المعالجة الإعلامية لأزمات المحليات على المواقع الإليكترونية وصفحات التواصل الاجتماعي وعلاقتها باتجاهات الجمهور نحو أدائها / (Record no. 175101)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 12417namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251021111848.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 302.23
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 302.23
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.15.03.Ph.D.2024.مح.م
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،محمد محمود أنيس عبد الحميد
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title المعالجة الإعلامية لأزمات المحليات على المواقع الإليكترونية وصفحات التواصل الاجتماعي وعلاقتها باتجاهات الجمهور نحو أدائها /
Statement of responsibility, etc. إعداد محمد محمود أنيس عبد الحميد؛ إشراف أ. د. عـــلى عجـــــــوة، د . محمــــد سيد عتران.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Media treatment of local crisis on websites and social media and its relationship with audience's attitudes towards it /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 308 ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 259-279.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن كيفية توظيف وزارة التنمية المحلية ومحليات محافظات الجمهورية لمواقعها الإلكترونية وصفحاتها الاجتماعية على مواقع التواصل الاجتماعي فى إدارة ومعالجة أزمات المحليات. وهو ما يستلزم إجراء دراسة تحليلية على كلٍ من المواقع الإلكترونية الرسمية وصفحات مواقع التواصل الاجتماعى الخاصة بوزارة التنمية المحلية ومحليات محافظات الجمهورية بواقع (454) منشور لصفحات التواصل و(4) منشورات للموقع الرسمي لوزارة التنمية المحلية، كما يستلزم رصد اتجاهات الجمهور حيال المعالجة الإعلامية لأزمات المحليات من خلال إجراء دراسة ميدانية على عينة متاحة قوامها (400) مفردة من ست 18 عام فأكثر في إطار محافظة القاهرة.<br/>أظهرت النتائج تنوع مضمون تعليقات جمهور صفحات المحليات من المواطنين المتابعين لها أثناء الأزمات المحلية المختلفة، إلى بروز أربعة من المضامين على مستوى إجمالي الصفحات الأربعة تمثلت في: "شكاوي" بنسبة 27%، و"بلاغات" في الترتيب الثاني بنسبة 19.1%، يليها "شكر وتقدير" في الترتيب الثالث بنسبة 14.2%، ثم "استفسارات" في الترتيب الرابع بنسبة 10.7%... وأشارت النتائج التفصيلية على مستوى الصفحات الأربعة إلى تصدر الصفحة الرسمية للمنطقة الجنوبية في مضمون التعليقات "شكاوى" بنسبة 28.8%، وأيضا في مضمون التعليقات "بلاغات" بنسبة 22%، وتصدر الصفحة الرسمية للمنطقة الغربية في مضمون التعليقات "شكر وتقدير" بنسبة 38.2%.<br/>- كانت أكثر الاستراتيجيات الاتصالية المستخدمة في منشورات الموقع الإلكتروني لوزارة التنمية المحلية؛ استراتيجية حائط الصد بنسبة (١٠٠%). - تشير النتائج إلى أن المبحوثين لديهم معدلات متابعة أعلى لصفحات التواصل الاجتماعي للوزارة والمحليات، مقارنة بالموقع الإلكتروني الرسمي لوزارة التنمية المحلية، حيث أفادت بيانات الجدول أن المتوسط الحسابي لمتابعة المبحوثين لصفحات التواصل الاجتماعي للوزارة والمحليات جاء بمعدل (2.093)، وهي قيمة أعلى من المتوسط الحسابي لمتابعة المبحوثين للموقع الإلكتروني الرسمي لوزارة التنمية المحلية والذي جاء بمعدل (1.870). - وعن (مقومات الموقع الرسمي لوزارة التنمية المحلية) من وجهة نظر المبحوثين، أشارت النتائج إلى أن فئة "المصداقية" فيما يقدم جاءت في المرتبة الأولى بنسبة (48.25%) بالنسبة للمبحوثين كمقوم من المقومات التي يرون أنها تتوفر في الموقع الرسمي لوزارة التنمية المحلية التي تجذبهم لمتابعته، وفي المرتبة الثانية فئة "حداثة المعلومات والبيانات" بسنبة (46.75%)، وجاءت "استخدام لغة واضحة تلائم المستخدم" بنسبة (45.25%) في المرتبة الثالثة. - أما (عن مقومات صفحات المحليات) من منظور المبحوثين، فقد أشارت النتائج إلى أن فئة "حداثة الأخبار" احتلت المرتبة الأولي بنسبة (49%). وحلت "سهولة الاستخدام" في المرتبة الثانية بنسبة (46%)، تلتها "حداثة المعلومات والبيانات" بنسبة (45%) في المرتبة الثالثة. - أما عن رأي المبحوثين في مدة استجابة المسئولين عن موقع وزارة التنمية المحلية وصفحات المحليات للأزمات، يرى (38.25%) من المبحوثين أن استجابة المسئولين عن المواقع والصفحات للأزمات المطروحة على موقع وزارة التنمية المحلية وصفحات التواصل الاجتماعي على الفيسبوك تأتي (بعد فترة زمنية متوسطة)، ويرى (30%) من المبحوثين أن الاستجابة تأتي (بعد فترة زمنية قليلة)، كما يرى (22.5%) من المبحوثين أن الاستجابة تأتي (بعد فترة زمنية كبيرة)، بينما يرى (9.25%) من المبحوثين وجود (استجابة في الحال).<br/>- أما أوجه القصور في معالجة الأزمات من وجهة نظر المبحوثين، فجاء في مقدمتها "ضعف المتابعة المستمرة للأزمة ولسبل حلها" في المرتبة الأولى بنسبة (43%) لأهم السلبيات وأوجه القصور الخاصة بمعالجة أزمات المحليات علي الموقع الرسمي والصفحات علي وسائل التواصل الاجتماعي لوزارة التنمية لمحلية ومحلياتها، وفي المرتبة الثانية جاء "عدم الشفافية والمصارحة عند عرض الأزمة" بنسبة (38.5%)، و"ضعف التفاعل مع الجمهور المختص بالأزمة" في المرتبة الثالثة بنسبة (36.75%).
