نمطا تكوين المجموعات (نجمي/تجميعي) ببيئة تشاركية تكيفية وفقًا للمعرفة السابقة وأثره في تنمية نواتج التعلم والتمثيل المعرفي والتفكير الجمعي لتلاميذ الحلقة الإعدادية / (Record no. 175450)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 08247namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251103124041.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.33
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.33
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.03.Ph.D.2024.يا.ن
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،ياسمين عزمي محمد سالمان
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title نمطا تكوين المجموعات (نجمي/تجميعي) ببيئة تشاركية تكيفية وفقًا للمعرفة السابقة وأثره في تنمية نواتج التعلم والتمثيل المعرفي والتفكير الجمعي لتلاميذ الحلقة الإعدادية /
Statement of responsibility, etc. إعــــــداد ياسمين عزمي محمد سالمان؛ إشــــــــراف أ.د/ أمل عبدالفتاح سويدان، د/ مروة علي الشناوي.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The two patterns of group formation (star/jigsaw) in an adaptive collaboration environment according to prior knowledge and its impact on the development of learning outcome,cognitive representation and group thinking for preparatory stage students /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 259 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 166-186.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدف البحث الحالي إلى تحديد أنسب نمط لتكوين المجموعات (نجمي/تجميعي) في بيئة تشاركية تكيفية وفقًا للمعرفة السابقة وقياس أثرهما على التحصيل للجانب المعرفي والتمثيل المعرفي والتفكير الجمعي لتلاميذ الحلقة الإعدادية، وكذلك التعرف على أثر نمطا تكوين المجموعات (نجمي/تجميعي) في بيئة تشاركية تكيفية وفقًا للمعرفة السابقة على تنمية الجانب الأدائي في تنمية نواتج التعلم ثم استخدم البحث المنهج التجريبي وتم إعداد قائمة معايير بيئة تشاركية تكيفية وفقًا للمعرفة السابقة لبناء بيئة تشاركية تكيفية في ضوء نموذج محمد عطية خميس وتمثلت ادوات البحث في، اختبار التحصيل الدراسي، مقياس التمثيل المعرفي، مقياس التفكير الجمعي، بطاقة تقييم المنتج النهائي، وتكونت عينة البحث من (80) تلميذًا من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي- بمدرسة مصطفى كامل للتعليم الأساسي بمحافظة الجيزة، وبعد تطبيق ادوات القياس قبليًا وبعديًا، ثم تطبيق اساليب المعالجة الإحصائية، وتوصلت اهم النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطات درجات التلاميذ في اختبار التحصيل الدراسي لصالح نمط تكوين المجموعات(التجميعي) وفقًا للمعرفة السابقة (المنخفضة/المرتفعة) أما بالنسبة لقيمة d تدل على حجم تأثير كبيرجدا، وجود فروق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ في مقياس التمثيل المعرفي لصالح نمط تكوين المجموعات(التجميعي) وفقًا للمعرفة السابقة (المنخفضة/المرتفعة) أما بالنسبة لقيمة (d) تدل على حجم تأثير كبيرجدا، وكذلك عدم وجود فروق دال إحصائيًا بين متوسطات درجات التلاميذ في مقياس التفكير الجمعي لصالح أي من المجموعات، وفقا للمعرفة السابقة (المنخفضة) أما بالنسبة لقيمة كوهن(d) اصغر من القيمة الجدولية عند مستوى ( 0.05)، وكذلك عدم وجود فروق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ في مقياس التفكير الجمعي لصالح أي من المجموعات، وفقا للمعرفة السابقة (المرتفعة) أما بالنسبة لقيمة كوهن (d) أكبر من القيمة الجدولية عند مستوى ( 0.05)، وكذلك وجود فروق دال إحصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ في بطاقة تقييم المنتج النهائي لصالح نمط تكوين المجموعات(التجميعي) وفقًا للمعرفة السابقة (المنخفضة/المرتفعة) أما بالنسبة لقيمة (d) تدل على حجم تأثير كبيرجدًا.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The current research aimed to determine the most suitable group formation pattern (star/ Jigsaw) in an adaptive collaborative environment based on prior knowledge and to measure their impact on the cognitive achievement, cognitive representation, and collective thinking of middle school students. It also aimed to identify the impact of group formation patterns (star/ Jigsaw) in an adaptive collaborative environment based on prior knowledge on the performance outcomes of learning. The research employed an experimental approach and developed a set of criteria for an adaptive collaborative environment based on prior knowledge, using Mohamed Ateya Khamis' model as a framework. The research tools included an academic achievement test, a cognitive representation scale, a collective thinking scale, and a final product evaluation card. The study sample consisted of 80 students from the second grade of middle school at Mostafa Kamel Basic Education School in Giza Governorate. After applying the pre- and post-assessment tools, statistical parametric analysis was conducted using SPSS V.26 software. The main findings included significant statistical differences in the average scores of students on the academic achievement test in favor of the aggregated group formation pattern based on prior knowledge (low/high), with a Cohen's d value indicating a very large effect size. There were also significant differences in the cognitive representation scale in favor of the aggregated group formation pattern based on prior knowledge (low/high), with a Cohen's d value indicating a very large effect size. However, there were no significant differences in the collective thinking scale in favor of any of the groups based on prior knowledge (low), with a Cohen's d value smaller than the tabulated value at the 0.05 level. Similarly, there were no significant differences in the collective thinking scale in favor of any of the groups based on prior knowledge (high), but the Cohen's d value was larger than the tabulated value at the 0.05 level. Additionally, significant differences were found in the final product evaluation card in favor of the aggregated group formation pattern based on prior knowledge (low/high), with a Cohen's d value indicating a very large effect size.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element تكنولوجيا التعليم
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term نمط تكوين المجموعات (نجمي/تجميعي)
-- بيئة تشاركية تكيفية
-- المعرفة السابقة
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أمل عبدالفتاح سويدان
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name مروة علي الشناوي
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body أمل عبدالفتاح سويدان
-- مروة علي الشناوي
Discussion body إيهاب محمد حمزة
-- منى محمد الصفي الجزار
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراســـات العليــا للتربية
Department قسم تكنولوجيا التعليم
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 03.11.2025 32703 Cai01.23.03.Ph.D.2024.يا.ن 01010100032703000 03.11.2025 03.11.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library