تحليل الأخطاء الصرفية و النحوية لدى دارسي اللغة السواحيلية بكلية الألسن جامعة عين شمس : (Record no. 173458)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06459namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250810112944.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250810s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
043 ## - GEOGRAPHIC AREA CODE
Geographic area code f-ua---
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 496.0962
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 496.0962
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.16.02.M.Sc.2024.من.ت
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number منة ياسر دسوقي عبد العليم،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title تحليل الأخطاء الصرفية و النحوية لدى دارسي اللغة السواحيلية بكلية الألسن جامعة عين شمس :
Remainder of title (دراسة في ضوء علم اللغة التطبيقي) /
Statement of responsibility, etc. إعـــــداد منة ياسر دسوقي عبد العليم؛ إشـــــراف أ.د.علي أمين علي اللبودي، أ.م.د. سيد رشاد قرني محمد..
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Analysis of morphological and syntactic errors among Swahili language learners at the Faculty of Al-Alsun, Ain Shams University
Remainder of title (A study in the light of applied linguistics)
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 153ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: اوراق103-109.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. تضمنت هذه الدراسة تحليل الأخطاء الصرفية و النحوية الصادرة عن طلاب اللغة السواحيلية بكلية الألسن جامعة عين شمس الفرقتين الثانية و الثالثة ، وتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أسباب الوقوع في الأخطاء وتحليلها تحليلًا لُغويًا ومن ثم تقديم الحلول و التوصيات التي من الممكن أن تُحد من الوقوع في مثل هذه الأخطاء مرة أخرى. <br/>جاء ومنهج البحث الذي اعتمدت عليه الباحثة في الدراسة هو المنهج الوصفي التحليلي، حيث قام البحث بعرض المفاهيم و المصطلحات الخاصة بعلم اللغة التطبيقي و منهج تحليل الأخطاء والخطوات المُتبعة للقيام بعملية تحليل الأخطاء تحليلًا لُغويًا، ثم عرض مفاهيم علم الصرف التصريفي و علم الصرف الاشتقاقي ومفهوم البناء التركيبي و النحوي للجملة السواحيلية وتحليل الأخطاء الصادرة عن متعلمي اللغة السواحيلية كلغة أجنبية من الطلاب المصريين. <br/>وأما عن نتائج البحث في هذه الرسالة فاتضح أن الأخطاء النحوية هي الأكثر شيوعًا و حدوثًا بين الطلاب، و وٌضح لنا أنه يوجد العديد من الأسباب المُؤدية إلى الخطأ اللغوي النحوي ، و تكشف لنا نتائج هذه الدراسة أن قلة الحصيلة اللغوية والطبيعة الصرفية و النحوية للغة السواحيلية من أكثر الأسباب لوقوع متعلم اللغة الأجنبية في الخطأ، و يبدو أن المشكلات التي يواجهها هؤلاء الدارسون مشكلات لغوية تعليمية في الأساس، تنحصر في العديد من الأمور مثل المقررات و طريقة التدريس وهناك عوامل نفسية أيضًا تتلخص في الرغبة الحقيقية لدى الطلاب لتعلم اللغة السواحيلية<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This study included an analysis of morphological and syntactic errors made by Swahili language students at the Faculty of Languages, Ain Shams University, second and third years. This study aims to identify the reasons for making errors and analyze them linguistically, and then provide solutions and recommendations that may limit making such errors again.<br/>The research methodology that the researcher relied on in the study is the descriptive analytical methodology, as the research presented the concepts and terms related to applied linguistics and the error analysis methodology and the steps followed to carry out the error analysis process linguistically, then presented the concepts of inflectional morphology and derivational morphology and the concept of the syntactic and grammatical structure of the Swahili sentence and analyzed the errors issued by learners of Swahili as a foreign language from Egyptian students.<br/>As for the research results in this thesis, it became clear that grammatical errors are the most common and frequent among students, and it was made clear to us that there are many reasons that lead to grammatical linguistic errors, and the results of this study reveal to us that the lack of linguistic stock and the morphological and grammatical nature of the Swahili language are among the most common reasons for foreign language learners to make mistakes, and it seems that the problems faced by these learners are primarily educational linguistic problems, limited to many matters such as curricula and teaching methods, and there are also psychological factors that are summarized in the students’ real desire to learn the Swahili language.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element اللغات الإفريقية
Geographic subdivision مصر.
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term تحليل الأخطاء
-- الصرفية و النحوية
-- علم اللغة التطبيقي
-- المنهج الوصفي التحليلي
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name علي أمين علي اللبودي
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سيد رشاد قرني محمد
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 30 - 7 - 2024
Supervisory body علي أمين علي اللبودي
-- سيد رشاد قرني محمد
Discussion body يوسف معلم عمر
-- طه كيزوكي
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات الإفريقية العليا
Department قسم اللغات الإفريقية
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 10.08.2025 32339 Cai01.16.02.M.Sc.2024.من.ت 01010100032339000 10.08.2025 10.08.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library