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This study aimed to reveal how the Ministry of Local Development and the local governments of the Republic employ their websites and social media pages in managing and addressing local crises. This requires conducting an analytical study on both the official websites and social media pages of the Ministry of Local Development and the local governments of the Republic, as well as monitoring public attitudes towards media coverage of local crises by conducting a field study on a sample of the Egyptian public. - The results showed the diversity of the content of the comments of the local page audience from citizens following them during the various local crises, with the emergence of four contents on the level of the total four pages, represented by: "Complaints" by 27%, and "Reports" in second place by 19.1%, followed by "Thanks and Appreciation" in third place by 14.2%, then "Inquiries" in fourth place by 10.7%... The detailed results on the level of the four pages indicated that the official page of the southern region came first in the content of the comments "Complaints" by 28.8%, and also in the content of the comments "Reports" by 22%, and the official page of the western region came first in the content of the comments "Thanks and Appreciation" by 38.2%. - The most used communication strategies in the publications of the Ministry of Local Development website were the firewall strategy by 100%. - The results indicate that the respondents have higher rates of following the social media pages of the Ministry and local authorities, compared to the official website of the Ministry of Local Development, as the table data indicated that the arithmetic average of the respondents' following of the social media pages of the Ministry and local authorities came at a rate of (2.093), which is a higher value than the arithmetic average of the respondents' following of the official website of the Ministry of Local Development, which came at a rate of (1.870). - Regarding (the components of the official website of the Ministry of Local Development) from the point of view of the respondents, the results indicated that the category of "credibility" in what is presented came in first place with a percentage of (48.25%) for the respondents as a component of the components that they see as available in the official website of the Ministry of Local Development that attracts them to follow it, and in second place came the category of "modernity of information and data" with a percentage of (46.75%), and "using clear language that suits the user" came in third place with a percentage of (45.25%). - As for (the components of local pages) from the perspective of the respondents, the results indicated that the category of "newness of news" ranked first with a percentage of (49%). "Ease of use" came in second place with a percentage of (46%), followed by "newness of information and data" with a percentage of (45%) in third place. - As for the respondents' opinion on the response time of those responsible for the Ministry of Local Development website and local pages to crises, (38.25%) of the respondents believe that the response of those responsible for the websites and pages to crises presented on the Ministry of Local Development website and social media pages on Facebook comes (after a medium period of time), (30%) of the respondents believe that the response comes (after a short period of time), and (22.5%) of the respondents believe that the response comes (after a long period of time), while (9.25%) of the respondents believe that there is an (immediate response). - As for the shortcomings in dealing with crises from the point of view of the respondents, the most important negatives and shortcomings in dealing with local crises on the official website and social media pages of the Ministry of Local Development and its localities came in the forefront, with a percentage of (43%), while in second place came “lack of transparency and frankness when presenting the crisis” with a percentage of (38.5%), and “weak interaction with the public concerned with the crisis” in third place with a percentage of (36.75%).
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element ‪وسائل الاتصال
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الأزمات المحلية
-- المواقع الإلكترونية
-- مواقع التواصل الاجتماعي
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name عـــلى عجـــــــوة
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name محمــــد سيد عتران
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body عـــلى عجـــــــوة
-- محمــــد سيد عتران
Discussion body حنان جنيد
-- السيد بهنسي حسن
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الإعلام
Department قسم العلاقات العامة والإعلان
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 21.10.2025 32659 Cai01.15.03.Ph.D.2024.مح.م 01010100032659000 21.10.2025 21.10.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library