دور التربية الإعلانية في زيادة قدرة الأطفال على تمييز المحتوى الإعلاني عبر تطبيقات الهواتف الذكية : (Record no. 173860)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07884namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250915114920.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 659.1
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 659.1
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.15.03.Ph.D.2024.لم.د
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،لمياء أحمد شعبان عواد
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title دور التربية الإعلانية في زيادة قدرة الأطفال على تمييز المحتوى الإعلاني عبر تطبيقات الهواتف الذكية :
Remainder of title دراسة تجريبية /
Statement of responsibility, etc. إعداد لمياء أحمد شعبان عواد؛ تحت إشراف أ.د/ سلوى العوادلي، أ.م.د/ ايمان أسامة.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The role of advertising education in increasing children's ability to distinguish advertising content through smartphone applications :
Remainder of title Experimental study /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 348 ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 245-278.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. استهدفت هذه الدراسة بحث تأثير العوامل الخاصة بالطفل (النوع – العمر – نوع التعليم - معدل استخدام الهاتف المحمول - دوافع الطفل لاستخدام تطبيقات الهاتف المحمول)، والعوامل الخاصة بالرسالة الإعلانية (تناسب الإعلان مع محتوى التطبيق - الشخصية الإعلانية المستخدمة - نوع الإعلان (صريح – ضمني) - تكنيكات الإقناع )، والوساطة الإعلانية الأبوية، على قدرة الطفل على تمييز ما هو إعلاني وما هو غير إعلاني (المؤشرات الإدراكية وتشمل "الوعي بالإعلان - التعرف على أشكال الإعلان" - المؤشرات الاتجاهية وتشمل "حب الإعلان – كره الإعلان - اعتبار الأشكال الإعلانية مناسبة - القيم الأخلاقية الخاصة بالإعلان" - الاستراتيجيات التي يتبعها الطفل عند مشاهدة الإعلان (coping strategies) وتشمل " التفكير في الإعلان - تجنب الإعلان - الرغبة في المنتج المعلن عنه - الاتجاه نحو الإعلان). وقامت الباحثة في إطار هذه الدراسة بتصميم نموذج يتناسب مع متطلبات تعليم الطفل لروافد التربية الإعلانية.<br/>وقد اعتمدت الباحثة على المنهج التجريبي، واستخدمت بشكل أساسي التصميم القبلي والبعدي، وقد تم تطبيق الدراسة التجريبية على عينة من 8 مجموعات تجريبية بواقع 20 طفل داخل كل مجموعة (10 ذكور و10 إناث)، وتتوزع هذه المجموعات على كل من المدارس الحكومية والتجريبية والخاصة والدولية، واشتملت المجموعات الأطفال الذين تتراوح أعمارهم ما بين (6-9 سنوات)، و (9-12 سنة)، وتم عمل قياس قبلي وبعدي لكل مجموعة.<br/>وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج، يتمثل أهمها فيما يلي: - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين بعض العوامل الخاصة بالطفل وقدرة الطفل على تمييز ما هو إعلاني وما هو غير إعلاني. - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين العوامل الخاصة بالرسالة الإعلانية وقدرة الطفل على تمييز ما هو إعلاني وما هو غير إعلاني. - لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الوساطة الإعلانية الأبوية وقدرة الطفل على تمييز ما هو إعلاني وما هو غير إعلاني. - ساعد تطبيق البرامج الخاصة بالتربية الإعلانية على زيادة وقدرة الطفل على تمييز ما هو إعلاني وما هو غير إعلاني.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This study aimed to examine the impact of special factors of the child (gender - age - type of education - rate of mobile phone use - child’s motivations for using mobile phone applications), special factors of the advertising message (suitability of the ad to the content of the application - the advertising character used - type of ad (explicit - implicit) - Persuasion techniques), and parental advertising mediation, on the child’s ability to distinguish what is advertising and what is not advertising (cognitive indicators, including “awareness of advertising - recognizing advertising forms” - behavioral indicators, including “love of advertising - hatred of advertising - considering appropriate advertising forms - The moral values of the advertising - the strategies that the child follows when watching the advertisement (coping strategies), which include “thinking about the advertisement - avoiding the advertisement - desire for the advertised product - attitude towards the advertisement.” Within the framework of this study, the researcher designed a model based mainly on the model presented by Pauw and others (Pauw, P. and et.al 2018). The researcher relied on the experimental method and mainly used a pre- and post-test design. The experimental study was applied to a sample of 8 experimental groups with 20 children in each group (10 males and 10 females). These groups are distributed among public, experimental, private and international schools. The groups included children between the ages of (6-9 years) and (9-12 years), and a pre- and post-measurement was conducted for each group.<br/> The study reached a number of results, the most important of which are the following: - There is a statistically significant correlation between some special factors of child and the child’s ability to distinguish what is advertising and what is not advertising. - There is a statistically significant correlation between the special factors of the advertising message and the child’s ability to distinguish what is advertising and what is not advertising. - There is no statistically significant correlation between parental advertising mediation and the child’s ability to distinguish what is advertising and what is not advertising. - Implementing advertising education programs has helped to increase the child’s ability to distinguish what is advertising and what is not advertising.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الإعلان
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term التربية الإعلانية
-- الوساطة الإعلانية الأبوية
-- تكنيكات الإقناع
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سلوى العوادلي
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name ايمان أسامة
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body سلوى العوادلي
-- ايمان أسامة
Discussion body إيناس عبد الحميد
-- أحمد خطاب
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الإعلام
Department قسم العلاقات العامة والإعلان
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 02.09.2025 32459 Cai01.15.03.Ph.D.2024.لم.د 01010100032459000 02.09.2025 02.09.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library