MARC details
| 000 -LEADER |
| fixed length control field |
10237namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
| control field |
OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة |
| control field |
20251019110213.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
| fixed length control field |
251019s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE |
| Original cataloguing agency |
EG-GICUC |
| Language of cataloging |
ara |
| Transcribing agency |
EG-GICUC |
| Modifying agency |
EG-GICUC |
| Description conventions |
rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE |
| Language code of text/sound track or separate title |
ara |
| Language code of summary or abstract |
ara |
| -- |
eng |
| 049 ## - Acquisition Source |
| Acquisition Source |
إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER |
| Classification number |
658.562 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) |
| Classification number |
658.562 |
| Edition number |
21 |
| 097 ## - Degree |
| Degree |
مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
| Local Call Number |
Cai01.18.06.M.Sc.2023.عب.ا |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
| Authority record control number or standard number |
عبد العاطي سيد عبد العاطي حسين، |
| Preparation |
إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT |
| Title |
أثر تطبيق منهجية التصنيع الرشيق على أداء المنشئات الصناعية : |
| Remainder of title |
دراسة حاله على إحدى شركات السيارات / |
| Statement of responsibility, etc. |
مقدمة من الطالبعبد العاطي سيد عبد العاطي حسين؛ تحت اشراف أ.د حجازي زاهر، د. غسان محمد مهند. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE |
| Title proper/short title |
The Impact of Applying Lean Manufacturing Methodology on the Performance of Industrial Facilities |
| Remainder of title |
(a Case Study on a Car Company) |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2023. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
| Extent |
73صفحة : |
| Other physical details |
إيضاحيات ؛ |
| Dimensions |
30 cm. + |
| Accompanying material |
CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE |
| Content type term |
text |
| Source |
rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE |
| Media type term |
Unmediated |
| Source |
rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE |
| Carrier type term |
volume |
| Source |
rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE |
| Dissertation note |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE |
| Bibliography, etc. note |
ببليوجرافيا: صفحات 69-73. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. |
| Summary, etc. |
تهدف هذه الدراسة الي تطبيق أحد أهم الأساليب الحديثة لتقليل الهدر وهي منهجيه التصنيع الرشيق وتستعرض هذه المنهجية مختلف أشكال الهدر التي تواجه أحد مصانع السيارات بمصر خلال العملية الإنتاجية وتلخصت مشكله الدراسة الي أن هناك هدر في وقت الانتاج وهدر في تكلفه التصنيع بسبب العيوب التي تحدث أثناء عمليه التصنيع ومن خلال المنهج الوصفي التحليلي الذي أعتمدت عليه الدراسة وعن طريق مجموعه من الأدوات التي تركز علي هذه المنهجية مثل (مخطط عظمه السمكه) لتحديد المشاكل وأسبابها و(مخطط باريتو) لتحليل أكثر المشاكل تكرارأ وبإستخدام (أختبار ويلكوكسن) لدراسة الفروق بين مجموعتين مرتبطتين (قبل – بعد) التحسين لمتغيرات الدراسة وبعد أن تم جمع البيانات خلال عام ميلادي قبل عمليه التحسين وعام ميلادي بعد عمليه التحسين، <br/>وقد أظهرت النتائج للهدر المدي لعيوب الخدوش بين القائم والرفرف وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى تكلفة عيوب الخدوش بين القائم والرفرف قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط التكلفة 20.83 جنية في حين بلغ متوسط تكلفة الخدش قبل التحسين 995.83 جنية وقد بلغت نسبة التحسين 97.9% وهي درجة تحسن مرتفعة ,<br/><br/> ثانيأ للعيوب في الفرامل أكدت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى تكلفة عيب في الفرامل قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط التكلفة 41.67 جنية في حين بلغ متوسط تكلفة عيب في الفرامل قبل التحسين 2750.0 جنية وقد بلغت نسبة التحسين 98.5% وهي درجة تحسن مرتفعة ,<br/> ثالثأ لعيوب التسريب أسفل السيارة أكدت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى تكلفة عيب تسريب أسفل السيارة قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط التكلفة 500.0 جنية في حين بلغ متوسط تكلفة تسريب أسفل السيارة قبل التحسين 6750.0 جنية ، وقد بلغت نسبة التحسين 92.6% وهي درجة تحسن مرتفعة, اما عن الهدر الزمني , اولأ قد اظهرت النتائج لعيوب الخدوش بين القائم والرفرف وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى وقت الاصلاح بالدقيقة للخدوش بين القائم والرفرف قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط الدقائق 1.25 دقيقه في حين بلغ متوسط الدقائق للخدش قبل التحسين 59.75 دقيقه، وقد بلغت نسبة التحسين 97.9% وهي درجة تحسن مرتفعة, ثانيأ للعيوب في الفرامل أكدت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى وقت اصلاح عيب في الفرامل قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط وقت 2.67 دقيقه في حين بلغ متوسط وقت عيب في الفرامل قبل التحسين 48.50 دقيقه، وقد بلغت نسبة التحسين 77.8% وهي درجة تحسن مرتفعة, ثالثأ لعيوب التسريب أسفل السيارة أكدت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى وقت اصلاح عيب تسريب أسفل السيارة قبل وبعد عملية التحسين عند مستوى ثقة 99%، وكانت هذه الفروق لصالح الاختبار بعد التحسين حيث بلغ متوسط وقت 10.0 دقيقه في حين بلغ متوسط وقت تسريب أسفل السيارة قبل التحسين 45.0، وقد بلغت نسبة التحسين 92.6% وهي درجة تحسن مرتفعة<br/> |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. |
