فعالية برنامج قائم على نظرية العقل فى تنمية مهارة التقليد الاجتماعى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد / مُقدمة من الباحثة عزة مشرف إبرا هيم عبد المنعم ؛ اشراف أ.م.د خالد محمد حسن الرشيدى، د دعاء أحمد محمد هريدى.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of mind theory- based program in developing social imitation skill among children with autism spectrum disorder [Added title page title]
- 371.926 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.07.M.Sc.2022.عز.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030678000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات 109-125
يهدف البحث الحالى إلى : فعالية برنامج قائم على نظرية العقل لتنمية مهارة التقليدالاجتماعى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد ، وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبى عند تطبيق البرنامج ،واستخدمت مجموعة من الرزم الإحصائية ،التى من خلالها أتضح وجود فروق ذات دلالة احصائية لصالح المجموعة التجريبية فى القياسيين لبعدى والتتبعى.
أدوات البحث :
1 – مقياس مفاهيم نظرية العقل(إعداد/ الشخص وسلوى رشدى, 2012).
2 - مقياس مهارة التقليد الاجتماعى(إعداد/ الباحثة).
3 - برنامج قائم على نظرية العقل فى تنمية مهارة التقليد الاجتماعى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد (إعداد الباحثة).
عينة البحث :
تكونت عينة البحث من (10) أطفال ذوى اضطراب طيف التوحد بدرجة بسيط، وذوى اداء وظيفى مرتفع، ومنقسمين إلى مجموعتين متكافئين بالتساوى (5) ضابطة، (5) تجريبية، كما ترواحت أعمارهم بين(6-9) سنوات،ومعامل ذكاءIQ(90-110).
The study aimed in developing social imitation skill among children with autism spectrum disorder through a program based on theory of mind. The study sample consisted of (10) children with autism spectrum disorder to a small degree (high performance), divided into two homogeneous groups, the first experimental, and the second control. , ranging in age from (6-9) years, and the IQ ratio (90-100). The researcher used the diagnostic files of the children at the center,which show the IQ ratio, the degree of autism spectrum disorder, The researcher also used in the study: scale of theory of mind concepts, the social imitation skill scale (prepared by the researcher), and the training program (prepared by the researcher). The results of the study concluded that there were statistically significant differences between pre and post test, in favor of the experimental group at the level (0.01) on the social imitation scale. Which indicates the effect of the program based on the theory of mind in developing the skill of social imitation among children of the autism spectrum, and there are no statistically significant differences between post- and follow-up measurements of the experimental group on the social imitation scale; Which indicates stability of the impact of the effectiveness of the program.
Key words:
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.