أثر تطبيق منهجية التصنيع الرشيق على أداء المنشئات الصناعية : (Record no. 174978)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 10237namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251019110213.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 251019s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 658.562
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 658.562
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.18.06.M.Sc.2023.عب.ا
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number عبد العاطي سيد عبد العاطي حسين،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title أثر تطبيق منهجية التصنيع الرشيق على أداء المنشئات الصناعية :
Remainder of title دراسة حاله على إحدى شركات السيارات /
Statement of responsibility, etc. مقدمة من الطالبعبد العاطي سيد عبد العاطي حسين؛ تحت اشراف أ.د حجازي زاهر، د. غسان محمد مهند.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The Impact of Applying Lean Manufacturing Methodology on the Performance of Industrial Facilities
Remainder of title (a Case Study on a Car Company)
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 73صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 69-73.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. تهدف هذه الدراسة الي تطبيق أحد أهم الأساليب الحديثة لتقليل الهدر وهي منهجيه التصنيع الرشيق وتستعرض هذه المنهجية مختلف أشكال الهدر التي تواجه أحد مصانع السيارات بمصر خلال العملية الإنتاجية وتلخصت مشكله الدراسة الي أن هناك هدر في وقت الانتاج وهدر في تكلفه التصنيع بسبب العيوب التي تحدث أثناء عمليه التصنيع ومن خلال المنهج الوصفي التحليلي الذي أعتمدت عليه الدراسة وعن طريق مجموعه من الأدوات التي تركز علي هذه المنهجية مثل (مخطط عظمه السمكه) لتحديد المشاكل وأسبابها و(مخطط باريتو) لتحليل أكثر المشاكل تكرارأ وبإستخدام (أختبار ويلكوكسن) لدراسة الفروق بين مجموعتين مرتبطتين (قبل – بعد) التحسين لمتغيرات الدراسة وبعد أن تم جمع البيانات خلال عام ميلادي قبل عمليه التحسين وعام ميلادي بعد عمليه التحسين، <br/>وقد أظهرت النتائج للهدر المدي لعيوب الخدوش بين القائم والرفرف وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى تكلفة عيوب الخدوش بين القائم والرفرف قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط التكلفة 20.83 جنية في حين بلغ متوسط تكلفة الخدش قبل التحسين 995.83 جنية وقد بلغت نسبة التحسين 97.9% وهي درجة تحسن مرتفعة ,<br/><br/> ثانيأ للعيوب في الفرامل أكدت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى تكلفة عيب في الفرامل قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط التكلفة 41.67 جنية في حين بلغ متوسط تكلفة عيب في الفرامل قبل التحسين 2750.0 جنية وقد بلغت نسبة التحسين 98.5% وهي درجة تحسن مرتفعة ,<br/> ثالثأ لعيوب التسريب أسفل السيارة أكدت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى تكلفة عيب تسريب أسفل السيارة قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط التكلفة 500.0 جنية في حين بلغ متوسط تكلفة تسريب أسفل السيارة قبل التحسين 6750.0 جنية ، وقد بلغت نسبة التحسين 92.6% وهي درجة تحسن مرتفعة, اما عن الهدر الزمني , اولأ قد اظهرت النتائج لعيوب الخدوش بين القائم والرفرف وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى وقت الاصلاح بالدقيقة للخدوش بين القائم والرفرف قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط الدقائق 1.25 دقيقه في حين بلغ متوسط الدقائق للخدش قبل التحسين 59.75 دقيقه، وقد بلغت نسبة التحسين 97.9% وهي درجة تحسن مرتفعة, ثانيأ للعيوب في الفرامل أكدت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى وقت اصلاح عيب في الفرامل قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط وقت 2.67 دقيقه في حين بلغ متوسط وقت عيب في الفرامل قبل التحسين 48.50 دقيقه، وقد بلغت نسبة التحسين 77.8% وهي درجة تحسن مرتفعة, ثالثأ لعيوب التسريب أسفل السيارة أكدت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى وقت اصلاح عيب تسريب أسفل السيارة قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط وقت 10.0 دقيقه في حين بلغ متوسط وقت تسريب أسفل السيارة قبل التحسين 45.0، وقد بلغت نسبة التحسين 92.6% وهي درجة تحسن مرتفعة<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This study aims to apply one of the most important modern methods to reduce waste, which is Lean Manufacturing methodology. It reviews the various forms of waste faced by an automobile factory in Egypt during the production process. The study summarizes the problem stating that there is waste in production time and waste in manufacturing cost due to defects that occur during the manufacturing process, Using a descriptive-analytical method, the study employed a set of tools focusing on this methodology, such as the Fishbone Diagram to identify problems and their causes, the Pareto Chart to analyze the most frequently occurring problems, and using the Wilcoxon test to study the differences between two related groups (before and after) the improvement for the study variables. Data was collected during a Gregorian year before the improvement process and a Gregorian year after the improvement process, The results showed for the defects of scratches between the fender and the quarter panel, statistically significant differences in the level of cost of scratches between the fender and the quarter panel before and after the improvement process at a confidence level of 99%. These differences favored the post-improvement test, with the average cost being 20.83 EGP after improvement compared to 995.83 EGP before improvement, showing an improvement percentage of 97.9%,Regarding defects in brakes, the results confirmed statistically significant differences in the cost level of brake defects before and after the improvement process at a confidence level of 99%. The post-improvement test showed an average cost of 41.67 EGP compared to 2750.0 EGP before improvement, indicating an improvement percentage of 98.5%,For leaks under the car, the results indicated statistically significant differences in the cost level of leaks under the car before and after the improvement process at a confidence level of 99%. The post-improvement test showed an average cost of 500.0 EGP compared to 6750.0 EGP before improvement, with an improvement percentage of 92.6%,.As for time waste<br/>For scratches defects, there were statistically significant differences in the repair time in minutes for scratches between the fender and the quarter panel before and after the improvement process at a confidence level of 99%. The average time was 1.25 minutes after improvement compared to 59.75 minutes before improvement, showing an improvement percentage of 97.9%,For brake defects, there were statistically significant differences in the repair time for brake defects before and after the improvement process at a confidence level of 99%. The average time was 2.67 minutes after improvement compared to 48.50 minutes before improvement, with an improvement percentage of 77.8%,For leaks under the car, there were statistically significant differences in the repair time for leaks under the car before and after the improvement process at a confidence level of 99%. The average time was 10.0 minutes after improvement compared to 45.0 minutes before improvement, with an improvement percentage of 92.6%.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الضبط الاحصائي وتوكيد الجودة
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term التصنيع الرشيق
-- تقليل الفاقد
-- جودة المنتج
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name غسان محمد مهند
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name حجازي زاهر
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date :28/8/2024
Supervisory body غسان محمد مهند
-- حجازي زاهر
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للبحوث الاحصائية
Department قسم الضبط الاحصائي وتوكيد الجودة
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 19.10.2025 32475 Cai01.18.06.M.Sc.2023.عب.ا 01010100032475000 19.10.2025 19.10.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library