فاعليه برنامج قائم على السيكودراما لتحسين الإنتباه لدى الأطفال المعاقين عقليا القابلين للتعليم / (Record no. 174281)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 05839namaa22004451i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20251012133236.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 371.926 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 371.926 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.26.03.M.Sc.2024.رض.ف |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،رضا محمد زكى محمد |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | فاعليه برنامج قائم على السيكودراما لتحسين الإنتباه لدى الأطفال المعاقين عقليا القابلين للتعليم / |
| Statement of responsibility, etc. | مقدمة من الباحثة رضا محمد زكى محمد؛ إشراف أ.د.رضا مسعد الجمال، أ.م.د. أحمد عبدالرحيم العمري، د. ولاء أحمد حسن خالد. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | The effectiveness of a psychodrama-based program in improving attention in educable mentally handicapped children / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 133 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 96-121. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف فاعلية برنامج قائم على السيكودراما لتحسين الإنتباه لدي الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعليم ، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي لتحقيق أهداف الدراسة ، تكونت عينة الدراسة النهائية من (10) اطفًال (7 من الذكور، 3 من الاناث)، تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (6 -9) سنوات من الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعليم ، واشتملت أدوات الدراسة على مقياس ستانفورد-بينيه للذكاء (الصورة الخامسة): (إعداد جال رويد، تعريب وتقنيين محمود أبو النيل، 2011) ، مقياس المستوي الاقتصادي الاجتماعي اعداد محمد سعفان ودعاء خطاب، مقياس إنتباه الأطفال وتوافقهم:(إعداد عبد الرقيب البحيري وعفاف عجلان) بالإضافة إلي برنامج قائم على السيكودراما. إعداد (الباحثة). وتوصلت نتائج الدراسة إلي وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات الأطفال أعضاء المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي بعد تطبيق البرنامج القائم على السيكودراما في تحسين الإنتباه لصالح القياس البعدي، عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات الأطفال في القياسين البعدي والتتبعي بعد تطبيق برنامج السيكودراما وذلك على مقياس الإنتباه. مما يشير إلي استمرار فاعلية البرنامج كما ظهر من نتائج القياس التتبعي، وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات والمقترحات لبحوث لاحقة. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The current study aimed at identify the effectiveness of a psychodrama-based program on improving attention in educable mentally handicapped children. The researcher used the experimental method to achieve the study’s objectives. The final study sample consisted of 10 children (7 boys and 3 girls) aged between 6 and 9 years. The study tools included the Stanford-Binet Intelligence Scale (Fifth Edition) (prepared by Gale Roid, adapted and standardized by Mahmoud Abu El-Nil, 2011), the Socioeconomic Status Scale (prepared by Mohamed Saafan and Doaa Khattab), the Attention Deficit Hyperactivity Disorder Scale (prepared by Abdel Raqeeb Al-Bahiri and Mostafa Al-Hadibi), and a psychodrama-based program (prepared by the researcher) Results: The study found statistically significant differences between the mean ranks of the children’s scores in the pre- and post-tests after applying the psychodrama-based program, in favor of the post-test. There were no statistically significant differences between the mean ranks of the children’s scores in the post-test and the follow-up test on the attention scale, indicating the continued effectiveness of the program as shown by the follow-up results. The study provided a set of recommendations and suggestions for further research. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الاطفال بطيئو التعلم |
| Source of heading or term | qrmak |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الاطفال الشواذ |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | السيكودراما |
| -- | الإنتباه |
| -- | الأطفال المعاقين عقليا |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | رضا مسعد الجمال |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | أحمد عبدالرحيم العمري |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | ولاء أحمد حسن خالد |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | رضا مسعد الجمال |
| -- | أحمد عبدالرحيم العمري |
| -- | ولاء أحمد حسن خالد |
| Discussion body | إيمان أحمد خليل |
| -- | شادي محمد السيد أبوالسعود |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية التربية للطفولة المبكرة |
| Department | قسم التربية الخاصة للأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 28.09.2025 | 32558 | Cai01.26.03.M.Sc.2024.رض.ف | 01010100032558000 | 28.09.2025 | 28.09.2025 | Thesis |