header
Image from OpenLibrary

البناء النفسي لأبناء الأمهات ذوي إضطراب الشخصية الحدية : دراسة إكلينيكية متعمقة / مقدمة من الباحثة ريهام يحيى حسن محمد؛ إشراف أ.د/ سهير كامل أحمد، أ.م.د/ أحمد عبد الرحيم العمري

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 152 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Psychological structure of children of mothers with borderline personality disorder : depth clinical study [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 306.8743
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: يهدف البحث الحالي إلى محاولة الكشف عن البناء النفسي لأبناء الأمهات ذوي إضطراب الشخصية الحدية. وأيضاً الكشف عن الفروق بين متوسطى رتب درجات أطفال الأمهات ذوى الارباعى الأعلى والارباعى الأدنى من حيث الشخصية البينية كأحدى أضطرابات الشخصية على اختبار السلوك المشكل لأطفال الروضة فى اتجاه أطفال الأمهات ذوى الارباعى الأعلى من حيث الشخصية البينية. وقد تم استخدام المنهج الوصفي والمنهج الكلينيكي. تكونت العينة في صورتها الأولية من (32) أم وأبنائهن بينما في صورتها النهائية من أم واحده وأبنتها (طفلة واحده) من مدرسة "عثمان بن عفان" التابعة لمدارس طلائع المستقبل للغات التابعة لإدارة القاهرة الجديدة التعليمية، وقد اشتملت أدوات البحث على نوعين أولاً: أدوات سيكومترية وهي اختبار اضطرابات الشخصية (إعداد/ محمد وعادل دمرداش ومجدي محمد، 2008)، اختبار السلوك المشكل. (اعداد/ سهير كامل وبطرس حافظ، 2010)، اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس ذكاء الأطفال. (إعداد: جون رافن، 2016، تقنين / عماد أحمد حسن)؛ وثانياً: أدوات كلينيكية وهي بطاقة دراسة الحالة. ( إعداد/ سهير كامل(د)، 2022)، المقابلة الكلينيكية، اختبار تفهم الموضوع للراشدين التات (T.A.T). (اعداد: بيللاك ليوبولد، تقنين / محمد خطاب، 2017)، اختبار رسم "المنزل والشجرة والشخص" H.T.P. (إعداد: جون. ن. باك، تقنين / لويس كامل مليكة، 2000) اختبار تفهم الموضوع للصغار(C.A.T). (اعداد: بيللاك ليوبولد، تقنين / محمد خطاب، 2012)، اختبار "رسم الأسرة المتحركة" (K.F.T). (إعداد: روبرت بيرنس وهارفارد كوفان، تقنين / إيناس عبد الفتاح، 2007)، وتوصلت نتائج البحث إلى عدم وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطى رتب درجات أطفال الأمهات ذوى الارباعى الأعلى من حيث الشخصية البينية كأحدى أضطرابات الشخصية على اختبار السلوك المشكل لأطفال الروضة. كما توصلت نتائج البحث إلى أن البناء النفسي لدى الطفلة (ن. أ) قريب ومتطابق مع البناء النفسي لدى الأم (هـ. م)، فالتحليل النفسى يبين لنا أنه لا يوجد فى حقيقة الأمر أبناء مضطربون بل يوجد أباء مضطربون "فالحديون ينتجون حديون". Summary: This current research aims to reveal the psychological structure of children of mothers with borderline personality disorder and to reveal the differences between the mean scores of children of mothers with the highest quartile and the lowest quartile in terms of interpersonal personality as one of the personality disorders on the problematic behavior test for kindergarten children towards children of mothers with the highest quartile in terms of interpersonal personality. The researcher used the clinical methodology and the descriptive methodology. The psychometric research sample consisted in its initial form of (32) mothers (mothers’ children) and (32) children of kindergarten children (Kg2) .Then, the basic research sample in its final form was determined according