header
Image from OpenLibrary

Corporate Governance Implementation in Family-owned Businesses in Egypt – Correlating the Emotional Intelligence Factor / by Mervat Monier Abdel Aziz ; Supervision Dr. Abd Elazez Hashem.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 223 pages : illustrations ; 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • ﻋﻼﻗﺔ اﻟﺬﻛﺎء اﻹﻧﻔﻌﺎﻟﻲ ﺑﺘﻨﻔﯿﺬ ﻧﻈﻢ ﺣﻮﻛﻤﺔ اﻟﺸﺮﻛﺎت ﻓﻲ اﻟﺸﺮﻛﺎت اﻟﻌﺎﺋﻠﯿﺔ ﻓﻲ ﻣﺼﺮ [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 658
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. Summary: Family-owned businesses are a pivotal pillar of the global economy, contributing significantly to the national income and encouraging foreign investment. Yet, they often need support to last; most do not survive beyond the third generation, which is a problem for all stakeholders. Corporate governance is one of the most recommended strategic solutions. It ensures the application of policies, procedures, and best practices by separating ownership from management, encouraging transparency, preventing conflicts of interest and corruption, and establishing a code of business ethics. However, it is often frozen before being fully implemented. The study explores the reasons behind family owners' resistance to implementing corporate governance and the recommendations that contribute to overcoming them to enhance sustainability in Egyptian Family-owned Businesses. This research objective is to explore the unique challenges these companies face, such as succession, life cycle, and conflicts that often arise between family members or between them and strangers by studying the proposed variables. This study is important because it sheds light on intangible challenges such as emotional intelligence and trust in corporate governance implementation and provides practical solutions to overcome them. Besides, the research encourages greater attention to business psychology issues and argues that this will lead to positive financial and management outcomes. The methodology used the pragmatism philosophy and mixed-methods approach paradigm. It combines quantitative and qualitative approaches and includes an exploratory research phase and a detailed approach to population sampling, data collection, and utilizing questionnaires, measurements, and statistical tests to analyze data. Emotional intelligence is the independent variable, trust is the mediator variable, and the implementation of governance for the family and the businesses is the dependent variable. The conceptual model hypothesizes that higher levels of emotional intelligence among business leaders can foster trust, thereby enhancing the effectiveness of governance practices. Findings indicated that emotional intelligence and trust are important in implementing corporate governance within family-owned businesses. These factors contribute to better decision-making, conflict resolution, and overall management, which are essential for business success and continuity, especially in economic crises. However, the research acknowledges its limitations and proposes areas for future research. It emphasizes the need to explore the other factors affecting family-owned business governance, such as strategy, corporate culture, and leadership coachingSummary: تمثل الشركات المملوكة للعائلات ركيزة هامه في الاقتصاد العالمي، حيث تساهم بشكل كبير في الدخل القومي وتشجع الاستثمار الأجنبي. لكنها غالبًا ما تحتاج إلى مساعدة متخصصه للإستمرايه، حيث إن معظمها لا يبقى على قيد الحياه بعد الجيل الثالث، وهو ما يمثل مشكلة لجميع اأطراف من أصحاب المصلحة. تعد حوكمة الشركات واحدة من أفضل الحلول الاستراتيجية الموصى بها، فهي تضمن تطبيق السياسات والإجراءات وأفضل الممارسات من خلال فصل الملكية عن الإدارة، وتشجيع الشفافية، ومنع النزاعات المصلحة والفساد، وإنشاء مدونة لأخلاقيات الأعمال. تستكشف الدراسة الأسباب الكامنه وراء مقاومة أصحاب الشركات العائلية لتنفيذ حوكمة الشركات والتوصيات التي تساهم في التغلب عليها لتعزيز الاستدامة في الشركات المملوكة للعائلات في مصر. الهدف من هذا البحث هو استكشاف التحديات الفريدة التي تواجه هذه الشركات، مثل الخلافة، ودورة الحياة، والنزاعات التي غالبًا ما تنشأ بين أفراد العائلة أو بينهم وبين الغرباء من خلال دراسة المتغيرات المقترحة. وتكمن أهمية هذه الدراسة في تسليط الضوء على التحديات غير الملموسة مثل الذكاء العاطفي والثقة وتقديم حلول عملية للتغلب عليها. وبالتالي، بحث ما إذا كان هناك علاقة بين الذكاء العاطفي، والثقة كمتغير وسيط من جهه، وتنفيذ الحوكمة في الشركات العائلية في مصر. يشجع البحث على إيلاء اهتمام أكبر لقضايا علم النفس التجاري ويجادل أن هذا سيؤدي إلى نتائج مالية وإدارية إيجابية. الأسلوب المستخدم يجمع بين النهج الكمي والنوعي. ويتضمن مرحلة البحث الاستكشافية ونهجًا مفصلاً لأخذ عينات من مجتمع البحث، ويجمع البيانات، ويستخدام الاستبيانات، والقياسات، والاختبارات الإحصائية لتحليل البيانات. المتغير المستقل المشار إليه هو الذكاء الإنفعالي، الثقة هي المتغير الوسيط وتنفيذ الحوكمة للعائلة وللشركة هي المتغير التابع. يفترض النموذج المفاهيمي أن المستويات الأعلى من الذكاء الإنفعالي بين قادة الأعمال يمكن أن يعزز الثقة، وبالتالي يزيد فعالية ممارسات الحوكمة. تشير النتائج إلى أن الذكاء العاطفي والثقة مهمين في تنفيذ الحوكمة داخل الشركات المملوكة للعائلات. هذه العوامل تساهم في اتخاذ قرارات أفضل، وحل النزاعات، وتحسين الإدارة العامة، الأمر الذي يعد أساسيًا لنجاح الأعمال والاستمرارية خاصة خلال الأزمات الاقتصادية. ومع ذلك، يعترف البحث بقيوده ويقترح مجالات للبحث المستقبلي. حيث يشدد على الحاجة إلى استكشاف العوامل الأخرى التي تؤثر على حوكمة الشركات المملوكة للعائلة، مثل غياب الاستراتيجية، وثقافة الشركة، وتدريب القادة.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
No physical items for this record

