دور البرامج التلفزيونية الحوارية فى تشكيل اتجاهات الجمهور المصرى وسلوكياته الاتصالية نحو قضايا التعليم قبل الجامعى / (Record no. 174199)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 12729namaa22004091i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251027112651.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250923b2024 Ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 302.231
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 302.231
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.15.01.Ph.D.2024.أح.د
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number أحمد محمد إبراهيم الشحات السيد،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title دور البرامج التلفزيونية الحوارية فى تشكيل اتجاهات الجمهور المصرى وسلوكياته الاتصالية نحو قضايا التعليم قبل الجامعى /
Statement of responsibility, etc. [إعداد]أحمد محمد إبراهيم الشحات السيد ؛ إشراف أ.د/ نسمة البطريق
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The role of TV talk shows in forming Egyptian public attitudes and communicative behaviors towards pre- university education issues
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 303 ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 276-287.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. استهدفت الدراسة تحديد قضايا التعليم قبل الجامعى فى مصر التى ناقشتها عينة من البرامج التلفزيونية الحوارية والأطر الإعلامية المستخدمة فى معالجتها. كما سعت هذه الدراسة إلى رصد مدى اعتماد عينة من الجمهور المصرى على هذه البرامج فى متابعة تلك القضايا واتجاهاتهم وسلوكياتهم الاتصالية نحوها ومدى تبنيهم لأطر معالجة هذه البرامج لها، بالإضافة إلى التعرف على رؤية الخبراء لواقع تلك القضايا وتقييمهم لمعالجة هذه البرامج لها.<br/>اعتمدت الدراسة على منهج المسح والمنهج المقارن. قام الباحث بتحليل مضمون ثلاثة برامج:(التاسعة) الذى يذاع فى القناة الأولى المصرية، (الحكاية) و(يحدث فى مصر) المذاعين فى قناة إم بى سى مصر لمدة دورتين برامجيتين خلال الفترة من 1 مايو إلى 31 أكتوبر 2022م. وتم تطبيق استمارة استبيان على عينة عمدية قوامها أربعمائة مفردة من الجمهور المصرى المقيم بمحافظات القاهرة والجيزة والدقهلية من المتابعين لهذه البرامج أو لبعضها والذين لا تقل أعمارهم عن ثمانية عشر عاما. كما تم إجراء مقابلات علمية متعمقة مع عشرة خبراء بالجامعات والمراكز البحثية ذات الصلة بالتعليم قبل الجامعى. وتتلخص أهم نتائج الدراسة فى:<br/>1) عدم اهتمام البرامج الكافى بقضايا التعليم قبل الجامعى التى تم تناولها فى سياق (3.3%) فقط من فقرات هذه البرامج.<br/>2) تناول القضايا العامة غير المرتبطة بمرحلة تعليمية محددة خلال معظم فقرات البرامج المخصصة لمناقشة قضايا التعليم قبل الجامعى، تلاها فى الاهتمام قضايا مرحلة التعليم الثانوى العام ثم قضايا الالتحاق بالجامعات ثم قضايا مرحلة التعليم الابتدائى ثم مرحلة التعليم الفنى التى جاءت فى مؤخرة المراحل التعليمية التى اهتمت هذه البرامج بمناقشة قضاياها.<br/>3) حلت قضية انتظام الدراسة فى مقدمة القضايا العامة التى ناقشتها هذه البرامج تلاها كل من الدروس الخصوصية وقضايا المعلمين والشائعات المتعلقة بالتعليم قبل الجامعى. واهتمت هذه البرامج بمناقشة نظام البابل شيت بامتحانات شهادة الثانوية العامة أكثر من اهتمامها بمناقشة نظام الامتحانات الإلكترونى (التابلت) بالصفين الأول والثانى الثانوى.<br/>4) اقتصرت قضايا مرحلة التعليم الابتدائى التى ناقشتها هذه البرامج على نظام التعليم الجديد المطبق بهذه المرحلة. واهتمت هذه البرامج بمناقشة قضيتى المدارس التكنولوجية التطبيقية للتعليم الفنى ونظرة المجتمع له.<br/>5) تبنت هذه البرامج اتجاها سلبيا نحو واقع قضايا التعليم قبل الجامعى فى مصر من خلال الاعتماد على عدة أطر جاء إطار المسئولية فى مقدمتها.<br/>6) اعتمدت هذه البرامج على الإطار المحدد وأسلوب الإقناع العاطفى فى معالجة قضايا التعليم قبل الجامعى .<br/>7) يعتمد معظم المبحوثين بدرجة منخفضة على هذه البرامج فى متابعة قضايا لتعليم قبل الجامعى، وتحققت لديهم تأثيرات معرفية ووجدانية متوسطة نتيجة هذا الاعتماد. ورغم ذلك، تبنوا أطر معالجة هذه البرامج لتلك القضايا.<br/>8) معظم المبحوثين لديهم اتجاه محايد نحو واقع قضايا التعليم قبل الجامعى وسلوكياتهم الاتصالية سلبية نحوها.<br/>9) تبنى الخبراء اتجاها سلبيا نحو واقع الغالبية العظمى من قضايا التعليم قبل الجامعى فى مصر.<br/>10) أكد الخبراء على أن هذه البرامج لم تناقش كافة الجوانب المتعلقة بقضايا التعليم قبل الجامعى التى اقتصرت مناقشتها على الأحداث الطارئة والموسمية مثل الامتحانات وبداية العام الدراسى بالاعتماد على ممثلى الجهات الحكومية.<br/>11) ضرورة مناقشة البرامج التلفزيونية الحوارية قضايا التعليم قبل الجامعى بشكل مخطط من خلال تخصيص فقرات ثابتة بكل برنامج لمناقشة شتى القضايا بكافة مراحل التعليم قبل الجامعى دون التركيز على مرحلة معينة أوعلى قضية محددة.<br/>12) ينبغى زيادة عدد فقرات البرامج التلفزيونية الحوارية التى تتضمن مائدة مستديرة تضم كل من (الطلاب والمعلمين وأولياء الأمور) الذين يعرضون المشكلات المتعلقة بالتعليم الجامعى، و(الباحثين وأساتذة الجامعات والمراكز البحثية ذات الصلة به) الذين يشخصون أسبابها ويطرحون حلولا واقعية لها ،و(ممثلى الجهات التنفيذية المعنية به) لمعرفة سبل تطبيق هذه الحلول.