The association of the doctor-patient relationship and patient satisfaction with medication adherence among hypertensive patients / (Record no. 174851)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07261namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251014123038.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 251014s2025 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging eng
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title eng
Language code of summary or abstract eng
-- ara
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source Deposit
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 616.024
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 616.024
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree M.Sc
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.11.35.M.Sc.2025.Ha.I
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number Hatem Sayed Mohammad Mahmoud,
Preparation preparation.
245 14 - TITLE STATEMENT
Title The association of the doctor-patient relationship and patient satisfaction with medication adherence among hypertensive patients /
Statement of responsibility, etc. by Hatem Sayed Mohammad Mahmoud ; Supervisors Dr. Inas Talaat Abdelhamid El-Sayed, Dr. Asmaa Ahmed Sayed.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title العلاقة بين علاقة المريض بالطبيب ورضائه عن الخدمة الطبية المقدمة مع الالتزام الدوائي بين مرضى ارتفاع ضغط الدم
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2025.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 148 pages :
Other physical details illustrations ;
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note Bibliography: pages 102-122.
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Background<br/>Hypertension affects over one-third of adults worldwide, increasing the risk of cardiovascular diseases, kidney failure, and stroke. Poor adherence to antihypertensive medication exacerbates these risks, leading to higher mortality and healthcare costs. The doctor-patient relationship (DPR) and patient satisfaction are thought to be associated with adherence, but their exact relation remains unclear. This study explores the relationship between DPR, patient satisfaction, and medication adherence among hypertensive patients at Kasr Alainy hospital.<br/>Methods<br/>A cross-sectional study was conducted among 300 patients with hypertension who attended Family Medicine outpatient clinics. Validated Arabic versions of the Morisky Medication Adherence Scale (MMAS-8), the Patient-Doctor Relationship Questionnaire (PDRQ-9), and the Patient Satisfaction Questionnaire (PSQ-18) were used to assess the association of the doctor-patient relationship and patient satisfaction with medication adherence. Sociodemographic and health-related data, including blood pressure and BMI, were also analyzed.<br/>Results<br/>The study involved 300 participants, primarily middle-aged(53 ± 8SD), with 49% male and 51% female.. It shows a positive correlation between DPR and medication adherence (r=0.35). Regression analysis confirmed DPR as a predictor (p < 0.05), though its contribution was limited (low R²). Patient satisfaction had a weaker correlation with adherence (r=0.2957), mainly linked to technical care quality (p<0.01). Uncontrolled blood pressure and obesity are negatively related to adherence, whereas comorbidities like diabetes and heart disease improve it.<br/>Conclusion<br/>DPR and patient satisfaction are significantly related to medication adherence, but systemic and health-related factors play a mediating role. Strengthening DPR, improving technical care, and implementing comprehensive interventions, including patient education and trust-building, are crucial for enhancing adherence.
520 #3 - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. ارتفاع ضغط الدم من التحديات الصحية العالمية الهامة التي تؤثر على أكثر من ثلث البالغين في جميع أنحاء العالم، ويعوق التحكم فيه غالبًا عدم الالتزام بالأدوية بشكل صحيح. إن عدم الالتزام بالأدوية المضادة لارتفاع ضغط الدم يزيد من مخاطر الإصابة بالأمراض القلبية الوعائية، وفشل الكلى، والسكتات الدماغية، مما يؤدي إلى زيادة معدلات الوفاة وتكاليف الرعاية الصحية. تعتبر علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض من العوامل المهمة التي يُعتقد أنها تؤثر على الالتزام بالعلاج والنتائج الصحية العامة. وعلى الرغم من الاعتقاد السائد بأنهما يلعبان دورًا كبيرًا في تعزيز الالتزام بالعلاج، إلا أن تأثيرهما الفعلي لا يزال غير واضح. تم إجراء هذه الدراسة لاستكشاف العلاقة بين علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض والالتزام بالعلاج لدى مرضى ارتفاع ضغط الدم الذين يراجعون مستشفى قصر العيني. كما تم دراسة تأثير العوامل الشخصية، المرتبطة بالرضا، والعوامل الاجتماعية والاقتصادية و الصحية على الالتزام بالعلاج. استخدم البحث، الذي أجري بين أبريل وديسمبر 2024 دراسة رصدية مقطعيًة على 300 مريض مصاب بارتفاع ضغط الدم يزورون العيادات الخارجية لطب الأسرة بالقصر العيني <br/>منهج وأهداف الدراسة <br/> كان الهدف الرئيسي هو تقييم ما إذا كانت علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض يؤثران بشكل مستقل على الالتزام بالعلاج المضاد لارتفاع ضغط الدم، مع الأخذ في الاعتبار دور العوامل الاجتماعية والاقتصادية. تم جمع البيانات باستخدام استبيانات معتمدة باللغة العربية تشمل: مقياس الالتزام بالعلاج الدوائي موريسكي (MMAS-8)، استبيان علاقة الطبيب بالمريض (PDRQ-9)، واستبيان رضا المريض (PSQ-18). كما تم تحليل البيانات الديموغرافية الاجتماعية والصحية، بما في ذلك ضغط الدم ومؤشر كتلة الجسم.<br/>شملت معايير الدخول البالغين الذين تتراوح أعمارهم بين 18-65 عامًا، المصابين بارتفاع ضغط الدم، والذين يتناولون الأدوية المضادة لارتفاع ضغط الدم لمدة لا تقل عن عام. تم استبعاد الأشخاص الذين يعانون من إعاقات معرفية أو أمراض مصاحبة تؤثر على ضغط الدم أو الحواجز اللغوية. تم الحصول على الموافقات الأخلاقية، وتم ضمان الحصول على موافقة مستنيرة لجميع المشاركين
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD Issues also as CD.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language Text in English and abstract in Arabic & English.
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element Family Medicine
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element طب الأسرة
653 #1 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term Hypertension
-- Medication Adherence
-- Doctor-Patient Relationship
-- Patient Satisfaction.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Inas Talaat Abdelhamid El-Sayed
Relator term thesis advisor.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name Asmaa Ahmed Sayed
Relator term thesis advisor.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2025
Supervisory body Inas Talaat Abdelhamid El-Sayed
-- Asmaa Ahmed Sayed
Universities Cairo University
Faculties Faculty of Medicine
Department Department of Medicine
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Shimaa
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 14.10.2025 92402 Cai01.11.35.M.Sc.2025.Ha.I 01010110092402000 14.10.2025 14.10.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library