نمذجة العلاقات السببية بين النهوض الأكاديمي وكلٍّ من الانفعالات الأكاديمية واستراتيجيات المواجهة لدى طلاب الدراسات العليا وطلاب المرحلة الجامعية الأولى بكليات التربية / (Record no. 173956)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06336namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251005135315.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 370.711
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 370.711
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.09.Ph.D.2024.هد.ن
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،هدى علي صالح منسي
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title نمذجة العلاقات السببية بين النهوض الأكاديمي وكلٍّ من الانفعالات الأكاديمية واستراتيجيات المواجهة لدى طلاب الدراسات العليا وطلاب المرحلة الجامعية الأولى بكليات التربية /
Statement of responsibility, etc. إعداد الباحثة هدى علي صالح منسي؛ إشراف أ.د/ نادية محمود شريف، د/ خلود عبد الغفار.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Modeling of the causal relationships between academic buoyancy and both academic emotions and coping strategies among graduate and undergraduate students of faculties of education /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 159 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 135-146.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة إلى نمذجة العلاقات السببية بين النهوض الأكاديمي وكلٍّ من الانفعالات الأكاديمية واستراتيجيات المواجهة، وكذلك تَقَصِّي العلاقة بينهما، وتكونت عينة الدراسة من (200) طالبٍ وطالبةٍ من طلاب الدراسات العليا بمرحلتي (الماجستير- الدكتوراة) بكلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة، و(255) طالبًا وطالبةً من طلاب المرحلة الجامعية الأولى بكلية التربية- جامعة دمنهور، وقامت الباحثة باستخدام مقياس النهوض الأكاديمي (إعداد الباحثة)، ومقياس الانفعالات الأكاديمية (إعداد الباحثة)، ومقياس استراتيجيات المواجهة (إعداد الباحثة)، وتم استخدام معامل الارتباط لبيرسون لاختبار طبيعة العلاقة بين المتغيرات الثلاثة، كما تم استخدام تحليل المسار والتحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي ، وأشارت النتائج إلى وجود تأثير مباشر معنوي إيجابي للنهوض الأكاديمي على الانفعالات الأكاديمية الإيجابية في كلتا المجموعتين، بينما وُجِدَ تأثير مباشر معنوي سلبي للنهوض الأكاديمي على الانفعالات الأكاديمية السلبية في كلتا المجموعتين، كما وُجِدَ تأثير مباشر معنوي للنهوض الأكاديمي على استراتيجيات المواجهة الثلاثة، وظهرت جميع هذه التأثيرات بقوة أكبر لصالح مجموعة طلاب الدراسات العليا، بالإضافة إلى وجود تأثيرات غير مباشرة دالة إحصائيًّا عند مستوى (0.01) للنهوض الأكاديمي على استراتيجيات المواجهة عبر الانفعالات الأكاديمية في كلتا المجموعتين، ووجود تأثيرات كلية دالة إحصائيًّا عند مستوى (0.01) بين متغيرات الدراسة الثلاثة.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The purpose of the current study was to investigate the causal relationships between academic buoyancy and both of academic emotions, and coping strategies, as well as to investigate the relationship between them. The study sample included 200 graduate students (master's and doctoral levels) from the Faculty of Graduate Studies for Education at Cairo University and 255 first-year undergraduate students from the Faculty of Education at Damanhour University. The researcher designed and validated three instruments: (1) the Academic Buoyancy scale, (2) the Academic Emotions scale, and (3) the Coping Strategies scale. Pearson's correlation coefficient, Structural Equation Modeling (SEM), Exploratory Factor Analysis (EFA), and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were employed to analyze the data. Findings showed a significant positive direct effect of academic buoyancy on positive academic emotions in both groups. In contrast, academic buoyancy had a significant negative direct effect on negative academic emotions across both groups. Moreover, academic buoyancy significantly influenced all three coping strategies, with stronger effects observed among graduate students. Additionally, the indirect effect of academic buoyancy on coping strategies, mediated by academic emotions, was statistically significant in both groups, as were the total effects among the three study variables.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element كليات التربية
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term النهوض الأكاديمي
-- الانفعالات الأكاديمية
-- استراتيجيات المواجهة
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name نادية محمود شريف
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name خلود عبد الغفار
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body نادية محمود شريف
-- خلود عبد الغفار
Discussion body عادل محمد العدل
-- أماني سعيدة سيد ابراهيم
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم علم نفس تربوي
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 10.09.2025 32494 Cai01.23.09.Ph.D.2024.هد.ن 01010100032494000 10.09.2025 10.09.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library