"أثر برنامج قائم علي الحل الإبتكاري للمشكلات في كل من الإنفعالية الإبتكارية و التفكير الإيجابي لدي طلاب المرحلة الثانوية". / (Record no. 173623)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 08533namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20251027124405.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250819b2024 Ua a|||frm||| 000 0 ara d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 370.15 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 370.15 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.09.Ph.D.2024.أم.أ |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | أميرة سامي عوض عيسي، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | "أثر برنامج قائم علي الحل الإبتكاري للمشكلات في كل من الإنفعالية الإبتكارية و التفكير الإيجابي لدي طلاب المرحلة الثانوية". / |
| Statement of responsibility, etc. | [إعداد]أميرة سامي عوض عيسي ؛ إشراف أ.د: مني حسن السيد بدوي، أ.د: أماني سعيدة سيد إبراهيم |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | The effect of a program based on the Creative solution for problems on both Emotional Creativity and Positive Thinking among High School Students. |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 287 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 238-262. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الدراسة إلي التعرف أثر برنامج قائم علي الحل الإبتكاري للمشكلات في تنمية كل من الإنفعالية الإبتكارية و التفكير الإيجابي لدي طلاب المرحلة الثانوية. وبلغ عدد المشاركون في الدراسة (60) طالبأً وطالبة بالمرحلة الثانوية، تم تقسيمهم إلي مجموعتين (30) طالباً وطالبة مجموعة تجريبية و(30) طالباً وطالبة مجموعة ضابطة، وإستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، وإستخدمت الباحثة برنامج الحل الإبتكاري للمشكلات (إعدادالباحثة)، ومقياس الإنفعالية الإبتكارية (إعداد أفريل، ترجمة وتعريب كريمان عويضة، 2002)، ومقياس التفكير الإيجابي (إعداد الباحثة)، وإستمارة المستوي الإقتصادي والإجتماعي (إعداد د.أماني سعيدة)، وإختبار الذكاء (إعداد:جون رافن). وتوصلت نتائج الدراسة لوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد عينة الدراسة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الإنفعالية الإبتكارية في إتجاه التطبيق البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد عينة الدراسة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس التفكير الإيجابي في إتجاه التطبيق البعدي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.01) بين درجات الإختبار البعدي لكل أبعاد مقياس الإنفعالية الإبتكارية والدرجة الكلية بين أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة لصالح أفراد المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.01) بين درجات الإختبار البعدي لكل أبعاد مقياس التفكير الإيجابي والدرجة الكلية بين أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة لصالح أفراد المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق بين القياس التتبعي والقياس البعدي لمقياس الإنفعالية الإبتكارية بالدرجة الكلية والأبعاد ويدل ذلك علي بقاء أثر تطبيق البرنامج بعد تطبيقه بفترة زمنية، وعدم وجود فروق بين القياس التتبعي والقياس البعدي لمقياس التفكير الإيجابي بالدرجة الكلية والأبعاد ويدل ذلك علي بقاء أثر تطبيق البرنامج بعد تطبيقه بفترة زمنية، وأوصت الدراسة بضرورة الإهتمام بوضع المناهج المبنية علي تنمية مهارات الحل الإبتكاري للمشكلات في المرحلة الثانوية كضرورة لتنمية مهارات الإنفعالية الإبتكارية والتفكير الإيجابي لديهم. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The effect of a program based on the Creative solution for problem in developing both The Emotional Creativity and Positive Thinking among High School Students. The number of participants in this study was (60) students in the secondary stage who were divided into two groups (30 male and female students as an experimental group and (30) male and female students as a control group). The researcher used the semi-experimental method, The study used the socio-economic and cultural scale by Amany Saida Sayed (2009), The Successive matrices of Raven (1979), the Creative solution for problems Program (prepared by the researcher), The Emotional creativity Scale (prepared by Averil, translated and Arabized by Kariman Awaida, 2002), The Positive Thinking scale (prepared by the researcher). The results of the study showed that There are statistically significant differences between the average scores of the individuals in the experimental study sample in the pre- and post-applications of the Emotional creativity Scale in the direction of the post-application, and there are statistically significant differences between the average scores of the individuals in the experimental study sample in the pre- and post-applications of the Positive Thinking Scale in the direction of the post-application. There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the post-test scores for each dimension of the Emotional Creativity Scale and the total score between the members of the experimental group and the members of the control group in favor of the members of the experimental group. There are statistically significant differences at the level of (0.01) between the post-test scores for each dimension of the Positive Thinking scale and the total score between the members of the experimental group and the members of the control group in favor of the members of the experimental group. There are no differences between the follow-up measurement and the post-test of the Emotional Creativity Scale in terms of the total score and dimensions, and this indicates that The effect of applying the program remains after its implementation over a period of time, and there are no differences between the follow-up measurement and the post-measurement of the Positive Thinking scale in terms of the overall score and dimensions. This indicates that the effect of applying the program remains after its implementation over a period of time, the study recommended the need to focus on developing curricula based on developing creative problem solving skills in secondary school students as a necessity to develop their emotional creativity and positive thinking.<br/> |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | علم نفس التربوي |
| Source of heading or term | qrmak |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | التعليم الثانوى |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | الحل الإبتكاري للمشكلات |
| -- | الإنفعالية الإبتكارية |
| -- | التفكير الإيجابي |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | مني حسن السيد بدوي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | أماني سعيدة سيد إبراهيم |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 03-08-2024 |
| Supervisory body | مني حسن السيد بدوي |
| -- | أماني سعيدة سيد إبراهيم |
| Discussion body | ﺣﻧﺎﻥ ﷴ ﺟﻣﺎﻝ ﺍﻟﺩﻳﻥ ﺍﻟﺷﻬﺎﻭﻱ |
| -- | ﺃﺳﻣﺎء ﺗﻭﻓﻳﻖ ﻣﺑﺭﻭﻙ |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم ﻋﻠﻢ ﻧﻔﺲ ﺗﺮﺑﻮﻯ |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Yasmin |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 19.08.2025 | 32174 | Cai01.23.09.Ph.D.2024.أم.أ | 01010100032174000 | 19.08.2025 | 19.08.2025 | Thesis |