فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات ما وراء المعرفة لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوى صعوبات التعلم / (Record no. 174290)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 05318namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20251012103704.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 372.218 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 372.218 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.26.03.M.Sc.2024.أس.ف |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،أسماء أحمد عبد التواب أحمد |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات ما وراء المعرفة لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوى صعوبات التعلم / |
| Statement of responsibility, etc. | مقدمة من الباحثة أسماء أحمد عبد التواب أحمد؛ إشراف أ.د. هند إسماعيل إمبابي، أ.م.د. إيمان أحمد خليل. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | The effectiveness of a program based on metacognitive strategies to develop some executive functions in children with learning disabilities / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 177 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 153-164. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدف البحث الحالي إلى تنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوى صعوبات التعلم، وأتبع البحث المنهج شبه التجريبي القائم علي القياسين القبلي والبعدي، وطبق علي عينة من الأطفال ذوي صعوبات التعلم من (4-6,5) سنوات بأكاديمية الطفولة بمحافظة الفيوم وعددهم (١٠)أطفال منهم (٥) ذكور و(٥) إناث وتم استخدام الأدوات التالية في البحث: مقياس جون رافن للمصفوفات المتتابعة الملونة للأطفال والكبار (تقنين وتعديل :أحمد عماد حسن، ٢٠١٦)، مقياس مستوي نمو الوظائف التنفيذية للأطفال (إعداد: عبد العزيز الشخص وآخرون، ٢٠٢٠)، قائمة صعوبات التعلم النمائية (إعداد: عادل عبدالله، ٢٠٠٦)، برنامج قائم على استراتيجيات ما وراء المعرفة لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوى صعوبات التعلم (إعداد، الباحثة)، وأظهر البحث فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات ما وراء المعرفة لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوى صعوبات التعلم، ويوصي البحث: بأهمية توظيف استراتيجيات ما وراء المعرفة في البرامج المعدة لتحسين الوظائف التنفيذية لدي الأطفال ذوى صعوبات التعلم . |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The current research aims to develop some executive functions in children with learning disabilities. The research followed the quasi-experimental approach based on pre- and post-measurements. It was applied to a sample of children with learning disabilities aged (4-6.5) years at Childhood Academy in Fayoum Governorate, numbering 10 children, including 5 males and 5 females. The following tools were used in the research: John Raven Colored Progressive Matrices Scale for Children and Adults (technicians and modified by: Ahmed Emad Hassan, 2016), Executive Functions Development Level Scale for Children (prepared by: Abd El Aziz Al-Shakhs et al., 2020), Developmental Learning Disabilities List (prepared by: Adel Abdullah, 2006), a program based on metacognitive strategies to develop some executive functions in children with learning disabilities (prepared by the researcher), The research showed the effectiveness of a program based on metacognitive strategies to develop some executive functions in children with learning disabilities. The research recommends: the importance of employing metacognitive strategies in programs designed to improve executive functions in children with learning disabilities. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | رياض الاطفال |
| Source of heading or term | qrmak |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الاطفال بطيئو التعلم |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | استراتيجيات ما وراء المعرفة |
| -- | الوظائف التنفيذية |
| -- | صعوبات التعلم |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | هند إسماعيل إمبابي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | إيمان أحمد خليل |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | هند إسماعيل إمبابي |
| -- | إيمان أحمد خليل |
| Discussion body | أسماء محمد محمود السرسي |
| -- | نجوي الصاوي أحمد بدر |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية التربية للطفولة المبكرة |
| Department | قسم التربية الخاصة للأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 28.09.2025 | 32560 | Cai01.26.03.M.Sc.2024.أس.ف | 01010100032560000 | 28.09.2025 | 28.09.2025 | Thesis |