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 152-163.

Family-owned businesses are a pivotal pillar of the global economy, contributing significantly to the national income and encouraging foreign investment. Yet, they often need support to last; most do not survive beyond the third generation, which is a problem for all stakeholders.
Corporate governance is one of the most recommended strategic solutions. It ensures the application of policies, procedures, and best practices by separating ownership from management, encouraging transparency, preventing conflicts of interest and corruption, and establishing a code of business ethics. However, it is often frozen before being fully implemented.
The study explores the reasons behind family owners' resistance to implementing corporate governance and the recommendations that contribute to overcoming them to enhance sustainability in Egyptian Family-owned Businesses.
This research objective is to explore the unique challenges these companies face, such as succession, life cycle, and conflicts that often arise between family members or between them and strangers by studying the proposed variables.
This study is important because it sheds light on intangible challenges such as emotional intelligence and trust in corporate governance implementation and provides practical solutions to overcome them. Besides, the research encourages greater attention to business psychology issues and argues that this will lead to positive financial and management outcomes.
The methodology used the pragmatism philosophy and mixed-methods approach paradigm. It combines quantitative and qualitative approaches and includes an exploratory research phase and a detailed approach to population sampling, data collection, and utilizing questionnaires, measurements, and statistical tests to analyze data.
Emotional intelligence is the independent variable, trust is the mediator variable, and the implementation of governance for the family and the businesses is the dependent variable.
The conceptual model hypothesizes that higher levels of emotional intelligence among business leaders can foster trust, thereby enhancing the effectiveness of governance practices.
Findings indicated that emotional intelligence and trust are important in implementing corporate governance within family-owned businesses. These factors contribute to better decision-making, conflict resolution, and overall management, which are essential for business success and continuity, especially in economic crises.
However, the research acknowledges its limitations and proposes areas for future research. It emphasizes the need to explore the other factors affecting family-owned business governance, such as strategy, corporate culture, and leadership coaching

