فعالية استخدام أساليب التواصل المعزز والبديل في تنمية مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى الأطفال ذوي الإصابة الدماغية / (Record no. 173971)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 07369namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250910113952.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 371.9 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 371.9 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.07.M.Sc.2024.ري.ف |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،ريهام نبيل فريد المزين |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | فعالية استخدام أساليب التواصل المعزز والبديل في تنمية مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى الأطفال ذوي الإصابة الدماغية / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد ريهام نبيل فريد المزين؛ إشـــــــــــراف الأستاذ الدكتور منى محمد الصفي الجزار، الأستاذ الدكتور أيمن سالم عبد الله. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | The effectiveness of using augmentative and alternative communication methods for developing verbal and nonverbal communication skills for children with brain injury / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 117 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 104-117. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الدراسة إلى تنمية مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي للأطفال ذوي الإصابة الدماغية بإستخدام أساليب التواصل المعزز والبديل. تكونت عينة الدراسة من (12) طفلاً من ذوي الإصابة الدماغية ذات التأثير الحركي(إصابة دماغية تشنجية المستوي الثاني والثالث) ويعانون من ضعف فى مهارات التواصل، في أحد مراكز التأهيل الخاصة، وتتراوح أعمارهم الزمنية بين (8 و 12 سنة)، بمتوسط حسابي قدره (9.92 سنة) وانحراف معياري (1.51 سنة). قُسِّمَت العينة إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة. ضمت المجموعة التجريبية 6 أطفال تلقت البرنامج التدريبي. أما المجموعة الضابطة، فضمت أيضًا 6 أطفال تلقت التدريب العادي. وقد تتراوح درجة الذكاء بين (90:75)، إصابة دماغية تشنجية، المستوي الثاني والثالث تراوحت أعمارهم بين (8 -12) عامًا. استخدمت أدوات الدراسة مقياس استنافورد بينيه لقياس الذكاء، مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، وبرنامج قائم على أساليب التواصل المعزز والبديل لتعزيز مهارات التواصل لدى الأطفال ذوي الإصابة الدماغية. وتوصلت نتائج الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات رتب درجات الأطفال في القياس البعدي لأبعاد مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح المجموعة التجريبية.ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (1.,0) بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لأبعاد مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح متوسط رتب درجات القياس البعدي.وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، وبناءاً على هذة النتائج أثبتت فعالية البرنامج القائم على التواصل المعزز والبديل لتنمية مهارات التواصل لدي الأطفال ذوي الإصابة الدماغية. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The aim of the study was to develop verbal and non-verbal communication skills in children with brain injuries using augmentative and alternative communication methods. The sample consisted of 12 children with brain injuries affecting motor function (spastic brain injury, levels II and III), who were experiencing communication difficulties. These children were enrolled in a special rehabilitation center, with ages ranging from 8 to 12 years, and an average age of 9.92 years (SD = 1.51). The sample was divided into two groups: an experimental group and a control group. The experimental group included 6 children who received the training program, while the control group included 6 children who received standard training. The IQ scores of the participants ranged between 75 and 90, with spastic brain injury (levels II and III), and ages ranging from 8 to 12 years. The study used several tools, including the Stanford-Binet Intelligence Scale to measure IQ, a verbal and non-verbal communication scale, and a program based on augmentative and alternative communication methods to enhance communication skills in children with brain injuries. The results of the study indicated statistically significant differences at the 0.01 level between the mean ranks of the children's post-test scores on the verbal and non-verbal communication scale, favoring the experimental group. There were also statistically significant differences at the 0.1 level between the mean ranks of the experimental group children in the pre- and post-tests on the verbal and non-verbal communication scale, favoring the post-test scores. However, no statistically significant differences were found between the mean ranks of the experimental group participants in the post-test and follow-up tests on the verbal and non-verbal communication scale. Based on these results, the study confirmed the effectiveness of the program based on augmentative and alternative communication methods in developing communication skills in children with brain injuries. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | التربية الخاصة |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | الأَطْفالُ ذَوِي الإِصابَةِ الدِماغِيَّةِ |
| -- | مهارات التَواصُلِ اللَفْظِيِّ وَغَيْرُ اللَفْظِيِّ |
| -- | أَسالِيبُ التَواصُلِ المُعَزَّزِ وَالبَدِيلِ |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | منى محمد الصفي الجزار |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | أيمن سالم عبد الله |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | منى محمد الصفي الجزار |
| -- | أيمن سالم عبد الله |
| Discussion body | صموئيل تامر بشري |
| -- | ممدوح سالم الفقي |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم التربية الخاصة |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 10.09.2025 | 32498 | Cai01.23.07.M.Sc.2024.ري.ف | 01010100032498000 | 10.09.2025 | 10.09.2025 | Thesis |