header
Image from OpenLibrary

فاعِلِيَّة برنامج إرشادِيّ قائم على المشاركة الوالدِيَّة لخفِّض حدَّة النَّشاط الزَّائِد لدى الأطفال ذوي اضْطراب التَّحَدِّي المُعَارِض / رسالة مقدمة من الباحثة ميار خالد فتحى توني؛ إشراف أ.د. خالد عبد الرازق النجار، أ.م.د. نهى ضياء الدين عبدالحميد. Remainder of title /

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 241 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a counseling program based on parental participation in reducing the severity of hyperactivity in children with oppositional defiant disorder [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.19294
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدف البحث إلى التعرف مدى فاعلية برنامج إرشادي قائم على المشاركة الوالدية لخفض حدة النشاط الزائد لدى الأطفال ذوي اضطراب التحدي المعارض، واعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي الذي يعتمد على التصنيف ذي المجموعة الواحدة، واتباع القياسات (قبلي، بعدي، تتبعي)، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال من الذكور من داخل مرحلة الطفولة المبكرة بروضة (مدرسة الزهراء الجنوبية) بمحافظة المنيا، تراوحت أعمارهم ما بين (5.5-7) سنوات، واشتملت أدوات البحث على مقياس المصفوفات الملونة (اعداد: حسن 2016)، مقياس التحدي المعارض (إعداد: إبراهيم، 2022)، مقياس النشاط الزائد (إعداد: محمود، 2023)، والبرنامج الإرشادي القائم على المشاركة الوالدية (إعداد الباحثة)، وقد أشارت نتائج البحث إلى فاعلية البرنامج الإرشادي القائم على المشاركة الوالدية في خفض حدة النشاط الزائد لدى الأطفال ذوي اضطراب التحدي المعارض، مع تأكيد استمرار وبقاء هذه الفاعلية خلال فترة المتابعة، كما أشارت النتائج إلى انخفاض مستوى اضطراب الحدي المعارض لدى الأطفال عينة البحث. Summary: The current research aimed to investigate the effectiveness of a counseling program based on parental participation in reducing the severity of hyperactivity in children with Oppositional Defiant Disorder. The research adopted a quasi-experimental methodology relying on single-group with pretest-posttest and follow-up measurements. The research comprised 10 male children in the early childhood stage from Al Zahraa Al Janoubiya School kindergarten, Minia Governorate, aged between (5.5:7) years. The research tools included the Color Matrices Scale (Hassan, 2016), the Oppositional Defiant Scale (Ibrahim, 2022), the Hyperactivity Scale (Mahmoud, 2023), and the counseling program based on parental participation (Prepared by the researcher). The research results indicated the effectiveness of the counseling program based on parental participation in reducing the severity of hyperactivity in children with Oppositional Defiant Disorder, with confirmation of the continuity and persistence of this effectiveness during the follow-up period. The results also revealed a decrease in the level of Oppositional Defiant Disorder among the research sample children.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2024.مي.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031977000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.M.Sc.2024.زي.ف فاعلية برنامج قائم على بعض تطبيقات الأندرويد فى تنمية التفكير العلمى لدى عينة من أطفال الروضة ذوى صعوبات التعلم) / Cai01.26.03.M.Sc.2024.صف.ف فاعلية برنامج قائم على استراتيجية الحمية الحسية لخفض حدة السلوك النمطى لدى الأطفال الذاتويين مرتفعى الأداء الوظيفي) / Cai01.26.03.M.Sc.2024.مي.ف فاعلية برنامج قائم على أنشطة الذاكرة العاملة في خفض حدة الديسلكسيا لدى أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم / Remainder of title / Cai01.26.03.M.Sc.2024.مي.ف فاعِلِيَّة برنامج إرشادِيّ قائم على المشاركة الوالدِيَّة لخفِّض حدَّة النَّشاط الزَّائِد لدى الأطفال ذوي اضْطراب التَّحَدِّي المُعَارِض / Remainder of title / Cai01.26.03.M.Sc.2024.نا.ف ( فاعلية برنامج بورتاج لتحسين اللغة البراجماتية لدى عينة من أطفال الروضة ذوى صعوبات التعلم ) / Remainder of title / Cai01.26.03.M.Sc.2024.ها.ف. / فاعلية برنامج قائم على العلاج الوظيفي لتحسين اضطراب التكامل الحسي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد Cai01.26.03.M.Sc.2024شر.ف. فاعلية برنامج قائم على العلاج الوظيفي لتحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 103-113.

هدف البحث إلى التعرف مدى فاعلية برنامج إرشادي قائم على المشاركة الوالدية لخفض حدة النشاط الزائد لدى الأطفال ذوي اضطراب التحدي المعارض، واعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي الذي يعتمد على التصنيف ذي المجموعة الواحدة، واتباع القياسات (قبلي، بعدي، تتبعي)، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال من الذكور من داخل مرحلة الطفولة المبكرة بروضة (مدرسة الزهراء الجنوبية) بمحافظة المنيا، تراوحت أعمارهم ما بين (5.5-7) سنوات، واشتملت أدوات البحث على مقياس المصفوفات الملونة (اعداد: حسن 2016)، مقياس التحدي المعارض (إعداد: إبراهيم، 2022)، مقياس النشاط الزائد (إعداد: محمود، 2023)، والبرنامج الإرشادي القائم على المشاركة الوالدية (إعداد الباحثة)، وقد أشارت نتائج البحث إلى فاعلية البرنامج الإرشادي القائم على المشاركة الوالدية في خفض حدة النشاط الزائد لدى الأطفال ذوي اضطراب التحدي المعارض، مع تأكيد استمرار وبقاء هذه الفاعلية خلال فترة المتابعة، كما أشارت النتائج إلى انخفاض مستوى اضطراب الحدي المعارض لدى الأطفال عينة البحث.

The current research aimed to investigate the effectiveness of a counseling program based on parental participation in reducing the severity of hyperactivity in children with Oppositional Defiant Disorder. The research adopted a quasi-experimental methodology relying on single-group with pretest-posttest and follow-up measurements. The research comprised 10 male children in the early childhood stage from Al Zahraa Al Janoubiya School kindergarten, Minia Governorate, aged between (5.5:7) years. The research tools included the Color Matrices Scale (Hassan, 2016), the Oppositional Defiant Scale (Ibrahim, 2022), the Hyperactivity Scale (Mahmoud, 2023), and the counseling program based on parental participation (Prepared by the researcher). The research results indicated the effectiveness of the counseling program based on parental participation in reducing the severity of hyperactivity in children with Oppositional Defiant Disorder, with confirmation of the continuity and persistence of this effectiveness during the follow-up period. The results also revealed a decrease in the level of Oppositional Defiant Disorder among the research sample children.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library