تقويم واقع تدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الحلقة الإعدادية في ضوء مدخل التحليل الأدبي / (Record no. 173450)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06310namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250810105640.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250810b2022 Ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 373.222
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 373.222
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.01.M.Sc.2022.مح.ت
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number محمد منير محمد خليل الديب،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title تقويم واقع تدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الحلقة الإعدادية في ضوء مدخل التحليل الأدبي /
Statement of responsibility, etc. [إعداد]محمد منير محمد خليل الديب ؛ إشراف أ.د/ صابرعبدالمنعم محمد عبدالنبي، د/ أحمد محمد عيسى
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Evaluating The Reality of Teaching Literary Texts to The Preparatory Stage Students in The Light of The Literary Analysis Approach
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 274 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 219-225.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. استهدف البحث تقويم واقع تدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، في ضوء مدخل التحليل الأدبي؛ ولتحقيق هدف البحث؛ استخدم الباحث المنهجين: الوصفي التحليلي، والمنهج التجريبي؛ حيث تم إعداد استبانة مهارات تدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي اللازمة لمعلمي اللغة العربية، وتوصل من خلالها إلى قائمة ضمت (105) مهارات، ثم تم إعداد بطاقة ملاحظة لأداء هؤلاء المعلمين في ضوء هذه القائمة، وتم تطبيقها، كذلك تم إعداد استبانة معايير مدخل التحليل الأدبي، من خلالها تم التوصل إلى قائمة بهذه المعايير، ضمت (36) معيارًا، ثم إعداد استمارة تحليل محتوى النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي في ضوء هذه المعايير، وتم إعداد تصور مقترح لتدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي في ضوء مدخل التحليل الأدبي، ووفق نتائج البحث. وتم التوصل إلى النتائج، وتفسيرها، والخروج بتوصيات البحث، والمقترحات ببحوث أخرى.<br/>توصل البحث إلى أن مستوى أداء معلمي اللغة العربية في مهارات التدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي في ضوء مدخل التحليل الأدبي، في مهارات التخطيط، والتنفيذ، والتقويم جيد، وأن مستوى توافر معايير مدخل التحليل الأدبي في محتوى النصوص المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي جيد، ويساعد التلاميذ على التحليل الأدبي للنصوص الأدبية. <br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The research aimed to evaluate the reality of teaching literary texts assigned to second-year middle school students, in light of the literary analysis approach. To achieve the goal of the research; The researcher used two methodologies: descriptive analytical and experimental method. A questionnaire was prepared for the skills of teaching literary texts assigned to second-year middle school students, which are necessary for teachers of the Arabic language, and a list was obtained from it that included (105) skills. Then, a note card was prepared for the performance of these teachers in light of this list, and it was applied. A questionnaire was also prepared. Standards for the introduction to literary analysis, through which a list of these standards was reached, which included (36) standards. Then, a form for analyzing the content of the literary texts assigned to second-year middle school students was prepared in light of these standards, and a proposed vision was prepared for teaching the literary texts assigned to second-grade students. Preparatory school in light of the literary analysis approach, and according to the research results. The results were reached, interpreted, and research recommendations and proposals for further research were produced.<br/>The research found that the level of performance of Arabic language teachers in the skills of teaching literary texts assigned to second-year middle school students in light of the literary analysis approach, in planning, implementation, and evaluation skills, is good, and that the level of availability of the standards of the literary analysis approach in the content of the texts assigned to second-grade students is good. Preparatory school is good, and helps students in the literary analysis of literary texts.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element مناهج التدريس الإعدادية
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term تقويم
-- واقع
-- مدخل
-- التحليل الأدبي
-- اللغة العربية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name صابرعبدالمنعم محمد عبدالنبي
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أحمد محمد عيسى
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 20-12-2022
Supervisory body صابرعبدالمنعم محمد عبدالنبي
-- أحمد محمد عيسى
Discussion body محمد لطفي محمد جاد
-- مروان أحمد محمد السمان
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم المناهج وطرق التدريس
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Yasmin
Reviser Names Cataloger
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 10.08.2025 32179 Cai01.23.01.M.Sc.2022.مح.ت 01010100032179000 10.08.2025 10.08.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library