تأثير استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في التسويق على إضفاء الطابع الشخصي للعلامة التجارية / (Record no. 175741)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 09957namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251111103639.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 659
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 659
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.15.03.Ph.D.2024.رح.ت
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،رحاب عبد المعز عبد الله مبروك
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title تأثير استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في التسويق على إضفاء الطابع الشخصي للعلامة التجارية /
Statement of responsibility, etc. إعداد رحاب عبد المعز عبد الله مبروك؛ اشـــــــــــــراف أ.د\ سلوى العوادلي، أ.م. د\ إيمان أسامة.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The impact of using ai techniques in marketing on brand personalization /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 252 ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 216-230.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. تسعى هذه الدراسة إلى التعرف على الآليات المختلفة لتقنيات الذكاء الاصطناعي )روبوتات الدردشة - الإعلانات الموجهة - أدوات تحليل البيانات وفهم المستهلك - أتمتة العمليات التسويقية( التي توظفها شركات الاتصالات الخاصة بخدمات الهاتف المحمول في العمليات التسويقية مثل (الاستفادة منها في جمع المعلومات وتحليلها وتصنيفها)، وتأثير ذلك على اختيار الشركات للاستراتيجيات التسويقية المناسبة في تحديد الجمهور المستهدف من حيث (تقسيم السوق إلى شرائح مختلفة - استهداف شريحة معينة من الجمهور - خلق مكانة للعلامة التجارية لدى المستهلك)، كما تسعى هذه الدراسة إلى تقييم فاعلية الاستراتيجية التسويقية المختارة في إضفاء الطابع الشخصي للعلامة التجارية، والعوامل التي تؤثر على مدركات المستهلك نحو استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في العملية التسويقية ككل ونحو العلامة التجارية بشكل خاص، وصولًا إلى تحديد دور تقنيات الذكاء الاصطناعي في تحقيق إدراك المستهلك لعملية إضفاء الطابع الشخصي للعلامة التجارية. الإطار النظري للدراسة: اعتمدت الدراسة بشكل أساسي على التراث العلمي الذي قدمه الباحثون في سياق استخدام تقنيات وأدوات الذكاء الاصطناعي في التسويق؛ حيث تم الاعتماد على الإطار النظري الذي قدمه الباحثان (Ming-Hui Huang, Roland T. Rust) بعنوان "الأطر الاستراتيجية لتطبيق تقنيات الذكاء الاصطناعي في التسويق"، وهو ما ساعد الباحثة على صياغة النموذج العلمي المقترح للدراسة بعنوان "استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في العملية التسويقية وتأثيرها على مدركات المستهلك نحو العملية التسويقية والعلامة التجارية"؛ لاختباره وتوضيح العلاقة بين المتغيرات الإجرائية. منهجية الدراسة: تعتمد الدراسة على منهج المسح من خلال الاستبيان الإلكتروني باستخدام استمارة الاستقصاء الإلكترونية "google form" كوسيلة لجمع البيانات من الجمهور المستهدف على عينة عمدية قوامها 480 مفردة من مستخدمي شركات الاتصالات المقدمة لخدمات الهاتف المحمول والمستخدمة لتقنيات الذكاء الاصطناعي، وكذلك دراسة كيفية بالاعتماد على المقابلات المتعمقة على عينة متاحة من الخبراء والممارسين في مجال استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في التسويق بلغ قوامها (10) مفردات. نتائج الدراسة: توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أبرزها: - وجود تأثير معنوي لتقنيات الذكاء الاصطناعي على مدركات المستخدم نحو الاستراتيجية التسويقية المستخدمة في التسويق للعلامة التجارية.<br/>- أشارت نتائج الدراسة الميدانية إلى ارتفاع معدل إدراك المبحوثين فيما يتعلق بالمنفعة المدركة من استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في التسويق. - أشارت النتائج إلى ارتفاع معدل إدراك المبحوثين فيما يتعلق باستخدام الشركات تقنية تحليل البيانات في فهم المستهلك. - اتفقت نتائج الدراسة المسحية مع نتائج المقابلات المتعمقة في تحديد الدور المهم الذي تلعبه تقنيات الذكاء الاصطناعي عند وضع الاستراتيجية التسويقية من حيث (تجزئة السوق - استهداف الجمهور - خلق مكانة مميزة) للعلامة التجارية. - أضافت المقابلات المتعمقة إلى نتائج الدراسة الميدانية؛ حيث اهتمت بتوضيح أهم معوقات الاعتماد على تقنيات الذكاء الاصطناعي في التسويق، وهي الحفاظ على خصوصية المستهلك، بل تصدير شعور الأمان للمستهلك عند مشاركة معلوماته وبياناته.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This study seeks to identify the various mechanisms of AI techniques (chatbots -targeted advertising - data analysis and consumer understanding tools - marketing automation (employed by mobile telecom companies using AI techniques such as (utilizing them in the collection, analysis and classification of information), its impact on companies' choice of appropriate marketing strategies in identifying the target audience in terms of (segmentation - targeting - creating brand position), This study also seeks to assess the effectiveness of the selected marketing strategy in brand personalization, the factors influencing consumer perceptions towards the use of AI techniques in the marketing process, in order to determine the role of AI techniques in achieving consumer perception of the process of brand personalization. Theoretical framework: The study relied on theoretical framework presented by researchers (Ming-Hui Huang, Roland T. Rust) in the context of using AI techniques and tools in marketing entitled: A strategic framework for artificial intelligence in marketing ,that helped the researcher to formulate the proposed scientific model of the study entitled "The use of artificial intelligence techniques in the marketing process and their impact on consumer perceptions towards the marketing process and brand"; to test and clarify the relationship between variables. Methodology: The study draws on the survey approach through the e-questionnaire using "google form" as a mean of collecting data from the target audience on a deliberate sample of 480 users of telecommunications providers of mobile services using AI technologies, as well as in-depth interviews on a sample of (10) experts and practitioners using AI technologies in marketing. Results: The results indicated a moral impact of AI technologies on the user's perceptions towards the marketing strategy used in brand marketing. high respondent perception on the perceived utility of using AI technologies in marketing. High respondent perception rate regarding companies' use of data analysis technology in consumer understanding. The results of the survey agreed with the results of the in-depth interviews in determining the important role played by AI technologies in developing marketing strategy in terms of (segmentation - targeting - creating position) for the brand, In-depth interviews added to the results as ; It was interested in clarifying the most important impediments to reliance on AI technologies in marketing, namely maintaining consumer privacy, but even exporting a sense of security to the consumer when sharing their information and data.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element علاقات عامة وإعلان
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term تقنيات الذكاء الاصطناعي
-- أدوات الذكاء الاصطناعي
-- مدركات المستهلك نحو العلامة التجارية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سلوى العوادلي
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name إيمان أسامة
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body سلوى العوادلي
-- إيمان أسامة
Discussion body السيد بهنسي حسن
-- حياة بدر
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الإعلام
Department قسم العلاقات العامة والإعلان
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 11.11.2025 32731 Cai01.15.03.Ph.D.2024.رح.ت 01010100032731000 11.11.2025 11.11.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library