<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The study aimed to determine pre- university education issues in Egypt which were discussed in a sample of TV talk shows and the treatment frames of these talk shows for those issues. The second goal of the study is observing to what extent a sample of Egyptian public depends on these talk shows for following up those issues, their attitudes and communicative behaviors towards them, and to what extent they adopt these talk shows, treatment frames for those issues. The study aimed also to recognize the experts, point of view about the reality of those issues and their evaluation for these talk shows treatment for them.<br/>The study based on the descriptive methodology and the comparative methodology. The researcher analyzed the content of three talk shows: Al-Taasiea (broadcasted on The Egyptian Channel One), Al-Hikaya and Yahduth Fi Misr (broadcasted on Mbc Masr Channel) for two program sessions during the period from 1 May to 31 October 2022 AD. A survey was applied on a purposive sample of 400 individuals from Egyptian public who live in the governorates: Cairo, Giza and Al-Dakahleya, no less than 18 years old, and watch these talk shows or some of them. Ten in -depth interviews were conducted with ten experts from universities and research centers related to pre- university education.<br/> The main results of the study can be summarized in:<br/>1) The limited interest of these talk shows in pre- university education issues which were discussed only in the context of (3.3%) of these talk shows, spots.<br/>2) General issues, not related to a specific educational stage, were discussed in the context of the majority of these talk shows, spots in which pre- university education issues were discussed, followed in interest by secondary education stage issues.<br/>3) The regularity of educational process issue came in the forefront of the general issues which were discussed in theses talk shows, followed in interest by the issues: private lessons, rumors related to pre- university education and teachers issues.<br/>4) These talk shows interested in discussing the bubble sheet system (applied in the exams of the third year of secondary stage), while it gave a limited interest in discussing the electronic exam system via tablets (applied in the first and the second year of secondary stage).<br/>5) Primary education stage issues- discussed in these talk shows- were limited to new education system in that stage. These talk shows discussed the technological and applied schools for technical education and the society point of view about that type of education.<br/>6) These talk shows adopted negative attitude towards the reality of pre- university education issues by relying on many types of frames in the forefront of which is the responsibility frame.<br/>7) These talk shows depended on the emotional persuasion approach and the determined frame in the treatment for pre- university education issues. <br/>8) The majority of study sample have a low dependence level on these talk shows in following up pre- university education issues, and moderate cognitive and emotional effects were achieved to them as a result of that dependence. In spite of that, they adopted the treatment frames of these talk shows for those issues.<br/>9) The majority of the study sample have a neutral attitude towards the reality of pre- university education issues and their communicative behaviors towards these issues are negative. <br/>10) The experts adopted negative attitude towards the reality of the majority of pre- university education issues in Egypt.<br/>11) The experts assured that these talk shows didn’t discuss all aspects of pre-university education issues which were discussed only at emergency and seasonal events as exams and school year beginning by relying on the representatives of the governmental institutions.<br/>12) TV talk shows must dedicate permanent spots for discussing all pre- university education issues.<br/>13) It is necessary to increase round table spots in TV talk shows which include each of (students, their parents and teachers) who mention all the problems of pre- university education, (the researchers and professors of universities and research centers) who detect the causes of these problem and suggest realistic solutions to them and (representatives of executive institutions related to pre- university education) to find the way of applying these solutions.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element وسائل الاعلام
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term البرامج التلفزيونية الحوارية
-- الجمهور المصرى
-- الاتجاهات
-- السلوك الاتصالى
-- التعليم قبل الجامعى
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name نسمة البطريق
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 21-09-2024
Supervisory body نسمة البطريق
Discussion body هويدا مصطفى
-- ريهام محى الدين
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الإعلام
Department قسم الإذاعة والتليفزيون
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Yasmin
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 23.09.2025 32465 Cai01.15.01.Ph.D.2024.أح.د 01010100032465000 23.09.2025 23.09.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library