Dental practitioner’s knowledge, attitudes, and practice (KAP) regarding caries preventive measures in cairo compared to riyadh : (Record no. 173644)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07155namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250922103344.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250819s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging eng
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title eng
Language code of summary or abstract eng
-- ara
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source Deposit
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 617.645
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 617.645
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree M.Sc
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.09.07.M.Sc.2024.Ab.D
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number Abdulmajeed Fahad Albishri,
Preparation preparation.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Dental practitioner’s knowledge, attitudes, and practice (KAP) regarding caries preventive measures in cairo compared to riyadh :
Remainder of title A Cross-Sectional Study /
Statement of responsibility, etc. by Abdulmajeed Fahad Albishri ; Supervisors Prof. Dr. Gihan, M. Abuelniel Dr. Shereen Hassan El-Shamy.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title تقييم معرفة وسلوك وممارسة أطباء الأسنان فيما يتعلق بالإجراءات الوقائية من تسوس الأسنان في القاهرة مقارنة بالرياض :
Remainder of title دراسة مقطعية /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 92 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note Bibliography: pages 79-90.
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Aim: This study aimed to evaluate the knowledge, attitudes, and practices of dental practitioners from Cairo and Riyadh regarding caries preventive measures.<br/>Methodology: A cross-sectional study was conducted using a self-structured online questionnaire designed using Google Forms. The questionnaire consisted of 29 questions divided into four sections: sociodemographic, knowledge assessment, attitude assessment, and practice assessment. According to the eligibility criteria, the study included 248 participants who were general dental practitioners from Egypt and Saudi Arabia. collected data were analyzed and represented as frequency (N) and percentage (%) using SPSS (Version 22.0.0). Correlations were analyzed using Spearman's rank-order correlation coefficient. Associations were analyzed using the Mann-Whitney U test. The significance level was set at p<0.05 for all tests.<br/>Results: A study of 249 participants aged 24-34, with a mean age of 28.47±2.04, found that most were general practitioners (88%), with most practicing in private clinics (42%). Most participants were male (61.4%), with most graduating between 2015 and 2023. The KAP assessment showed that most participants understood caries preventive measures, with 184 showing comprehension. However, 65 participants did not exhibit the same level of understanding. A significant number expressed a favorable outlook toward caries prevention methods. The study found no correlation between nationality, gender, or practice sector, but a significant correlation was found between participants' knowledge and attitude regarding caries prevention measures and their practice behavior towards these measures in children
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. نظرًا لأن تسوس الأسنان له تأثير مباشر على نتائج صحة الفم لدى الأطفال، فإن دراسة معرفة أطباء الأسنان ومواقفهم وممارساتهم في هذا المجال أمر حيوي. يعد النهج القائم على الأدلة لرعاية الأسنان وصحة الفم أمرًا ضروريًا في ضوء الانفجار الأخير للمعلومات العلمية حول هذا الموضوع. في هذا السياق، هدفت الدراسة الحالية إلى تقييم معرفة أطباء الأسنان ومواقفهم وممارساتهم في القاهرة والرياض فيما يتعلق بتدابير الوقاية من تسوس الأسنان.<br/>أجريت دراسة مقطعية باستخدام استبيان ذاتي البناء عبر الإنترنت مصمم باستخدام نماذج Google. يتكون الاستبيان من 29 سؤالاً مقسمة إلى أربعة أقسام: الديموغرافية الاجتماعية، وتقييم المعرفة، وتقييم الموقف، وتقييم الممارسة. وفقًا لمعايير الأهلية، شملت الدراسة 248 مشاركًا من أطباء الأسنان العامين من مصر والمملكة العربية السعودية. تم تحليل البيانات المجمعة وتمثيلها على أنها تردد (N) ونسبة مئوية (%) باستخدام برنامج SPSS (الإصدار 22.0.0). تم تحليل الارتباطات باستخدام معامل ارتباط سبيرمان حسب الترتيب. تم تحليل الارتباطات باستخدام اختبار مان ويتني يو. تم تحديد مستوى الدلالة عند p<0.05 لجميع الاختبارات.<br/>أظهرت دراسة أجريت على 249 مشاركًا تتراوح أعمارهم بين 24 و34 عامًا، بمتوسط عمر 28.47±2.04، أن معظمهم من الممارسين العامين (88٪)، ومعظمهم يمارسون في عيادات خاصة (42٪). وكان معظم المشاركين من الذكور (61.4٪)، وتخرج معظمهم بين عامي 2015 و2023. وأظهر تقييم KAP أن معظم المشاركين فهموا تدابير الوقاية من تسوس الأسنان، حيث أظهر 184 منهم فهمًا. ومع ذلك، لم يُظهر 65 مشاركًا نفس مستوى الفهم. وأعرب عدد كبير عن وجهة نظر إيجابية تجاه أساليب الوقاية من تسوس الأسنان. ولم تجد الدراسة أي ارتباط بين الجنسية أو الجنس أو قطاع الممارسة، ولكن تم العثور على ارتباط كبير بين معرفة المشاركين ومواقفهم فيما يتعلق بتدابير الوقاية من تسوس الأسنان وسلوكهم العملي تجاه هذه التدابير لدى الأطفال.<br/>وتعزز الدراسة الحالية أهمية التعليم المستمر والمواقف الإيجابية تجاه الوقاية من تسوس الأسنان في التأثير على سلوكيات الممارسة. كما يسلط الضوء على الحاجة إلى تدخلات مستهدفة تركز على تعزيز المعرفة والمواقف لتحسين الممارسات السريرية في طب أسنان الأطفال.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD Issues also as CD.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language Text in English and abstract in Arabic & English.
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Pediatric Dentistry
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element طب أسنان الأطفال
653 #1 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Knowledge
-- assessment
-- Attitude assessment
-- Practice behavior assessment
-- KAP
-- Egyptian general practitioners
-- Saudi general practitioners
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Gihan M. Abuelniel Dr.
Relator term thesis advisor.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Shereen Hassan El-Shamy
Relator term thesis advisor.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body Gihan M. Abuelniel
-- Shereen Hassan El-Shamy
Universities Cairo University
Faculties Faculty of Dentistry
Department Department of Pediatric Dentistry
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Shimaa
Reviser Names Eman Ghareb
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 19.08.2025 91910 Cai01.09.07.M.Sc.2024.Ab.D 01010110091910000 19.08.2025 19.08.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library