اعتماد الشباب المصري على مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته باتجاهاتهم نحو ممارسة الرياضة / (Record no. 174329)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07495namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251012131112.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 302.2310962
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 302.2310962
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.15.01.M.Sc.2024.هب.ا
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،هبة الله محمد محمود مصطفى
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title اعتماد الشباب المصري على مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته باتجاهاتهم نحو ممارسة الرياضة /
Statement of responsibility, etc. إعداد هبة الله محمد محمود مصطفى؛ إشراف: أ.د/ صابر سليمان عسران.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Egyptian youth’s dependence on social media and its relationship to their trends towards practicing sports /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 123 ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 108-120.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى اعتماد الشباب المصري على مواقع التواصل الاجتماعي في الحصول على الأخبار والمعلومات الخاصة بالرياضة والرياضيين، والوقوف على أسباب هذا الاعتماد وتأثيره على اتجاهاتهم نحو ممارسة الرياضة والشعور بالنشاط والتمتع بالقيم الإيجابية، وكذلك رصد نظرة الشباب للرياضيين وتأثيرها في تكوين اتجاه إيجابي أو سلبي نحو ممارسة الرياضة، واستخدمت الدراسة نظرية الاعتماد على وسائل الإعلام، ومنهج المسح الميداني، وتم التطبيق من خلال استمارة استبيان إلكتروني على عينة قوامها (410) مفردة من الشباب المصري الذين يستخدمون مواقع التواصل الاجتماعي، وخلصت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها:  ارتفاع نسبة الاعتماد على مواقع التواصل الاجتماعي من قبل عينة الدراسة؛ مما يدل على أن هذه المواقع لها دور فعال في تشكيل سلوكياتهم واتجاهاتهم نحو القضايا المختلفة ومن بينها الرياضة.  غالبية المبحوثين يتابعون المحتوى الرياضي المقدم عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وتحتل صفحات مشاهير الرياضة المرتبة الأولى لدى الشباب، يليها الصفحات المهتمة بنقل أخبار كرة القدم.  لمشاهير الرياضة تأثير كبير في تكوين آراء الشباب واتجاهاتهم نحو ممارسة الرياضة؛ من خلال الاعتماد على مواقع التواصل الاجتماعي والتعرض للمحتوى الرياضي الذي يعرض من خلالهم وكذلك اتخاذهم قدوة حسنة.  يرى غالبية المبحوثين أن المحتوى الرياضي المقدم عبر مواقع التواصل الاجتماعي يشجعهم على ممارسة الرياضة، وتنمية الاتجاه الإيجابي نحوها.  يشعر غالبية المبحوثين بالشاط والرغبة في ممارسة الرياضة بعد التعرض لصور أو فيديوهات للاعبين عبر مواقع التواصل الاجتماعي.  المبحوثون الذين يعتمدون على مواقع التواصل الاجتماعي بشكل دائم يتمتعون باتجاهات إيجابية نحو ممارسة الرياضة، ويظهر ذلك في اهتمامهم بممارسة الرياضة؛ كونها من أهم أولوياتهم، وكذلك شعورهم بتحسن في حالتهم النفسية والتخلص من الضغوطات عند ممارسة الرياضة، وتنمية القيم الإيجابية لديهم، مثل: المنافسة والاحترام والالتزام، وكذلك توجبه الفرد نحو أهداف نافعة ومفيدة.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The current study aimed to know the extent of Egyptian youth's dependence on social media sites to obtain news and information related to sports and athletes, and to identify the reasons for this dependency and its impact on their trends towards practicing sports, feeling active and enjoying positive values, as well as monitoring youth's view of athletes and its impact on forming positive or negative trends towards practicing sports. The study used the theory of dependence on media and the field survey method, and the application was done through an electronic questionnaire on a sample of (410) individuals from Egyptian youth who use social media sites. The study concluded with several results, the most important of are:  The high rate of dependence on social media sites by the study sample, which indicates that these sites have an effective role in shaping their behaviors and trends towards various issues, including sports.  The majority of respondents follow sports content provided via social media sites, and sports celebrity pages rank first among youth, then the pages interested in broadcasting football news.  Sports celebrities have a great influence on forming youth’s opinions and trends towards practicing sports through dependence on social media sites and exposure to the sports content presented through them, as well as taking them as good role models.  The majority of respondents believe that the sports content provided through social media sites encourages them to practice sports and develop positive trends towards it.  The majority of respondents feel motivated and have the desire to practice sports after being exposed to pictures or videos of players on social media.  The respondents who constantly depend on social media have positive trends towards exercising. This is evident in their interest in exercising as it is one of their top priorities, as well as their feeling of improvement in their psychological state and relief from pressures when practicing sports, and the development of positive values within them such as competition, respect and commitment, as well as the individual’s orientation towards useful and beneficial goals.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الانترنت
Source of heading or term qrmak
Geographic subdivision مصر
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element مواقع التواصل الاجتماعى
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term مواقع التواصل الاجتماعي
-- الرياضة
-- الاتجاهات
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name صابر سليمان عسران
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body صابر سليمان عسران
Discussion body ماجي الحلواني حسين
-- خالد أحمد عبدالجواد
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الإعلام
Department قسم الإذاعة والتلفزيون
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 29.09.2025 32566 Cai01.15.01.M.Sc.2024.هب.ا 01010100032566000 29.09.2025 29.09.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library