Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

اتصالات القوة الناعمة الصينية في مصر ودورها في تعزيز قدرتها التنافسية / إعداد هبه صادق عبده عبد المجيد الحلو؛ إشــراف ا.د.علي عجوة، ا.م.د.أحمد خطاب.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 256صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Chinese soft power communications in Egypt and its role in enhancing its competitiveness [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 303.4820962
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: سعت الدراسة إلى رصد وتحليل الأنشطة الاتصالية للقوة الناعمة الصينية في مصر في المنظمات ووسائل الإعلام الصينية في مصر،ودور هذه الأنشطة في تعزيز قدرة الصين التنافسية في مصر.صنفت الدراسة ضمن الدراسات الوصفية،واستخدمت مؤشر القوة الناعمة العالمي ومؤشر الهوية التنافسية ونموذج هوفستد لأبعاد الثقافة الوطنية مدخلًا نظريًا،واستخدمت منهج المسح بشقيه،من خلال مسح مضمون عينة من المنشورات على صفحات الفيس بوك لكل من (السفارة الصينية– المركز الثقافي الصيني– مجلة الصين اليوم)،باستخدام منهج تحليل المضمون، وذلك في الفترة من 17/9/2020 إلى 17/12/2020،بواقع:مجلة الصين اليوم:355 منشورًا،المركز الثقافي الصيني:128منشورًا،السفارة الصينية:206منشورًا.وفي إطار منهج المسح تم مسح عينة من الجمهور المصري العام معدلها(400مفردة) باستخدام صحيفة الاستقصاء خلال الفترة من22/11/2020 إلى 3/2/2021.وتم استخدام استمارة المقابلة، وتم تطبيقها على عدد 11 من الخبراء المتخصصين في الشئون الصينية. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج، جاء أبرزها: - جاء الهدف من النشاط الاتصالي "الإخبار" بالنسبة الأكبر في الصفحات الثلاث، تلاها "تحسين صورة الدولة" بنسبة 10.89% لمجلة الصين اليوم, ونسبة 5.08% للسفارة الصينية. - وجود علاقة دالة إحصائيًا بين تعدد الأنشطة الاتصالية لبرامج القوة الناعمة الصينية في جمهورية مصر العربية وتعزيز قدرتها التنافسية. - أثرت برامج القوة الناعمة الصينية بشكل ملحوظ في المجتمع المصري، فهناك زيادة كبيرة في الإقبال على تعلم اللغة الصينية في مصر،وهناك اهتمام كبير بين المجتمع المصري بالصين كدولة وإعجاب بها كنموذج دولي صاعد. - أنه على الرغم من زيادة مستخدمي الهواتف الذكية ومتابعي مواقع التواصل الاجتماعي وسهولة التواصل والوصول إلى المعلومات،إلا أن التليفزيون مازال الوسيلة رقم واحد التي يثق فيها الجمهور لمتابعة الأحداث والقضايا الجارية،حيث أعرب 65.00% من أفراد العينة ثقتهم في التليفزيون كمصدر للمعلومات عن الأحداث والقضايا Summary: Chinese soft power in Egypt in Chinese organizations and media in Egypt, and the role of these activities in enhancing China's competitiveness in Egypt. The study was classified within the descriptive studies, and it used the global soft power index, the competitive identity index, and the Hofstede model for the dimensions of national culture as a theoretical approach. Today), using the content analysis method, from 17/9/2020 to 17/12/2020, at: China Today magazine: 355 publications, Chinese Cultural Center: 128 publications, Chinese Embassy: 206 publications. Within the framework of the survey methodology, a sample was surveyed From the general Egyptian public, its average is (400 items) using Al-Isqa’ newspaper during the period from 11/22/2020 to 3/2/2021. The interview form was used and applied to 11 experts specializing in Chinese affairs. The study reached several results, the most important of which are: - The goal of the communication activity was "news" for the largest percentage on the three pages, followed by improving the country's image by. - 10.89%, China Today magazine, and 5.08% by the Chinese Embassy. - There is a statistically significant relationship between the multiplicity of communication activities of Chinese soft power programs in the Arab Republic of Egypt and the enhancement of their competitiveness. - Chinese soft power programs have significantly affected the Egyptian society, as there is a significant increase in learning the Chinese language in Egypt, and there is great interest among the Egyptian community in China as a country and admiration for it as a rising international model. - Despite the increase in smart phone users and followers of social networking sites. - the ease of communication and access to information, television is still the number one means in which the public trusts to follow current events and issues, as 65.00% of respondents expressed their confidence in television as a source of information on events and issues..
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01 15 03 Ph.D 2023 هب.ا (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030557000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 217-233.