to: 1. A mother with borderline personality disorder and her daughter (one female child) who has problematic behavior from “Othman Bin Affan” School, affiliated with Talaeh Al Mostakbal Language Schools, affiliated with the New Cairo Educational Administration. The tools of the research included two types: first: Psychometric tools, which are the Personality Disorder Test (Prepared by/Mohamed Ghanem, Adel Demirdash, and Magdi Mohamed, 2022), Problemeatic Behavior Test (Prepared by Suhair Kamel and Boutros Hafez, 2022), and Colored Progressive Matrices Test to measure children’s intelligence (Prepared by: John Raven, 2016, legalization / Imad Ahmed Hasan).Second: clinical tools, which are the Case study card (Prepared by Suhair Kamel 2022), Clinical interview, Subject Understanding Test for Adults (T.A.T) (Prepared by: Bellac Leopold, Legalization / Mohamed Khattab, 2017), Drawing Test “House, Tree and Person” H.T.P. (Prepared by: John N. Buck, Legalization / Louis Kamel Malika , 2000), Subject Understanding Test for Children (C.A.T) (Prepared by: Bellac Leopold, Legalization/ Mohamed Khattab, 2012), and “Kinetic Family Drawing” Test (K.F.T) (Prepared by: Robert Burns and Harvard Covan, Legalization / Enas Abdel Fattah, 2007). The results of the research found that there are no statistically significant differences between the mean scores of children of mothers with the highest quartiles in terms of interpersonal personality as one of the personality disorders on the problematic behavior test for kindergarten children. The results of the research also revealed that the psychological structure of the child (N.A.) is close and identical to the psychological structure of the mother (H.M.). Thus, psychological analysis shows us that in reality there are no disturbed children, but rather there are disturbed parents, “so, borderline people produce borderline people”.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.Ph.D.2024.ري.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031953000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.Ph.D.2023.هد.ف فاعلية برنامج ارشادى لتخفيف حدة التعلق لدى الاطفال ذوى تشتت الانتباه وفرط الحركة / Remainder of title / Cai01.26.03.Ph.D.2024.أف.ب برنامج إرشادي لأمهات أطفال طيف الذاتوية للتخفيف من حدة بعض المخاوف الحسية لدى أطفالهن / Remainder of title / Cai01.26.03.Ph.D.2024.أم.ف فاعلية برنامج معرفي سلوكي في تنمية بعض التعبيرات الانفعالية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية / Remainder of title / Cai01.26.03.Ph.D.2024.ري.ب البناء النفسي لأبناء الأمهات ذوي إضطراب الشخصية الحدية : دراسة إكلينيكية متعمقة / Cai01.26.03.Ph.D.2024.زي.ف فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية لخفض حدة الإلكسيثيميا لدى الأطفال ذوي إضطراب التوحد / Remainder of title / Cai01.26.03.Ph.D.2024.سا.ف فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لخفض حدة الاضطراب المشترك ورفع مستوى التواصل الاجتماعي لدى عينة من أطفال الروضة ذوي التأخر اللغوي النوعي / Cai01.26.03.Ph.D.2024.سي.ف فاعلية برنامج إلكتروني لتنمية اللغة الاستقبالية والتعبيرية للأطفال زارعي القوقعة وعلاقته بالتفاعل الاجتماعي /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 138-128.

