أثر تطبيق المسئولية الاجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية لمشروعات الرعاية الصحية. / مقدمة من الطالب: عبد الحميد فوزي عبد الحميد؛ تحت إشراف أ.د. عبدالهادى نبيه، لواء. د. عبد الحكيم المنهاوى. Remainder of title /
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The Effect of Applying Social Responsibility in Achieving The Competitive Advantage Of Healthcare Projects [Added title page title]
- 362.1
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.18.06.Ph.D.2022.عب.ا (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031877000 |
. أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2022.
. ببليوجرافيا: اوراق 194-199.
يعد موضوع المسئولية الاجتماعية من الموضوعات التي نالت اهتماما كبيرا في الدول المتقدمة منذ فترة طويلة، وأدخلته ضمن خططها وقامت بحملات توعوية واسعة من أجل حث الشركات على تبني هذه المسئولية والإنفاق على هذا الجانب ومساعدة الحكومة في حل مشكلات المجتمع. إن مناقشة الدور الاجتماعي للشركات والموقف التنافسي من الموضوعات التي أثارت جدلا واسعا في الأوساط العلمية والأكاديمية، وكذلك بين رجال الأعمال في القطاع الخاص، إذ نجد أن هناك وجهتي نظر مختلفتين للمسئولية الاجتماعية تتمثل الأولى في أن منظمات الأعمال وحدات اقتصادية تهدف إلى تعظيم الأرباح، أما الثانية فترى أن المنظمات وحدات اجتماعية يجب أن تلعب أدوارة اجتماعية متزايدة في بيئاتها وقد سعى المجتمع العلمي ومن خلفه رسالتي المقدمة اليكم لإثبات ان وجهتي النظر لا ينفصلان ابدا ولا يوجد تعارض بينهم بل بالعكس هناك ارتباط وثيق بين وجهتين النظر ان المسئولية الاجتماعية تدعم دائماَ مصلحة الشركات في الربحية و اعطائها امتيازاَ تنافسياَ قوياَ في سوق العمل.
كما ان العلاقة بين المسئولية الاجتماعية و الميزة التنافسية دوماَ في نفس الاطار و الاهداف فإعطاء المسئولية الاجتماعية اهتماماَ من قبل الشركات والحكومات يفيض هذا الاهتمام على الجميع الشركات و المجتمع و الدولة بأكملها و يعود ذلك لتوازن المجتمعي التي هي احد نتائج واهداف المسئولية الاجتماعية وايضاَ يعود بفؤاد كثيرة جداَ على الشركات والمشروعات ويكون هذا الاستثمار الاخضر البناء الذى يعود على الكل بالنفع و الوفرة هذا التناغم بين المصالح والاهداف للشركات و المجتمع هو المؤشر الريس على تقدم الامم حيث يكون فيها الاستثمار والنمو الاقتصادي في تناغم دائما لمصلحة المجتمع وتحسين وضع الافراد الذين ينتمون الى هذا المجتمع ولا يمكن الفصل بين الشركات و المجتمع لان الشركات جزء من المجتمع اذا يتضح ان من مصلحة الشركات الاهتمام بالمسئولية الاجتماعية لأنها جزء من المجتمع فاذا تحسن اوضاع المجتمع يتحسن بالتابعية اوضاع الشركات و العكس صحيح
responsibilities. Despite severe criticism from some, many organizations continue to
invest in and promote CSR. The purpose of this multiple-case study was to increase the
understanding of the phenomenon from the perspective of a purposeful sample of
participants who contribute to CSR execution and who were representatives of the 10
organizations identified as active promoters. The participant corporations (case studies),
in Europe and North America, were mainly in the telecommunications industry. Study
data came from 11 face-to-face, semi structured interviews with chief executive officers
(CEOs) and other CSR key participants, a review of corporate archival records, and a
review of other sources regarding the effective implementation of CSR in these organizations. The conceptual framework consisted of Carroll’s constructs of CSR based
on economic, legal, social, and discretionary elements. The constant comparative method
was used to analyze the interview data and identify factors leading corporations to
continue to engage in CSR. These factors were economic, social impact, legal
compliance, or good reputation, sponsored by transformational or adaptive leaderships
and endorsed by visionary CEOs. The findings may enlighten and motivate other
organizations to engage in CSR programs and connect stakeholders’ contribution to a
broadened positive social change.
In the recent decades, society has witnessed a challenging dilemma: What
segment of the public community should defend the earth’s vital resources and all
humankind’s sustainable existence? Over time, alarming transgressions from moral
values, unethical behaviors, and imprudent practices in the chase for financial profit have
become, and continue to be, serious concerns in the public discourse (Deegan & Shelly,
2014; Dore, 2008; Fransen, 2013). According to Baden and Harwood (2013), the
seriousness of the problem has magnetized the attention of scientists, scholars, and
practitioners, as indicated by the thousands of articles written on the subject (Baden &
Harwood, 2013; Ortas, Álvarez, & Garayar, 2015; Will & Hielscher, 2014).
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.