سعت الدراسة إلى رصد وتحليل الأنشطة الاتصالية للقوة الناعمة الصينية في مصر في المنظمات ووسائل الإعلام الصينية في مصر،ودور هذه الأنشطة في تعزيز قدرة الصين التنافسية في مصر.صنفت الدراسة ضمن الدراسات الوصفية،واستخدمت مؤشر القوة الناعمة العالمي ومؤشر الهوية التنافسية ونموذج هوفستد لأبعاد الثقافة الوطنية مدخلًا نظريًا،واستخدمت منهج المسح بشقيه،من خلال مسح مضمون عينة من المنشورات على صفحات الفيس بوك لكل من (السفارة الصينية– المركز الثقافي الصيني– مجلة الصين اليوم)،باستخدام منهج تحليل المضمون، وذلك في الفترة من 17/9/2020 إلى 17/12/2020،بواقع:مجلة الصين اليوم:355 منشورًا،المركز الثقافي الصيني:128منشورًا،السفارة الصينية:206منشورًا.وفي إطار منهج المسح تم مسح عينة من الجمهور المصري العام معدلها(400مفردة) باستخدام صحيفة الاستقصاء خلال الفترة من22/11/2020 إلى 3/2/2021.وتم استخدام استمارة المقابلة، وتم تطبيقها على عدد 11 من الخبراء المتخصصين في الشئون الصينية.
وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج، جاء أبرزها:
- جاء الهدف من النشاط الاتصالي "الإخبار" بالنسبة الأكبر في الصفحات الثلاث، تلاها "تحسين صورة الدولة" بنسبة 10.89% لمجلة الصين اليوم, ونسبة 5.08% للسفارة الصينية.
- وجود علاقة دالة إحصائيًا بين تعدد الأنشطة الاتصالية لبرامج القوة الناعمة الصينية في جمهورية مصر العربية وتعزيز قدرتها التنافسية.
- أثرت برامج القوة الناعمة الصينية بشكل ملحوظ في المجتمع المصري، فهناك زيادة كبيرة في الإقبال على تعلم اللغة الصينية في مصر،وهناك اهتمام كبير بين المجتمع المصري بالصين كدولة وإعجاب بها كنموذج دولي صاعد.
- أنه على الرغم من زيادة مستخدمي الهواتف الذكية ومتابعي مواقع التواصل الاجتماعي وسهولة التواصل والوصول إلى المعلومات،إلا أن التليفزيون مازال الوسيلة رقم واحد التي يثق فيها الجمهور لمتابعة الأحداث والقضايا الجارية،حيث أعرب 65.00% من أفراد العينة ثقتهم في التليفزيون كمصدر للمعلومات عن الأحداث والقضايا

Chinese soft power in Egypt in Chinese organizations and media in Egypt, and the role of these activities in enhancing China's competitiveness in Egypt. The study was classified within the descriptive studies, and it used the global soft power index, the competitive identity index, and the Hofstede model for the dimensions of national culture as a theoretical approach. Today), using the content analysis method, from 17/9/2020 to 17/12/2020, at: China Today magazine: 355 publications, Chinese Cultural Center: 128 publications, Chinese Embassy: 206 publications. Within the framework of the survey methodology, a sample was surveyed From the general Egyptian public, its average is (400 items) using Al-Isqa’ newspaper during the period from 11/22/2020 to 3/2/2021. The interview form was used and applied to 11 experts specializing in Chinese affairs.
The study reached several results, the most important of which are:
- The goal of the communication activity was "news" for the largest percentage on the three pages, followed by improving the country's image by.
- 10.89%, China Today magazine, and 5.08% by the Chinese Embassy.
- There is a statistically significant relationship between the multiplicity of communication activities of Chinese soft power programs in the Arab Republic of Egypt and the enhancement of their competitiveness.
- Chinese soft power programs have significantly affected the Egyptian society, as there is a significant increase in learning the Chinese language in Egypt, and there is great interest among the Egyptian community in China as a country and admiration for it as a rising international model. - Despite the
increase in smart phone users and followers of social networking sites.
- the ease of communication and access to information, television is still the number one means in which the public trusts to follow current events and issues, as 65.00% of respondents expressed their confidence in television as a source of information on events and issues..

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library