يهدف البحث الحالي إلى محاولة الكشف عن البناء النفسي لأبناء الأمهات ذوي إضطراب الشخصية الحدية. وأيضاً الكشف عن الفروق بين متوسطى رتب درجات أطفال الأمهات ذوى الارباعى الأعلى والارباعى الأدنى من حيث الشخصية البينية كأحدى أضطرابات الشخصية على اختبار السلوك المشكل لأطفال الروضة فى اتجاه أطفال الأمهات ذوى الارباعى الأعلى من حيث الشخصية البينية. وقد تم استخدام المنهج الوصفي والمنهج الكلينيكي. تكونت العينة في صورتها الأولية من (32) أم وأبنائهن بينما في صورتها النهائية من أم واحده وأبنتها (طفلة واحده) من مدرسة "عثمان بن عفان" التابعة لمدارس طلائع المستقبل للغات التابعة لإدارة القاهرة الجديدة التعليمية، وقد اشتملت أدوات البحث على نوعين أولاً: أدوات سيكومترية وهي اختبار اضطرابات الشخصية (إعداد/ محمد وعادل دمرداش ومجدي محمد، 2008)، اختبار السلوك المشكل. (اعداد/ سهير كامل وبطرس حافظ، 2010)، اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس ذكاء الأطفال. (إعداد: جون رافن، 2016، تقنين / عماد أحمد حسن)؛ وثانياً: أدوات كلينيكية وهي بطاقة دراسة الحالة. ( إعداد/ سهير كامل(د)، 2022)، المقابلة الكلينيكية، اختبار تفهم الموضوع للراشدين التات (T.A.T). (اعداد: بيللاك ليوبولد، تقنين / محمد خطاب، 2017)، اختبار رسم "المنزل والشجرة والشخص" H.T.P. (إعداد: جون. ن. باك، تقنين / لويس كامل مليكة، 2000) اختبار تفهم الموضوع للصغار(C.A.T). (اعداد: بيللاك ليوبولد، تقنين / محمد خطاب، 2012)، اختبار "رسم الأسرة المتحركة" (K.F.T). (إعداد: روبرت بيرنس وهارفارد كوفان، تقنين / إيناس عبد الفتاح، 2007)، وتوصلت نتائج البحث إلى عدم وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطى رتب درجات أطفال الأمهات ذوى الارباعى الأعلى من حيث الشخصية البينية كأحدى أضطرابات الشخصية على اختبار السلوك المشكل لأطفال الروضة. كما توصلت نتائج البحث إلى أن البناء النفسي لدى الطفلة (ن. أ) قريب ومتطابق مع البناء النفسي لدى الأم (هـ. م)، فالتحليل النفسى يبين لنا أنه لا يوجد فى حقيقة الأمر أبناء مضطربون بل يوجد أباء مضطربون "فالحديون ينتجون حديون".

This current research aims to reveal the psychological structure of children of mothers with borderline personality disorder and to reveal the differences between the mean scores of children of mothers with the highest quartile and the lowest quartile in terms of interpersonal personality as one of the personality disorders on the problematic behavior test for kindergarten children towards children of mothers with the highest quartile in terms of interpersonal personality.
The researcher used the clinical methodology and the descriptive methodology. The psychometric research sample consisted in its initial form of (32) mothers (mothers’ children) and (32) children of kindergarten children (Kg2) .Then, the basic research sample in its final form was determined according to: 1. A mother with borderline personality disorder and her daughter (one female child) who has problematic behavior from “Othman Bin Affan” School, affiliated with Talaeh Al Mostakbal Language Schools, affiliated with the New Cairo Educational Administration.
The tools of the research included two types: first: Psychometric tools, which are the Personality Disorder Test (Prepared by/Mohamed Ghanem, Adel Demirdash, and Magdi Mohamed, 2022), Problemeatic Behavior Test (Prepared by Suhair Kamel and Boutros Hafez, 2022), and Colored Progressive Matrices Test to measure children’s intelligence (Prepared by: John Raven, 2016, legalization / Imad Ahmed Hasan).Second: clinical tools, which are the Case study card (Prepared by Suhair Kamel 2022), Clinical interview, Subject Understanding Test for Adults (T.A.T) (Prepared by: Bellac Leopold, Legalization / Mohamed Khattab, 2017), Drawing Test “House, Tree and Person” H.T.P. (Prepared by: John N. Buck, Legalization / Louis Kamel Malika , 2000), Subject Understanding Test for Children (C.A.T) (Prepared by: Bellac Leopold, Legalization/ Mohamed Khattab, 2012), and “Kinetic Family Drawing” Test (K.F.T) (Prepared by: Robert Burns and Harvard Covan, Legalization / Enas Abdel Fattah, 2007).
The results of the research found that there are no statistically significant differences between the mean scores of children of mothers with the highest quartiles in terms of interpersonal personality as one of the personality disorders on the problematic behavior test for kindergarten children.
The results of the research also revealed that the psychological structure of the child (N.A.) is close and identical to the psychological structure of the mother (H.M.). Thus, psychological analysis shows us that in reality there are no disturbed children, but rather there are disturbed parents, “so, borderline people produce borderline people”.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library