header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

فعالية برنامج قائم على نظرية العقل فى تنمية مهارة التقليد الاجتماعى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد / مُقدمة من الباحثة عزة مشرف إبرا هيم عبد المنعم ؛ اشراف أ.م.د خالد محمد حسن الرشيدى، د دعاء أحمد محمد هريدى.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 225 صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of mind theory- based program in developing social imitation skill among children with autism spectrum disorder [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.926 21
Online resources: Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: يهدف البحث الحالى إلى : فعالية برنامج قائم على نظرية العقل لتنمية مهارة التقليدالاجتماعى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد ، وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبى عند تطبيق البرنامج ،واستخدمت مجموعة من الرزم الإحصائية ،التى من خلالها أتضح وجود فروق ذات دلالة احصائية لصالح المجموعة التجريبية فى القياسيين لبعدى والتتبعى. أدوات البحث : 1 – مقياس مفاهيم نظرية العقل(إعداد/ الشخص وسلوى رشدى, 2012). 2 - مقياس مهارة التقليد الاجتماعى(إعداد/ الباحثة). 3 - برنامج قائم على نظرية العقل فى تنمية مهارة التقليد الاجتماعى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد (إعداد الباحثة). عينة البحث : تكونت عينة البحث من (10) أطفال ذوى اضطراب طيف التوحد بدرجة بسيط، وذوى اداء وظيفى مرتفع، ومنقسمين إلى مجموعتين متكافئين بالتساوى (5) ضابطة، (5) تجريبية، كما ترواحت أعمارهم بين(6-9) سنوات،ومعامل ذكاءIQ(90-110). Summary: The study aimed in developing social imitation skill among children with autism spectrum disorder through a program based on theory of mind. The study sample consisted of (10) children with autism spectrum disorder to a small degree (high performance), divided into two homogeneous groups, the first experimental, and the second control. , ranging in age from (6-9) years, and the IQ ratio (90-100). The researcher used the diagnostic files of the children at the center,which show the IQ ratio, the degree of autism spectrum disorder, The researcher also used in the study: scale of theory of mind concepts, the social imitation skill scale (prepared by the researcher), and the training program (prepared by the researcher). The results of the study concluded that there were statistically significant differences between pre and post test, in favor of the experimental group at the level (0.01) on the social imitation scale. Which indicates the effect of the program based on the theory of mind in developing the skill of social imitation among children of the autism spectrum, and there are no statistically significant differences between post- and follow-up measurements of the experimental group on the social imitation scale; Which indicates stability of the impact of the effectiveness of the program. Key words:
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.07.M.Sc.2022.عز.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030678000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.23.07.M.Sc.2022.عب.ب برنامج قائم على الذكاءات المتعددة لتحسين بعض العمليات المعرفية لأطفال الروضة ذوى الصعوبات النمائية / Cai01.23.07.M.Sc.2022.عب.ب برنامج قائم على الذكاءات المتعددة لتحسين بعض العمليات المعرفية لأطفال الروضة ذوى الصعوبات النمائية / Cai01.23.07.M.Sc.2022.عب.ب برنامج قائم على الوسائط المتعددة لتنمية الانتباه و أثره على التواصل اللفظى لدى الأطفال زارعى القوقعة / Cai01.23.07.M.Sc.2022.عز.ف فعالية برنامج قائم على نظرية العقل فى تنمية مهارة التقليد الاجتماعى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد / Cai01.23.07.M.Sc.2022.فا.ب برنامج تدريبي في خفض اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وأثره في خفض اللجلجة لدى الأطفال المتلجلجين / Cai01 23 07 M.Sc 2022 لم.ق قلق الوالدين و علاقته بأساليب المواجهة و التنمر لدى التلاميذ ذوى متلازمة داون بمدارس الدمج بالمرحلة الابتدائية / Cai01.23.07.M.Sc.2022.مح.ب برنامج تدريبى لخفض اضطراب المعالجة السمعية و أثره فى تحسين اللغة التعبيرية لدى الأطفال المتأخرين لغويا /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات 109-125

يهدف البحث الحالى إلى : فعالية برنامج قائم على نظرية العقل لتنمية مهارة التقليدالاجتماعى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد ، وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبى عند تطبيق البرنامج ،واستخدمت مجموعة من الرزم الإحصائية ،التى من خلالها أتضح وجود فروق ذات دلالة احصائية لصالح المجموعة التجريبية فى القياسيين لبعدى والتتبعى.
أدوات البحث :
1 – مقياس مفاهيم نظرية العقل(إعداد/ الشخص وسلوى رشدى, 2012).
2 - مقياس مهارة التقليد الاجتماعى(إعداد/ الباحثة).
3 - برنامج قائم على نظرية العقل فى تنمية مهارة التقليد الاجتماعى لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد (إعداد الباحثة).
عينة البحث :
تكونت عينة البحث من (10) أطفال ذوى اضطراب طيف التوحد بدرجة بسيط، وذوى اداء وظيفى مرتفع، ومنقسمين إلى مجموعتين متكافئين بالتساوى (5) ضابطة، (5) تجريبية، كما ترواحت أعمارهم بين(6-9) سنوات،ومعامل ذكاءIQ(90-110).

The study aimed in developing social imitation skill among children with autism spectrum disorder through a program based on theory of mind. The study sample consisted of (10) children with autism spectrum disorder to a small degree (high performance), divided into two homogeneous groups, the first experimental, and the second control. , ranging in age from (6-9) years, and the IQ ratio (90-100). The researcher used the diagnostic files of the children at the center,which show the IQ ratio, the degree of autism spectrum disorder, The researcher also used in the study: scale of theory of mind concepts, the social imitation skill scale (prepared by the researcher), and the training program (prepared by the researcher). The results of the study concluded that there were statistically significant differences between pre and post test, in favor of the experimental group at the level (0.01) on the social imitation scale. Which indicates the effect of the program based on the theory of mind in developing the skill of social imitation among children of the autism spectrum, and there are no statistically significant differences between post- and follow-up measurements of the experimental group on the social imitation scale; Which indicates stability of the impact of the effectiveness of the program.
Key words:

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image
Share
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library