فعالية استخدام أساليب التواصل المعزز والبديل في تنمية مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى الأطفال ذوي الإصابة الدماغية / (Record no. 173971)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07369namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250910113952.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.9
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.9
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.07.M.Sc.2024.ري.ف
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،ريهام نبيل فريد المزين
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title فعالية استخدام أساليب التواصل المعزز والبديل في تنمية مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى الأطفال ذوي الإصابة الدماغية /
Statement of responsibility, etc. إعداد ريهام نبيل فريد المزين؛ إشـــــــــــراف الأستاذ الدكتور منى محمد الصفي الجزار، الأستاذ الدكتور أيمن سالم عبد الله.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The effectiveness of using augmentative and alternative communication methods for developing verbal and nonverbal communication skills for children with brain injury /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 117 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 104-117.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة إلى تنمية مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي للأطفال ذوي الإصابة الدماغية بإستخدام أساليب التواصل المعزز والبديل. تكونت عينة الدراسة من (12) طفلاً من ذوي الإصابة الدماغية ذات التأثير الحركي(إصابة دماغية تشنجية المستوي الثاني والثالث) ويعانون من ضعف فى مهارات التواصل، في أحد مراكز التأهيل الخاصة، وتتراوح أعمارهم الزمنية بين (8 و 12 سنة)، بمتوسط حسابي قدره (9.92 سنة) وانحراف معياري (1.51 سنة). قُسِّمَت العينة إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة. ضمت المجموعة التجريبية 6 أطفال تلقت البرنامج التدريبي. أما المجموعة الضابطة، فضمت أيضًا 6 أطفال تلقت التدريب العادي. وقد تتراوح درجة الذكاء بين (90:75)، إصابة دماغية تشنجية، المستوي الثاني والثالث تراوحت أعمارهم بين (8 -12) عامًا. استخدمت أدوات الدراسة مقياس استنافورد بينيه لقياس الذكاء، مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، وبرنامج قائم على أساليب التواصل المعزز والبديل لتعزيز مهارات التواصل لدى الأطفال ذوي الإصابة الدماغية. وتوصلت نتائج الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات رتب درجات الأطفال في القياس البعدي لأبعاد مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح المجموعة التجريبية.ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (1.,0) بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لأبعاد مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح متوسط رتب درجات القياس البعدي.وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، وبناءاً على هذة النتائج أثبتت فعالية البرنامج القائم على التواصل المعزز والبديل لتنمية مهارات التواصل لدي الأطفال ذوي الإصابة الدماغية.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The aim of the study was to develop verbal and non-verbal communication skills in children with brain injuries using augmentative and alternative communication methods. The sample consisted of 12 children with brain injuries affecting motor function (spastic brain injury, levels II and III), who were experiencing communication difficulties. These children were enrolled in a special rehabilitation center, with ages ranging from 8 to 12 years, and an average age of 9.92 years (SD = 1.51). The sample was divided into two groups: an experimental group and a control group. The experimental group included 6 children who received the training program, while the control group included 6 children who received standard training. The IQ scores of the participants ranged between 75 and 90, with spastic brain injury (levels II and III), and ages ranging from 8 to 12 years. The study used several tools, including the Stanford-Binet Intelligence Scale to measure IQ, a verbal and non-verbal communication scale, and a program based on augmentative and alternative communication methods to enhance communication skills in children with brain injuries. The results of the study indicated statistically significant differences at the 0.01 level between the mean ranks of the children's post-test scores on the verbal and non-verbal communication scale, favoring the experimental group. There were also statistically significant differences at the 0.1 level between the mean ranks of the experimental group children in the pre- and post-tests on the verbal and non-verbal communication scale, favoring the post-test scores. However, no statistically significant differences were found between the mean ranks of the experimental group participants in the post-test and follow-up tests on the verbal and non-verbal communication scale. Based on these results, the study confirmed the effectiveness of the program based on augmentative and alternative communication methods in developing communication skills in children with brain injuries.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element التربية الخاصة
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الأَطْفالُ ذَوِي الإِصابَةِ الدِماغِيَّةِ
-- مهارات التَواصُلِ اللَفْظِيِّ وَغَيْرُ اللَفْظِيِّ
-- أَسالِيبُ التَواصُلِ المُعَزَّزِ وَالبَدِيلِ
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name منى محمد الصفي الجزار
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أيمن سالم عبد الله
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body منى محمد الصفي الجزار
-- أيمن سالم عبد الله
Discussion body صموئيل تامر بشري
-- ممدوح سالم الفقي
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم التربية الخاصة
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 10.09.2025 32498 Cai01.23.07.M.Sc.2024.ري.ف 01010100032498000 10.09.2025 10.09.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library