كلا العامليَن أديا إلى استخدام أنماط التدخل المباشر والمختلط، حيث قام التعارف بتعديل التأثير السلبي للمُتفرِّجين على الأنماط المختلطة، بينما أدت أحقية المساعدة إلى تعديل التأثير السلبي على كل من الأنماط المباشرة والمختلطة. كما قلل كلا العاملين من احتمالية التدخل غير المباشر عندما يكون الشخص بمفرده، ولكنهما زادا منها في وجود مُتفرِّجين إضافيين. <br/> |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | Issued also as CD |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | Text in English and abstract in Arabic & English. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | Cyberbullying |
| 653 #1 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | Cyberbullying |
| -- | Bystander Intervention |
| -- | Acquaintanceship |
| 653 #1 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | التنمُّر الإلكتروني |
| -- | تدخُّل المتفرجين |
| -- | التعارف المُسبَق مع الضحية |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | Shaimaa Zolfakar Zoghaib |
| Relator term | thesis advisor. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | Shaimaa Zolfakar Zoghaib |
| Universities | Cairo University |
| Faculties | Faculty of Mass Communication |
| Department | Department of Radio & Television |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Eman El gebaly |
| Reviser Names | Eman Ghareb |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 10.08.2025 | 91585 | Cai01.15.01.Ph.D.2024.Sh.S. | 01010110091585000 | 08.08.2025 | 08.08.2025 | Thesis |