| Summary, etc. |
This study aims to apply one of the most important modern methods to reduce waste, which is Lean Manufacturing methodology. It reviews the various forms of waste faced by an automobile factory in Egypt during the production process. The study summarizes the problem stating that there is waste in production time and waste in manufacturing cost due to defects that occur during the manufacturing process, Using a descriptive-analytical method, the study employed a set of tools focusing on this methodology, such as the Fishbone Diagram to identify problems and their causes, the Pareto Chart to analyze the most frequently occurring problems, and using the Wilcoxon test to study the differences between two related groups (before and after) the improvement for the study variables. Data was collected during a Gregorian year before the improvement process and a Gregorian year after the improvement process, The results showed for the defects of scratches between the fender and the quarter panel, statistically significant differences in the level of cost of scratches between the fender and the quarter panel before and after the improvement process at a confidence level of 99%. These differences favored the post-improvement test, with the average cost being 20.83 EGP after improvement compared to 995.83 EGP before improvement, showing an improvement percentage of 97.9%,Regarding defects in brakes, the results confirmed statistically significant differences in the cost level of brake defects before and after the improvement process at a confidence level of 99%. The post-improvement test showed an average cost of 41.67 EGP compared to 2750.0 EGP before improvement, indicating an improvement percentage of 98.5%,For leaks under the car, the results indicated statistically significant differences in the cost level of leaks under the car before and after the improvement process at a confidence level of 99%. The post-improvement test showed an average cost of 500.0 EGP compared to 6750.0 EGP before improvement, with an improvement percentage of 92.6%,.As for time waste<br/>For scratches defects, there were statistically significant differences in the repair time in minutes for scratches between the fender and the quarter panel before and after the improvement process at a confidence level of 99%. The average time was 1.25 minutes after improvement compared to 59.75 minutes before improvement, showing an improvement percentage of 97.9%,For brake defects, there were statistically significant differences in the repair time for brake defects before and after the improvement process at a confidence level of 99%. The average time was 2.67 minutes after improvement compared to 48.50 minutes before improvement, with an improvement percentage of 77.8%,For leaks under the car, there were statistically significant differences in the repair time for leaks under the car before and after the improvement process at a confidence level of 99%. The average time was 10.0 minutes after improvement compared to 45.0 minutes before improvement, with an improvement percentage of 92.6%.<br/> |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE |
| Issues CD |
صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE |
| Text Language |
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
| Topical term or geographic name entry element |
الضبط الاحصائي وتوكيد الجودة |
| Source of heading or term |
qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
| Uncontrolled term |
التصنيع الرشيق |
| -- |
تقليل الفاقد |
| -- |
جودة المنتج |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
| Personal name |
غسان محمد مهند |
| Relator term |
مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
| Personal name |
حجازي زاهر |
| Relator term |
مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information |
| Grant date |
:28/8/2024 |
| Supervisory body |
غسان محمد مهند |
| -- |
حجازي زاهر |
| Universities |
جامعة القاهرة |
| Faculties |
كلية الدراسات العليا للبحوث الاحصائية |
| Department |
قسم الضبط الاحصائي وتوكيد الجودة |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names |
| Cataloger Name |
Nadia |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
| Source of classification or shelving scheme |
Dewey Decimal Classification |
| Koha item type |
Thesis |
| Edition |
21 |
| Suppress in OPAC |
No |