السيرة الذاتية في كــتـب التراجم خلال العصرين المملوكي والعثماني : دراسة في نماذج مختارة / إعداد: أحمد كمال سعد أبو المعاطي؛ إشراف: الأستاذ الدكتور: عوض علي مرسي الغباري، محمد يونس عبد العال، تغريد حسن عبد العاطي
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The Autobiography in Biographies During Mamluki and Ottoman Period : A Study of Selected Samples [Added title page title]
- 810.98
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.02.06.M.A.2024.أح.س. (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031888000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 245-239.
تتناول الدراسة نصوص الترجمة الشخصية التي أُلِّفَت في العصرين المملوكي والعثماني، محاولةً إيجاد ما يجمع هذه النصوص من موضوعات وأغراض وتقاليد أدبية، وعارضةً مشكلاتِ المصطلح وحدود النوع الأدبي، باحثةً في الوقت نفسه عن أوجه التقارب وأوجه التباعد بين هذا النوع من الكتابة من جهةٍ والمفاهيم الحديثة للسيرة الذاتية من جهةٍ أخرى، وتناقش في هذا السياق آراء القائلين بوجود فن السيرة الذاتية في الأدب العربي القديم والوسيط وآراء النافين لوجوده في الثقافة العربية قبل العصر الحديث، وتسعى كذلك إلى الدفع باتجاه إنتاج صيغةٍ لنظرية أو ميثاقٍ مُؤطِّر لهذا النوع الأدبي يوضح أهم خصائصه السائدة وحدوده ومساحات تداخله مع الأنواع الأدبية الأخرى. ويجري ذلك من خلال الاعتماد على عدة إجراءات منهجية تستهدف تحليل هذه النصوص على مستوى المضامين والمكونات الأدبية وأعراف التمثيل المستخدمة في إنتاجها والتأثيرات المحفزة لظهورها، من خلال مساءلة هذه النصوص وسبر أغوارها.
وقد اختارت الدراسة مناقشة نماذج من نصوص الترجمة الشخصية، ألفها كل من ابن حجر العسقلاني (ت 852ه) وشمس الدين السخاوي (ت 902ه) وجلال الدين السيوطي (ت 911ه) وعبد الوهَّاب الشعراني (ت 973ه)، تتفاوت جميعها بين القِصَر الشديد والطول البالغ، ويمثل أصحابها شخصيات تنتمي إلى دوائر اجتماعية وثقافية متداخلة، وتتصل بالعلم الشرعي والتصوف، وتتداخل مع عددٍ من مستويات السلطة الدينية والروحية والسياسية في المجتمع المصري خلال الفترة التي عاشوا فيها، فمثلت نصوصهم استجابات مهمة لطبيعة التفاعلات الثقافية والاجتماعية التي رافقت تغير الواقع السياسي في مصر والعالم الإسلامي بمكوناته المختلفة.
وتستعين الدراسة في تحليل هذه النصوص بإجراءات التاريخانية الجديدة، إذ تسعى من خلالها إلى استكشاف حضور علاقات القوة والهيمنة المختلفة بين مستويات السلطة المختلفة ودورها في إنتاج النصوص المكتوبة، ودور هذه النصوص في تهيئة قراءة غير تقليدية للتاريخ، لا تقتصر على المصادر الرسمية والتقليدية من أجل تكوين صورة متكاملة للتاريخ.
The study works with four texts of personal biography, written in the Mamluki and Ottoman period , trying to find the collections of these texts of literary subjects, purposes and traditions And exposed to the problems of the term and the limits of the genre, while looking for convergences and distances between this type of writing on the one hand and modern concepts of Autobiography on the other. and discusses in this context the views of those who say that there is biographical art in Classic and Intermediate Arab literature and the views of those who deny its existence in The Arabic Culture before modern times, It also seeks to push for the production of a theoretical formula or a framed charter of this literary genre that explains its main dominant characteristics, limits and spaces of overlap with other literary genres. This is done by drawing on several systematic actions aimed at analyzing these texts at the level of content, literary components, writing traditions used in their production and catalytic effects.
The study chose to discuss models of biography written by Ibn Hajar Al-Asqalani (D: 852A.H), Shams al-Din al-Sukhawi (D: 902A.H), Jalal Al-Din Al-Soyouti (D: 911A.H) and Abdulwahab Al-Sha'rani (D: 973A.H), all of which vary between severe sizes, Their owners represent personalities belonging to interrelated social and cultural circles, related to forensic knowledge and Sofism, It overlaps with a number of levels of religious, spiritual and political authority in Egyptian society during the period in which they lived. Their texts represented important responses to the cultural and social interactions that accompanied the changing political realities in Egypt and the Islamic world with its various components.
The study uses The New Historicism procedures to analyze these texts. It seeks to explore the presence of different power and dominance relations between different levels of authority and their role in the production of written texts. The role of these texts in creating a non-traditional reading of history is not limited to official and traditional sources in order to form an integrated picture of history.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.