برنامج تدريبى لمعلمات رياض الأطفال قائم على فلسفة منتسورى لتطوير الأداءات التربوية للمعلمة وتنمية مهارات التفكير العليا للطفل / (Record no. 173704)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06629namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250908133530.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 371.392 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 371.392 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.26.02.Ph.D.2024.سح.ب |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،سحر عبد الله إبراهيم محمد |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | برنامج تدريبى لمعلمات رياض الأطفال قائم على فلسفة منتسورى لتطوير الأداءات التربوية للمعلمة وتنمية مهارات التفكير العليا للطفل / |
| Statement of responsibility, etc. | مقدمة من الباحثة سحر عبد الله إبراهيم محمد؛ إشـــــــراف أ.د/عـاطف عدلـي فهمـي، أ.م.د/ منـال كامـل بهنس. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | A training program for kindergarten teachers based on the montessori philosophy to enhance the educational performance of the tracher and develop the child’s higher-order thinking skills / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 166 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 149-166. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | يهدف البحث الحالي إلى تطوير الأداءات التربوية لمعلمات رياض الأطفال وتنمية مهارات التفكير العليا لطفل الروضة في ضوء فلسفة منتسوري، وتكونت عينة الدراسة من (46) معلمة من معلمات رياض الأطفال،وكذلك (60) طفلا من الروضات الرسمية والرسمية المتقدمة للغات بإدارة اليساتين التعليمية، بمحافظة القاهرة والتابعة لوزارة التربية والتعليم المصرية، وقد اشتملت أدوات البحث على استمارة ملاحظة لمعلمات رياض الأطفال في ضوء فلسفة منتسوري(إعداد الباحثة)، واختبار معرفي تحصيلي لمعلمات رياض الأطفال(إعداد الباحثة)، ومقياس لمهارات التفكير العليا لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، وأنشطة البرنامج القائم على فلسفة منتسورى( إعداد الباحثة)، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات معلمات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على بطاقة الملاحظة والأختبار المعرفي التحصيلي، وكلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أطفال معلمات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات التفكير العليا للطفل، بعد تطبيق البرنامج التدريبي القائم على فلسفة منتسوري على معلمات رياض الأطفال، مما ساهم في تطوير أداءاتهن التربوية، وتنمية مهارات التفكير العليا لدى أطفالهن، وأوصى البحث بضرورة الحرص على تدريب وتطوير مهارات المعلمات بصفة مستمرة، وضرورة توظيف فلسفة منتسوري وطريقتها لما لها من فاعلية في تطوير الأداء المهني لمعلمات رياض الأطفال، وتنمية مهارات التفكير العليا لطفل الروضة. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The aim of the current research is to develop educational performances for kindergarten teachers and to enhance the higher-order thinking skills of kindergarten childern in the light of Montessori philosophy. The study sample consisted of (46) kindergarten teachers, as well as (60) children from official and advanced language kindergartens under the supervision of the Educational Adminstration in Al-Basateen in Cairo, affiliated with the Egyptian Ministry of Education. The research tools included an observation form for kindergarten teachers in the light of Montessori philosophy (prepard by the researcher), a congnitive achievement test for kindergarten teachers (prepard by the researcher), a scale for kindergarten childern’s higher-order thinking skills (prepard by the researcher), and program activities based on Montessori philosophy (prepard by the researcher), The results indicated statistically significant differences in the average scores of the teachers in the experimental group in the local and follow-up measures on the observation form and congnitive achievement test. Additionally, there were statistically significant differences among the children of the teachers in the experimental group in the distant and follow-up measures on the scale of children’s higher-order thinking skills.After implementing the training program based on the Montessori philosophy for kindergarten teachers, which contributed to enchancing their educational performance, To develop their childern’s higher-order thinking skills and recommended research on the necessity of continuously training and developing teacher’s skills, and the necessity of employing the Montessori philosophy and its approach for its effectiveness in enhancing the professional performance of kindergaten and developing the higher-order thinking skills of kindergarten childern. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #4 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | منتسوري |
| General subdivision | طرق تعليم |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | رياض الاطفال |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | برنامج تدريبي |
| -- | أداءات التربوية |
| -- | منتسوري |
| -- | مهارات التفكير العليا |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | عـاطف عدلـي فهمـي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | منـال كامـل بهنس |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | عـاطف عدلـي فهمـي |
| -- | منـال كامـل بهنس |
| Discussion body | ابتهاج محمود طلبة |
| -- | ناصر فؤاد غبيش |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية التربية للطفولة المبكرة |
| Department | قسم العلوم التربوية |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 25.08.2025 | 32418 | Cai01.26.02.Ph.D.2024.سح.ب | 01010100032418000 | 25.08.2025 | 25.08.2025 | Thesis |