برنامج تدريبى لمعلمات رياض الأطفال قائم على فلسفة منتسورى لتطوير الأداءات التربوية للمعلمة وتنمية مهارات التفكير العليا للطفل / (Record no. 173704)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06629namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250908133530.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.392
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.392
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.26.02.Ph.D.2024.سح.ب
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،سحر عبد الله إبراهيم محمد
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title برنامج تدريبى لمعلمات رياض الأطفال قائم على فلسفة منتسورى لتطوير الأداءات التربوية للمعلمة وتنمية مهارات التفكير العليا للطفل /
Statement of responsibility, etc. مقدمة من الباحثة سحر عبد الله إبراهيم محمد؛ إشـــــــراف أ.د/عـاطف عدلـي فهمـي، أ.م.د/ منـال كامـل بهنس.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title A training program for kindergarten teachers based on the montessori philosophy to enhance the educational performance of the tracher and develop the child’s higher-order thinking skills /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 166 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 149-166.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. يهدف البحث الحالي إلى تطوير الأداءات التربوية لمعلمات رياض الأطفال وتنمية مهارات التفكير العليا لطفل الروضة في ضوء فلسفة منتسوري، وتكونت عينة الدراسة من (46) معلمة من معلمات رياض الأطفال،وكذلك (60) طفلا من الروضات الرسمية والرسمية المتقدمة للغات بإدارة اليساتين التعليمية، بمحافظة القاهرة والتابعة لوزارة التربية والتعليم المصرية، وقد اشتملت أدوات البحث على استمارة ملاحظة لمعلمات رياض الأطفال في ضوء فلسفة منتسوري(إعداد الباحثة)، واختبار معرفي تحصيلي لمعلمات رياض الأطفال(إعداد الباحثة)، ومقياس لمهارات التفكير العليا لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، وأنشطة البرنامج القائم على فلسفة منتسورى( إعداد الباحثة)، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات معلمات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على بطاقة الملاحظة والأختبار المعرفي التحصيلي، وكلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أطفال معلمات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات التفكير العليا للطفل، بعد تطبيق البرنامج التدريبي القائم على فلسفة منتسوري على معلمات رياض الأطفال، مما ساهم في تطوير أداءاتهن التربوية، وتنمية مهارات التفكير العليا لدى أطفالهن، وأوصى البحث بضرورة الحرص على تدريب وتطوير مهارات المعلمات بصفة مستمرة، وضرورة توظيف فلسفة منتسوري وطريقتها لما لها من فاعلية في تطوير الأداء المهني لمعلمات رياض الأطفال، وتنمية مهارات التفكير العليا لطفل الروضة.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The aim of the current research is to develop educational performances for kindergarten teachers and to enhance the higher-order thinking skills of kindergarten childern in the light of Montessori philosophy. The study sample consisted of (46) kindergarten teachers, as well as (60) children from official and advanced language kindergartens under the supervision of the Educational Adminstration in Al-Basateen in Cairo, affiliated with the Egyptian Ministry of Education. The research tools included an observation form for kindergarten teachers in the light of Montessori philosophy (prepard by the researcher), a congnitive achievement test for kindergarten teachers (prepard by the researcher), a scale for kindergarten childern’s higher-order thinking skills (prepard by the researcher), and program activities based on Montessori philosophy (prepard by the researcher), The results indicated statistically significant differences in the average scores of the teachers in the experimental group in the local and follow-up measures on the observation form and congnitive achievement test. Additionally, there were statistically significant differences among the children of the teachers in the experimental group in the distant and follow-up measures on the scale of children’s higher-order thinking skills.After implementing the training program based on the Montessori philosophy for kindergarten teachers, which contributed to enchancing their educational performance, To develop their childern’s higher-order thinking skills and recommended research on the necessity of continuously training and developing teacher’s skills, and the necessity of employing the Montessori philosophy and its approach for its effectiveness in enhancing the professional performance of kindergaten and developing the higher-order thinking skills of kindergarten childern.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #4 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element منتسوري
General subdivision طرق تعليم
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element رياض الاطفال
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term برنامج تدريبي
-- أداءات التربوية
-- منتسوري
-- مهارات التفكير العليا
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name عـاطف عدلـي فهمـي
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name منـال كامـل بهنس
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body عـاطف عدلـي فهمـي
-- منـال كامـل بهنس
Discussion body ابتهاج محمود طلبة
-- ناصر فؤاد غبيش
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية التربية للطفولة المبكرة
Department قسم العلوم التربوية
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 25.08.2025 32418 Cai01.26.02.Ph.D.2024.سح.ب 01010100032418000 25.08.2025 25.08.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library