تقويم واقع تدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الحلقة الإعدادية في ضوء مدخل التحليل الأدبي / (Record no. 173450)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06310namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250810105640.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250810b2022 Ua a|||frm||| 000 0 ara d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 373.222 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 373.222 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.01.M.Sc.2022.مح.ت |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | محمد منير محمد خليل الديب، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | تقويم واقع تدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الحلقة الإعدادية في ضوء مدخل التحليل الأدبي / |
| Statement of responsibility, etc. | [إعداد]محمد منير محمد خليل الديب ؛ إشراف أ.د/ صابرعبدالمنعم محمد عبدالنبي، د/ أحمد محمد عيسى |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Evaluating The Reality of Teaching Literary Texts to The Preparatory Stage Students in The Light of The Literary Analysis Approach |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2022. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 274 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 219-225. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | استهدف البحث تقويم واقع تدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، في ضوء مدخل التحليل الأدبي؛ ولتحقيق هدف البحث؛ استخدم الباحث المنهجين: الوصفي التحليلي، والمنهج التجريبي؛ حيث تم إعداد استبانة مهارات تدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي اللازمة لمعلمي اللغة العربية، وتوصل من خلالها إلى قائمة ضمت (105) مهارات، ثم تم إعداد بطاقة ملاحظة لأداء هؤلاء المعلمين في ضوء هذه القائمة، وتم تطبيقها، كذلك تم إعداد استبانة معايير مدخل التحليل الأدبي، من خلالها تم التوصل إلى قائمة بهذه المعايير، ضمت (36) معيارًا، ثم إعداد استمارة تحليل محتوى النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي في ضوء هذه المعايير، وتم إعداد تصور مقترح لتدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي في ضوء مدخل التحليل الأدبي، ووفق نتائج البحث. وتم التوصل إلى النتائج، وتفسيرها، والخروج بتوصيات البحث، والمقترحات ببحوث أخرى.<br/>توصل البحث إلى أن مستوى أداء معلمي اللغة العربية في مهارات التدريس النصوص الأدبية المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي في ضوء مدخل التحليل الأدبي، في مهارات التخطيط، والتنفيذ، والتقويم جيد، وأن مستوى توافر معايير مدخل التحليل الأدبي في محتوى النصوص المقررة على تلاميذ الصف الثاني الإعدادي جيد، ويساعد التلاميذ على التحليل الأدبي للنصوص الأدبية. <br/> |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The research aimed to evaluate the reality of teaching literary texts assigned to second-year middle school students, in light of the literary analysis approach. To achieve the goal of the research; The researcher used two methodologies: descriptive analytical and experimental method. A questionnaire was prepared for the skills of teaching literary texts assigned to second-year middle school students, which are necessary for teachers of the Arabic language, and a list was obtained from it that included (105) skills. Then, a note card was prepared for the performance of these teachers in light of this list, and it was applied. A questionnaire was also prepared. Standards for the introduction to literary analysis, through which a list of these standards was reached, which included (36) standards. Then, a form for analyzing the content of the literary texts assigned to second-year middle school students was prepared in light of these standards, and a proposed vision was prepared for teaching the literary texts assigned to second-grade students. Preparatory school in light of the literary analysis approach, and according to the research results. The results were reached, interpreted, and research recommendations and proposals for further research were produced.<br/>The research found that the level of performance of Arabic language teachers in the skills of teaching literary texts assigned to second-year middle school students in light of the literary analysis approach, in planning, implementation, and evaluation skills, is good, and that the level of availability of the standards of the literary analysis approach in the content of the texts assigned to second-grade students is good. Preparatory school is good, and helps students in the literary analysis of literary texts.<br/> |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | مناهج التدريس الإعدادية |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | تقويم |
| -- | واقع |
| -- | مدخل |
| -- | التحليل الأدبي |
| -- | اللغة العربية |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | صابرعبدالمنعم محمد عبدالنبي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | أحمد محمد عيسى |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 20-12-2022 |
| Supervisory body | صابرعبدالمنعم محمد عبدالنبي |
| -- | أحمد محمد عيسى |
| Discussion body | محمد لطفي محمد جاد |
| -- | مروان أحمد محمد السمان |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم المناهج وطرق التدريس |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Yasmin |
| Reviser Names | Cataloger |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 10.08.2025 | 32179 | Cai01.23.01.M.Sc.2022.مح.ت | 01010100032179000 | 10.08.2025 | 10.08.2025 | Thesis |