إستراتيجية قائمة على التعليم المتمايز لتنمية الكفاءة اللغوية الدلالية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم / (Record no. 175431)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06370namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20251103111428.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 372.65 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 372.65 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.01.M.Sc.2024.هش.إ |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،هشام السيد مهني حسين |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | إستراتيجية قائمة على التعليم المتمايز لتنمية الكفاءة اللغوية الدلالية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد هشام السيد مهني حسين؛ إشـــــــــراف أ.د/ صابر عبد المنعم محمد، أ.م.د/ سامية سامي محمد خليف. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Strategy based on differentiated instruction for developing semantic language proficiency for non-native learners at arabic language advanced level / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 173 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 89-98. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | استهدف البحث تنمية مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم, وذلك من خلال استخدام إستراتيجية قائمة على التعليم المتمايز. ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي لإعداد الإطار النظري, والمنهج التجريبي (التصميم شبه التجريبي ذا المجموعة الواحدة)؛ للتحقق من فاعلية الإستراتيجية المقترحة القائمة على التعليم المتمايز في تنمية مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية, وذلك عن طريق إجراء دراسة ميدانية, وإعداد أدوات البحث وهي: قائمة مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، واختبار الكفاءة اللغوية الدلالية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، وتم تطبيق تلك الأدوات على مجموعة بحثية من متعلمات اللغة العربية الناطقات بغيرها في المستوى المتقدم, في معهد الأزهر لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها, وعددهن (50) خمسون متعلمة.<br/>وتم رصد النتائج ومعالجتها إحصائيًا, وقد توصلت نتائج البحث إلى أن هناك فروقًا ذات دلالة إحصائية, بين متوسطي درجـــــات التطبيق القبلي, والتطبيق والبعدي لصالح التطبيق البعدي؛ مما يعني فاعلية الإستراتيجية القائمة على التعليم المتمايز في تنمية مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية, لدى المتعلمين. وفي ضوء هذه النتائج يوصي الباحث باستخدام التعليم المتمايز في تدريس مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The objective of this study is to enhance the Semantic language proficiency abilities of advanced-level Arabic language learners who are speakers of other languages, utilizing a strategy grounded in Differentiated Instruction. To accomplish this goal, the researcher integrated a descriptive methodology to construct the theoretical framework, alongside an experimental approach involving a singular research group. This was undertaken to validate the efficacy of the proposed strategy based on Differentiated Instruction insights in fostering Semantic Linguistic Proficiency skills. And preparing research tools: A list of semantic linguistic proficiency skills that must be developed for non-native Arabic language learners at the second advanced level. 2- A test of The semantic linguistic proficiency, which was prepared in light of the list of semantic linguistic proficiency skills that must be developed among non-native Arabic language learners at the second advanced level. These tools were applied to, a cohort of 50 advanced-level Arabic language learners, at the Al-Azhar Institute for Teaching Arabic to Non-Native Speakers proficient in other languages, participated in pre- and post-tests. The results, subjected to statistical analysis, revealed significant disparities between pre- and post-application scores, favoring the latter. This suggests the effectiveness of the Differentiated Instruction -based strategy in cultivating Semantic Linguistic Proficiency Skills , , among learners. In light of these outcomes, the researcher advocates for the integration of Differentiated Instruction into the teaching of Semantic Linguistic Proficiency skills. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | تعليم اللغات الاجنبية والثنائية |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | إستراتيجية |
| -- | التعليم المتمايز |
| -- | مهارات الكفاءة اللغوية الدلالية |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | صابر عبد المنعم محمد |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | سامية سامي محمد خليف |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | صابر عبد المنعم محمد |
| -- | سامية سامي محمد خليف |
| Discussion body | حسن سيد شحاتة |
| -- | محمد لطفي جاد |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم المناهج وطرق التدريس |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 03.11.2025 | 32699 | Cai01.23.01.M.Sc.2024.هش.إ | 01010100032699000 | 03.11.2025 | 03.11.2025 | Thesis |