Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج قائم على العلاج الوظيفي لتحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية / مقدمة شروق خالد عبدالهادى عبدالحميد؛ إشـــــــراف .د/شحاته سليمان محمد، أ.م.د/ إيمان أحمد خليل.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 138 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The Effectiveness Of An Occupational Therapy-Based Program To Improve Visual Perception In A Sample Of Brain-Injured Children [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 155
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدف البحث الحالي إلى تحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية من خلال برنامج قائم على العلاج الوظيفي, وتكونت عينة البحث من (7) أطفال من الذكور والإناث, وتراوحت أعمارهم ما بين ( 79 - 89 ) شهرا, وشملت أدوات البحث مقياس اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس الذكاء لجون رأفن (إعداد :تعديل وتقنين /حسن ,2016) ومقياس نمو مهارات الإدراك البصري إعداد / ليلى سعيد الجهني, ونجلاء السيد علي الزهار(2010)، وبرنامج العلاج الوظيفي (إعداد الباحثة), وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية العلاج الوظيفي لتحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال الإصابة الدماغية في القياسين القبلي والبعدي بعد تطبيق البرنامج القائم على العلاج الوظيفي في اتجاه القياس البعدي على مقياس الإدراك البصري، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال الإصابة الدماغية في القياسين البعدي والتتبعي بعد تطبيق البرنامج على مقياس الإدراك البصري بعد مرور شهر من القياس البعدي .Summary: The current research aimed to improve visual perception in a sample of brain injury children through a program based on occupational therapy, and the research sample consisted of (7) male and female children, and their ages ranged between (79-89) months, and the research tools included John Raven's Colored Sequential Matrices Test Scale to measure intelligence (preparation : Modification and codification / Hassan, 2016) and the visual perception skills development scale prepared by / Laila Saeed Al-Juhani, Najla Al-Sayed Ali Al-Zahar (2010) and the occupational therapy program (prepared by the researcher), and the research results revealed the effectiveness of occupational therapy to improve visual perception in a sample of brain injury children and the existence of statistically significant differences between the mean scores of brain injury children in the pre and post measurements after applying the program based on occupational therapy towards the post measurement on the visual perception scale, There are no statistically significant differences between the mean scores of brain-injured children in the post and follow-up measurements after applying the program on the visual perception scale one month after the post-measurement.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2024شر.ف. (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031951000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 138-125.

هدف البحث الحالي إلى تحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية من خلال برنامج قائم على العلاج الوظيفي, وتكونت عينة البحث من (7) أطفال من الذكور والإناث, وتراوحت أعمارهم ما بين ( 79 - 89 ) شهرا, وشملت أدوات البحث مقياس اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس الذكاء لجون رأفن (إعداد :تعديل وتقنين /حسن ,2016) ومقياس نمو مهارات الإدراك البصري إعداد / ليلى سعيد الجهني, ونجلاء السيد علي الزهار(2010)، وبرنامج العلاج الوظيفي (إعداد الباحثة), وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية العلاج الوظيفي لتحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال الإصابة الدماغية في القياسين القبلي والبعدي بعد تطبيق البرنامج القائم على العلاج الوظيفي في اتجاه القياس البعدي على مقياس الإدراك البصري، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال الإصابة الدماغية في القياسين البعدي والتتبعي بعد تطبيق البرنامج على مقياس الإدراك البصري بعد مرور شهر من القياس البعدي .

The current research aimed to improve visual perception in a sample of brain injury children through a program based on occupational therapy, and the research sample consisted of (7) male and female children, and their ages ranged between (79-89) months, and the research tools included John Raven's Colored Sequential Matrices Test Scale to measure intelligence (preparation : Modification and codification / Hassan, 2016) and the visual perception skills development scale prepared by / Laila Saeed Al-Juhani, Najla Al-Sayed Ali Al-Zahar (2010) and the occupational therapy program (prepared by the researcher), and the research results revealed the effectiveness of occupational therapy to improve visual perception in a sample of brain injury children and the existence of statistically significant differences between the mean scores of brain injury children in the pre and post measurements after applying the program based on occupational therapy towards the post measurement on the visual perception scale, There are no statistically significant differences between the mean scores of brain-injured children in the post and follow-up measurements after applying the program on the visual perception scale one month after the post-measurement.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library