Effect of educational intervention on knowledge, functional mobility and quality of life among elderly patients with parkinson's disease / (Record no. 174192)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06452namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251005102517.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250922s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging eng
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title eng
Language code of summary or abstract eng
-- ara
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source Deposit
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 610.7365
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 610.7365
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree Ph.D
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.17.04.Ph.D.2024.Ib.E
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number Ibrahim Ahmed Mohamed El-Samahy,
Preparation preparation.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title Effect of educational intervention on knowledge, functional mobility and quality of life among elderly patients with parkinson's disease /
Statement of responsibility, etc. by Ibrahim Ahmed Mohamed El-Samahy ; Advisors Dr. Soheir Aly Badreldin, Dr. Ebtesam M. ELSayed.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title تأثير تدخل تعليمي على المعرفة والاداء الوظيفي وجودة الحياة بين المرضى المسنين المصابين بمرض باركنسون
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 172+70 Leaves :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note Bibliography: pages 158-172.
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Background: Parkinson's disease (PD) is a progressive neurodegenerative disorder affecting functional mobility and quality of life (QoL) in elderly patients. Educational nursing interventions may help manage symptoms and improve outcomes. Aime: To evaluate the effect of an educational intervention on PD related knowledge, functional mobility and PDQoL among elderly patients with PD. Methods: A quasi-experimental design was utilized. The study included 60 elderly patients with PD, randomly assigned to either an intervention group (n=30) or a control group (n=30). The intervention group received a 7-session educational program focusing on PD management, including exercises and daily living activities. Study tools: 1-PD related knowledge questionnaire, 2- modified Hoehn and Yahr scale, 3- the Parkinson's disease quality of life Questionnaire (PDQ-39) and 4-short physical battery scale (to assess functional mobility). The date was collected from outpatient clinic in Elkasr Elaniy teaching medical school. Results: The mean age of elderly patients with PD was 64.2 x̄ ± SD=1.1 year. The intervention group showed significant improvements in PD related knowledge, functional mobility and PDQoL as compared to the control group. The mean scores for FMS and PDQ-39 improved significantly post-intervention (p<0.05). Conclusion: The educational nursing intervention significantly enhanced PD related knowledge, functional mobility and QoL in elderly patients with PD. Such interventions should be integrated into the routine care of PD patients to optimize outcomes. Recommendation: Conduct further research that includes larger sample size of elderly to generalize the results. Increase awareness campaigns regarding Parkinson’s disease. Implement educational nursing intervention (knowledge and exercise) to manage signs and symptoms of PD and management
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. مرض باركنسون (PD) هو اضطراب تنكسي عصبي تدريجي يؤثر على الحركة الوظيفية ونوعية الحياة لدى المرضى المسنين. قد تساعد التدخلات التمريضية التعليمية في إدارة الأعراض وتحسين النتائج. هدف الدراسة : لتقييم تأثير التدخل التعليمي على المعرفة المتعلقة بمرض باركنسون والتنقل الوظيفي و وجودة الحياة بين المرضى المسنين الذين يعانون من مرض باركنسون. تصميم البحث : تم استخدام تصميم شبه تجريبي. شملت الدراسة 60 مريضا مسنا يعانون من مرض باركنسون ، تم اختيارهم عشوائيا إما إلى مجموعة تدخل (عدد = 30) أو مجموعة مراقبة (عدد = 30). تلقت مجموعة التدخل برنامجا تعليميا من 7 جلسات يركز على إدارة مرض باركنسون، بما في ذلك التمارين وأنشطة الحياة اليومية. أدوات الدراسة: 1-استبيان المعرفة المتعلقة ب مرض باركنسون ، 2- مقياس Hoehn و Yahr المعدل ، 3- استبيان جودة حياة مرض باركنسون (PDQ-39) )ومقياس معدل التنقل الوظيفي . تم جمع البيانات من العيادات الخارجية في كلية الطب في القصر العيني النتائج: كان متوسط عمر المرضى المسنين المصابين بمرض باركنسون 64.2 و× ̄ ± SD = 1.1 سنة. أظهرت مجموعة التدخل تحسينات كبيرة في المعرفة المتعلقة بمرض باركنسون والتنقل الوظيفي ووجودة الحياة مقارنة بالمجموعة الضابطة. تحسن متوسط درجات FMS و PDQ-39 بشكل ملحوظ بعد التدخل (p<0.05). الخلاصة: عزز التدخل التمريضي التعليمي بشكل كبير المعرفة المتعلقة بمرض باركنسون والتنقل الوظيفي وجودة الحياة لدى المرضى المسنين المصابين بمرض باركنسون. يجب دمج هذه التدخلات في الرعاية الروتينية لمرضى باركنسون لتحسين النتائج. التوصية: إجراء المزيد من الأبحاث التي تشمل حجم عينة أكبر من كبار السن. زيادة حملات التوعية بمرض باركنسون. دمج التدخل التعليمي في الرعاية الروتينية
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD Issues also as CD.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language Text in English and abstract in Arabic & English.
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Gerontological Health Nursing
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element تمريض كبار السن
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Parkinson's disease
-- educational intervention
-- functional mobility
-- quality of life
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Soheir Aly Badreldin
Relator term thesis advisor.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Ebtesam. M. ELSayed
Relator term thesis advisor.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body Soheir Aly Badreldin
-- Ebtesam M. ELSayed
Universities Cairo University
Faculties Faculty of Nursing
Department Department of Nursing Sciences (Gerontological Health Nursing)
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Shimaa
Reviser Names Eman Ghareb
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 22.09.2025 92023 Cai01.17.04.Ph.D.2024.Ib.E 01010110092023000 22.09.2025 22.09.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library