نمذجة العلاقات السببية بين النهوض الأكاديمي وكلٍّ من الانفعالات الأكاديمية واستراتيجيات المواجهة لدى طلاب الدراسات العليا وطلاب المرحلة الجامعية الأولى بكليات التربية / (Record no. 173956)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06336namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20251005135315.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 370.711 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 370.711 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.09.Ph.D.2024.هد.ن |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،هدى علي صالح منسي |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | نمذجة العلاقات السببية بين النهوض الأكاديمي وكلٍّ من الانفعالات الأكاديمية واستراتيجيات المواجهة لدى طلاب الدراسات العليا وطلاب المرحلة الجامعية الأولى بكليات التربية / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحثة هدى علي صالح منسي؛ إشراف أ.د/ نادية محمود شريف، د/ خلود عبد الغفار. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Modeling of the causal relationships between academic buoyancy and both academic emotions and coping strategies among graduate and undergraduate students of faculties of education / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 159 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 135-146. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الدراسة إلى نمذجة العلاقات السببية بين النهوض الأكاديمي وكلٍّ من الانفعالات الأكاديمية واستراتيجيات المواجهة، وكذلك تَقَصِّي العلاقة بينهما، وتكونت عينة الدراسة من (200) طالبٍ وطالبةٍ من طلاب الدراسات العليا بمرحلتي (الماجستير- الدكتوراة) بكلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة، و(255) طالبًا وطالبةً من طلاب المرحلة الجامعية الأولى بكلية التربية- جامعة دمنهور، وقامت الباحثة باستخدام مقياس النهوض الأكاديمي (إعداد الباحثة)، ومقياس الانفعالات الأكاديمية (إعداد الباحثة)، ومقياس استراتيجيات المواجهة (إعداد الباحثة)، وتم استخدام معامل الارتباط لبيرسون لاختبار طبيعة العلاقة بين المتغيرات الثلاثة، كما تم استخدام تحليل المسار والتحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي ، وأشارت النتائج إلى وجود تأثير مباشر معنوي إيجابي للنهوض الأكاديمي على الانفعالات الأكاديمية الإيجابية في كلتا المجموعتين، بينما وُجِدَ تأثير مباشر معنوي سلبي للنهوض الأكاديمي على الانفعالات الأكاديمية السلبية في كلتا المجموعتين، كما وُجِدَ تأثير مباشر معنوي للنهوض الأكاديمي على استراتيجيات المواجهة الثلاثة، وظهرت جميع هذه التأثيرات بقوة أكبر لصالح مجموعة طلاب الدراسات العليا، بالإضافة إلى وجود تأثيرات غير مباشرة دالة إحصائيًّا عند مستوى (0.01) للنهوض الأكاديمي على استراتيجيات المواجهة عبر الانفعالات الأكاديمية في كلتا المجموعتين، ووجود تأثيرات كلية دالة إحصائيًّا عند مستوى (0.01) بين متغيرات الدراسة الثلاثة. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The purpose of the current study was to investigate the causal relationships between academic buoyancy and both of academic emotions, and coping strategies, as well as to investigate the relationship between them. The study sample included 200 graduate students (master's and doctoral levels) from the Faculty of Graduate Studies for Education at Cairo University and 255 first-year undergraduate students from the Faculty of Education at Damanhour University. The researcher designed and validated three instruments: (1) the Academic Buoyancy scale, (2) the Academic Emotions scale, and (3) the Coping Strategies scale. Pearson's correlation coefficient, Structural Equation Modeling (SEM), Exploratory Factor Analysis (EFA), and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were employed to analyze the data. Findings showed a significant positive direct effect of academic buoyancy on positive academic emotions in both groups. In contrast, academic buoyancy had a significant negative direct effect on negative academic emotions across both groups. Moreover, academic buoyancy significantly influenced all three coping strategies, with stronger effects observed among graduate students. Additionally, the indirect effect of academic buoyancy on coping strategies, mediated by academic emotions, was statistically significant in both groups, as were the total effects among the three study variables. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | كليات التربية |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | النهوض الأكاديمي |
| -- | الانفعالات الأكاديمية |
| -- | استراتيجيات المواجهة |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | نادية محمود شريف |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | خلود عبد الغفار |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | نادية محمود شريف |
| -- | خلود عبد الغفار |
| Discussion body | عادل محمد العدل |
| -- | أماني سعيدة سيد ابراهيم |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم علم نفس تربوي |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 10.09.2025 | 32494 | Cai01.23.09.Ph.D.2024.هد.ن | 01010100032494000 | 10.09.2025 | 10.09.2025 | Thesis |