header
Image from OpenLibrary

فاعليَّة برنامج سلوكي في تحسين الوظائف التَّنْفِيذِيَّة وأثره على خفض أعراض اضطراب فرط الحركة وتشتُّت الانتباه لدى الأطفال / مقدمة من الباحث علاء ربيع فايز بسيوني؛ إشراف أ.د. خالد عبد الرازق النجار، د. ولاء عبد العزيز محمد. Remainder of title /

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 219 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a behavioral program in improving executive functions and its impact on reducing symptoms of attention deficit hyperactivity disorder in children [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 155.4
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: . أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024 Summary: هدف البحث الحالي إلى التعرف على مدى فعالية برنامج سلوكي في تحسين الوظائف التَّنْفِيذِيَّة لدى الأطفال ذوي فرط الحركة وتشتُّت الانتباه، واعتمد البحث الحالي على المنهج شبه التجريبي (ذو المجموعة الواحدة)، تكونت العينة الأساسية من (5) أطفال في مرحلة الطفولة المبكرة من المترددين على مركز رؤية لذوي الاحتياجات الخاصة بالقاهرة، تم تطبيق الأدوات الآتية: مقياس ستانفورد-بينيه للذكاء (الصورة الخامسة) (إعداد جال رويد، تعريب وتقنيين: محمود أبو النيل، 2011)، اختبار اضطراب نقص الانتباه مفرط الحركة (ترجمة وتقنين: عبدالرقيب البحيري، مصطفي عبد المحسن الحديبي، 2014)، مقياس مستوى نمو الوظائف التَّنْفِيذِيَّة لدى الأطفال (إعداد: عبد العزيز الشخص، وأمين صبري، ورضا خيري، وإيمان نوار)، البرنامج السُّلوكيَّ لتحسين الوظائف التَّنْفِيذِيَّة (إعداد: الباحث). وأظهرت النتائج فعالية البرنامج السُّلوكيَّ في تنمية الوظائف التَّنْفِيذِيَّة لدى الأطفال ذوي فرط الحركة ونقص الانتباه، كما كان للبرنامج أثرا في خفض حدة أعراض فرط الحركة ونقص الانتباه لدى أطفال العينة.Summary: The study aimed to identify the effectiveness of a behavioral counseling program in developing executive functions in children with attention deficit accompanied by hyperactivity. The current study relied on the quasi-experimental (one-group) approach. The basic sample consisted of (5) children in the early childhood stage who attend at the Vision Center for those with special needs in Cairo, the following tools were applied: Stanford-Binet Intelligence Scale (fifth picture), (prepared by Gal Royd, Arabized and codified by Mahmoud Abul Nil, 2011), Attention Deficit Hyperactivity Disorder Test (Translated and codified by: Abdel Raqeeb El Behairy , Mustafa Abdel Mohsen Al Hudaybi, 2014), Scale of the Level of Executive Functions Development in Children (prepared by Abdel Aziz Al Khashab, Amin Sabry, Reda Khairy, and Iman Nawar), the Behavioral Program for Improving Executive Functions (prepared by the researcher). The results showed the effectiveness of the behavioral counseling program in developing executive functions in children with attention deficit hyperactivity disorder.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.Ph.D.2024.عل.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031935000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.Ph.D.2024.سا.ف فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض حدة الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي / Cai01.26.03.Ph.D.2024.سي.ف فاعلية برنامج إلكتروني لتنمية اللغة الاستقبالية والتعبيرية للأطفال زارعي القوقعة وعلاقته بالتفاعل الاجتماعي / Cai01.26.03.Ph.D.2024.شر.ب برنامج قائم على الإرشاد باللعب لتحسين اللغة وعلاقتها بمفهوم الذات لدى الأطفال ذوي التأخر اللغوي / Remainder of title / Cai01.26.03.Ph.D.2024.عل.ف فاعليَّة برنامج سلوكي في تحسين الوظائف التَّنْفِيذِيَّة وأثره على خفض أعراض اضطراب فرط الحركة وتشتُّت الانتباه لدى الأطفال / Remainder of title / Cai01.26.03.Ph.D.2024.غا.ا استخدام استراتيجية تقنية الذكاء الاصطناعى لتنمية تقبل الذات لدى المعاقين حركيا المدمجين / Cai01.26.03.Ph.D.2024.فا.ف فاعلية استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم / Remainder of title / Cai01.26.03.Ph.D.2024.ها.ف (فاعلية برنامج لتنمية الصمود النفسى لدى امهات الاطفال المعاقين سمعيا وعلاقته بخفض حدة الضغوط النفسية لديهن وخفض حدة المشكلات السلوكية لدى أبنائهن ) /

. أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024

. ببليوجرافيا: صفحات 159-172.

هدف البحث الحالي إلى التعرف على مدى فعالية برنامج سلوكي في تحسين الوظائف التَّنْفِيذِيَّة لدى الأطفال ذوي فرط الحركة وتشتُّت الانتباه، واعتمد البحث الحالي على المنهج شبه التجريبي (ذو المجموعة الواحدة)، تكونت العينة الأساسية من (5) أطفال في مرحلة الطفولة المبكرة من المترددين على مركز رؤية لذوي الاحتياجات الخاصة بالقاهرة، تم تطبيق الأدوات الآتية: مقياس ستانفورد-بينيه للذكاء (الصورة الخامسة) (إعداد جال رويد، تعريب وتقنيين: محمود أبو النيل، 2011)، اختبار اضطراب نقص الانتباه مفرط الحركة (ترجمة وتقنين: عبدالرقيب البحيري، مصطفي عبد المحسن الحديبي، 2014)، مقياس مستوى نمو الوظائف التَّنْفِيذِيَّة لدى الأطفال (إعداد: عبد العزيز الشخص، وأمين صبري، ورضا خيري، وإيمان نوار)، البرنامج السُّلوكيَّ لتحسين الوظائف التَّنْفِيذِيَّة (إعداد: الباحث). وأظهرت النتائج فعالية البرنامج السُّلوكيَّ في تنمية الوظائف التَّنْفِيذِيَّة لدى الأطفال ذوي فرط الحركة ونقص الانتباه، كما كان للبرنامج أثرا في خفض حدة أعراض فرط الحركة ونقص الانتباه لدى أطفال العينة.

The study aimed to identify the effectiveness of a behavioral counseling program in developing executive functions in children with attention deficit accompanied by hyperactivity. The current study relied on the quasi-experimental (one-group) approach. The basic sample consisted of (5) children in the early childhood stage who attend at the Vision Center for those with special needs in Cairo, the following tools were applied: Stanford-Binet Intelligence Scale (fifth picture), (prepared by Gal Royd, Arabized and codified by Mahmoud Abul Nil, 2011), Attention Deficit Hyperactivity Disorder Test (Translated and codified by: Abdel Raqeeb El Behairy , Mustafa Abdel Mohsen Al Hudaybi, 2014), Scale of the Level of Executive Functions Development in Children (prepared by Abdel Aziz Al Khashab, Amin Sabry, Reda Khairy, and Iman Nawar), the Behavioral Program for Improving Executive Functions (prepared by the researcher). The results showed the effectiveness of the behavioral counseling program in developing executive functions in children with attention deficit hyperactivity disorder.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library