تمثل الشركات المملوكة للعائلات ركيزة هامه في الاقتصاد العالمي، حيث تساهم بشكل كبير في الدخل القومي وتشجع الاستثمار الأجنبي. لكنها غالبًا ما تحتاج إلى مساعدة متخصصه للإستمرايه، حيث إن معظمها لا يبقى على قيد الحياه بعد الجيل الثالث، وهو ما يمثل مشكلة لجميع اأطراف من أصحاب المصلحة.
تعد حوكمة الشركات واحدة من أفضل الحلول الاستراتيجية الموصى بها، فهي تضمن تطبيق السياسات والإجراءات وأفضل الممارسات من خلال فصل الملكية عن الإدارة، وتشجيع الشفافية، ومنع النزاعات المصلحة والفساد، وإنشاء مدونة لأخلاقيات الأعمال.
تستكشف الدراسة الأسباب الكامنه وراء مقاومة أصحاب الشركات العائلية لتنفيذ حوكمة الشركات والتوصيات التي تساهم في التغلب عليها لتعزيز الاستدامة في الشركات المملوكة للعائلات في مصر.
الهدف من هذا البحث هو استكشاف التحديات الفريدة التي تواجه هذه الشركات، مثل الخلافة، ودورة الحياة، والنزاعات التي غالبًا ما تنشأ بين أفراد العائلة أو بينهم وبين الغرباء من خلال دراسة المتغيرات المقترحة. وتكمن أهمية هذه الدراسة في تسليط الضوء على التحديات غير الملموسة مثل الذكاء العاطفي والثقة وتقديم حلول عملية للتغلب عليها. وبالتالي، بحث ما إذا كان هناك علاقة بين الذكاء العاطفي، والثقة كمتغير وسيط من جهه، وتنفيذ الحوكمة في الشركات العائلية في مصر.
يشجع البحث على إيلاء اهتمام أكبر لقضايا علم النفس التجاري ويجادل أن هذا سيؤدي إلى نتائج مالية وإدارية إيجابية.
الأسلوب المستخدم يجمع بين النهج الكمي والنوعي. ويتضمن مرحلة البحث الاستكشافية ونهجًا مفصلاً لأخذ عينات من مجتمع البحث، ويجمع البيانات، ويستخدام الاستبيانات، والقياسات، والاختبارات الإحصائية لتحليل البيانات.
المتغير المستقل المشار إليه هو الذكاء الإنفعالي، الثقة هي المتغير الوسيط وتنفيذ الحوكمة للعائلة وللشركة هي المتغير التابع. يفترض النموذج المفاهيمي أن المستويات الأعلى من الذكاء الإنفعالي بين قادة الأعمال يمكن أن يعزز الثقة، وبالتالي يزيد فعالية ممارسات الحوكمة.
تشير النتائج إلى أن الذكاء العاطفي والثقة مهمين في تنفيذ الحوكمة داخل الشركات المملوكة للعائلات. هذه العوامل تساهم في اتخاذ قرارات أفضل، وحل النزاعات، وتحسين الإدارة العامة، الأمر الذي يعد أساسيًا لنجاح الأعمال والاستمرارية خاصة خلال الأزمات الاقتصادية.
ومع ذلك، يعترف البحث بقيوده ويقترح مجالات للبحث المستقبلي. حيث يشدد على الحاجة إلى استكشاف العوامل الأخرى التي تؤثر على حوكمة الشركات المملوكة للعائلة، مثل غياب الاستراتيجية، وثقافة الشركة، وتدريب القادة.

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library