Influence of digital media culture on the identity of the egyptian society / By Norhan Mohamed Sayed Goda; Under the Supervision of Prof. Dr. Nermeen Nabil Al-Azzrak, Prof. Dr. Fatma El-Zahraa M. El-Sayed.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- تأثير الثقافة الرقمية للإعلام على هوية المجتمع المصري [Added title page title]
- 071
- Issued also as CD
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.15.02.Ph.D.2024.No.I. (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110090951000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
Bibliography: pages 208-214.
This study delves into the impact of ethnographic electronic media practices and their emerging cultural implications on forming and shaping ideological identities in Egyptian society. It examines how the digital media culture of the convergence age can transform cultural landscapes and foster the development of digitalized identities. Utilizing theoretical frameworks such as Stuart Hall's Encoding/Decoding model, Entertainment Theory, and Social Identity Theory, the research provides a nuanced understanding of digital media's influence on cultural and ideological identities among Egyptian youth. The research focuses on the significant role of digital media culture and practices in constructing and manipulating social identities shaped by factors like gender, race, ethnicity, social class, and sexual orientation. It explores the positioning and interplay of these identities, analyzing how they empower or constrain each other. Employing a mixed-methods approach, including ethnographic research and content analysis, the study highlights how digital media culture influences thought processes and contributes to constructing diverse ideologies among Egyptian youth. The findings reveal that young people engage with digital content not just for entertainment but to negotiate and express their cultural and ideological identities. This engagement underscores digital media's dynamic and transformative power in shaping individual and collective identities within Egypt's rapidly evolving digital landscape. Key findings of the study include the high levels of interaction with digital content, particularly on platforms like YouTube Shorts, where Egyptian youth actively participate through comments, likes, and shares, positioning themselves as active interpreters and participants rather than passive consumers. Locally and regionally focused content significantly impacts users’ ideological identities, with the cultural and linguistic relevance of content playing a crucial role in shaping users' perceptions and beliefs. The study also highlights the importance of production quality in influencing users' perceptions of news credibility, showing a preference for professionally produced content with clear messaging. Media literacy is critical for users to navigate and critically engage with digital content effectively. Moreover, the research underscores that digital media fosters a participatory culture where users co-create and influence media narratives, reflecting a shift from passive consumption to active participation. Digital platforms serve as dynamic spaces for cultural interaction and negotiation, allowing for the continuous evolution of cultural perspectives. The study advances theoretical understandings of the interplay between digital media and cultural identity, emphasizing the significant role of digital platforms in shaping cultural and ideological identities. It underscores the necessity for critical engagement with media content, recognizing digital media as a powerful cultural expression and identity formation tool. The findings suggest that while digital media offers substantial opportunities for cultural dialogue and identity formation, it also presents challenges that must be navigated carefully. Future research should continue to explore these dynamics, particularly in non-Western contexts, to enhance our understanding of global digital cultural transformations and the varied impacts of digital media across different cultural settings.
تستكشف هذه الدراسة تأثير ممارسات وسائل الإعلام الإلكترونية الإثنوغرافية والآثار الثقافية الناشئة على تشكيل الهويات الأيديولوجية في المجتمع المصري. وتدرس كيف يمكن لثقافة وسائل الإعلام الرقمية في عصر التقارب أن تحول المشهد الثقافي وتعزز تطوير الهويات الرقمية. باستخدام الأطر النظرية مثل نموذج ستيوارت هول للترميز/فك الترميز، ونظرية الترفيه، ونظرية الهوية الاجتماعية، توفر الدراسة فهمًا دقيقًا لتأثير وسائل الإعلام الرقمية على الهويات الثقافية والأيديولوجية بين الشباب المصري. تركز الدراسة على الدور الهام لثقافة وممارسات وسائل الإعلام الرقمية في بناء الهوية والتلاعب بعوامل مثل الجنس، والعرق، والاثنية، والطبقة الاجتماعية، والتوجه الجنسي. وتحلل تفاعل هذه الهويات مع بعضها البع. من خلال استخدام نهج مختلط يتضمن البحث الإثنوغرافي وتحليل المحتوى، تسلط الدراسة الضوء على كيفية تأثير ثقافة وسائل الإعلام الرقمية على العمليات الفكرية التى تساهم في بناء الأيديولوجيات المتنوعة بين الشباب المصري. تكشف النتائج أن الشباب يتفاعلون مع المحتوى الرقمي ليس فقط من أجل الترفيه، ولكن أيضًا للتفاوض والتعبير عن هوياتهم الثقافية والأيديولوجية. يؤكد هذا التفاعل على القوة الديناميكية والتحويلية لوسائل الإعلام الرقمية في تشكيل الهويات الفردية والجماعية ضمن المشهد الرقمي المتطور بسرعة في مصر. وتشمل النتائج الرئيسية للدراسة مستويات عالية من التفاعل مع المحتوى الرقمي، حيث يشارك الشباب المصري بنشاط من خلال التعليقات والإعجابات والمشاركات، مما يضعهم كمفسرين نشطين ومشاركين بدلاً من مستهلكين سلبيين. يؤثر المحتوى المحلي والإقليمي بشكل كبير على الهويات الأيديولوجية للمستخدمين، حيث يلعب الأهمية الثقافية واللغوية للمحتوى دورًا حاسمًا في تشكيل تصورات ومعتقدات المستخدمين. كما تسلط الدراسة الضوء على أهمية جودة الإنتاج في التأثير على تصورات المستخدمين لمصداقية الأخبار، مما يظهر تفضيلًا للمحتوى المنتج بشكل احترافي مع رسائل واضحة. تعد محو الأمية الإعلامية أمرًا بالغ الأهمية للمستخدمين لتصفح المحتوى الرقمي والتفاعل معه بشكل نقدي.
علاوة على ذلك، تؤكد الدراسة على أن وسائل الإعلام الرقمية تعزز ثقافة المشاركة حيث يشارك المستخدمون في إنشاء وتأثير السرد الإعلامي، مما يعكس انتقالًا من الاستهلاك السلبي إلى المشاركة النشطة. تعمل المنصات الرقمية كمساحات ديناميكية للتفاعل الثقافي والتفاوض، مما يسمح بالتطور المستمر للمنظورات الثقافية. تعزز الدراسة الفهم النظري للتفاعل بين وسائل الإعلام الرقمية والهوية الثقافية، وتؤكد على الدور الهام للمنصات الرقمية في تشكيل الهويات الثقافية والأيديولوجية. وتشدد على ضرورة التفاعل النقدي مع المحتوى الإعلامي، والاعتراف بوسائل الإعلام الرقمية كأداة قوية للتعبير الثقافي وتشكيل الهوية. تشير النتائج إلى أنه بينما توفر وسائل الإعلام الرقمية فرصًا كبيرة للحوار الثقافي وتشكيل الهوية، فإنها تقدم أيضًا تحديات يجب التعامل معها بحذر. ينبغي أن تواصل الأبحاث المستقبلية استكشاف هذه الديناميات، خاصة في السياقات غير الغربية، لتعزيز فهمنا لتحولات الثقافة الرقمية العالمية والتأثيرات المتنوعة لوسائل الإعلام الرقمية عبر الثقافات المختلفة.
Issued also as CD
Text in English and abstract in English.
There are no comments on this title.