إستراتيجية قائمة على التعليم المتمايز لتنمية الكفاءة اللغوية الدلالية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم / (Record no. 175431)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06370namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251103111428.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 372.65
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 372.65
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.01.M.Sc.2024.هش.إ
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،هشام السيد مهني حسين
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title إستراتيجية قائمة على التعليم المتمايز لتنمية الكفاءة اللغوية الدلالية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم /
Statement of responsibility, etc. إعداد هشام السيد مهني حسين؛ إشـــــــــراف أ.د/ صابر عبد المنعم محمد، أ.م.د/ سامية سامي محمد خليف.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Strategy based on differentiated instruction for developing semantic language proficiency for non-native learners at arabic language advanced level /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 173 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 89-98.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. استهدف البحث تنمية مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم, وذلك من خلال استخدام إستراتيجية قائمة على التعليم المتمايز. ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي لإعداد الإطار النظري, والمنهج التجريبي (التصميم شبه التجريبي ذا المجموعة الواحدة)؛ للتحقق من فاعلية الإستراتيجية المقترحة القائمة على التعليم المتمايز في تنمية مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية, وذلك عن طريق إجراء دراسة ميدانية, وإعداد أدوات البحث وهي: قائمة مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، واختبار الكفاءة اللغوية الدلالية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، وتم تطبيق تلك الأدوات على مجموعة بحثية من متعلمات اللغة العربية الناطقات بغيرها في المستوى المتقدم, في معهد الأزهر لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها, وعددهن (50) خمسون متعلمة.<br/>وتم رصد النتائج ومعالجتها إحصائيًا, وقد توصلت نتائج البحث إلى أن هناك فروقًا ذات دلالة إحصائية, بين متوسطي درجـــــات التطبيق القبلي, والتطبيق والبعدي لصالح التطبيق البعدي؛ مما يعني فاعلية الإستراتيجية القائمة على التعليم المتمايز في تنمية مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية, لدى المتعلمين. وفي ضوء هذه النتائج يوصي الباحث باستخدام التعليم المتمايز في تدريس مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The objective of this study is to enhance the Semantic language proficiency abilities of advanced-level Arabic language learners who are speakers of other languages, utilizing a strategy grounded in Differentiated Instruction. To accomplish this goal, the researcher integrated a descriptive methodology to construct the theoretical framework, alongside an experimental approach involving a singular research group. This was undertaken to validate the efficacy of the proposed strategy based on Differentiated Instruction insights in fostering Semantic Linguistic Proficiency skills. And preparing research tools: A list of semantic linguistic proficiency skills that must be developed for non-native Arabic language learners at the second advanced level. 2- A test of The semantic linguistic proficiency, which was prepared in light of the list of semantic linguistic proficiency skills that must be developed among non-native Arabic language learners at the second advanced level. These tools were applied to, a cohort of 50 advanced-level Arabic language learners, at the Al-Azhar Institute for Teaching Arabic to Non-Native Speakers proficient in other languages, participated in pre- and post-tests. The results, subjected to statistical analysis, revealed significant disparities between pre- and post-application scores, favoring the latter. This suggests the effectiveness of the Differentiated Instruction -based strategy in cultivating Semantic Linguistic Proficiency Skills , , among learners. In light of these outcomes, the researcher advocates for the integration of Differentiated Instruction into the teaching of Semantic Linguistic Proficiency skills.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element تعليم اللغات الاجنبية والثنائية
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term إستراتيجية
-- التعليم المتمايز
-- مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name صابر عبد المنعم محمد
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سامية سامي محمد خليف
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body صابر عبد المنعم محمد
-- سامية سامي محمد خليف
Discussion body حسن سيد شحاتة
-- محمد لطفي جاد
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم المناهج وطرق التدريس
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 03.11.2025 32699 Cai01.23.01.M.Sc.2024.هش.إ 01010100032699000 03.11.2025 03.11.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library