تطويع الجمل المنفردة لآلة الكولة في بعض الألحان المصرية للأداء علي آلة الناي للطالب المتخصص / مقدم فاطمة فؤاد فؤاد محمد؛ المشرفون أ.د/ طارق سمير محمد، أ.د/ أحمد بديع محمد أبراهيم.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Adaption Of Single Sentences For Kawala Solos In Some Egyptian Molides To Performance By Nay For Specialized Student [Added title page title]
- 780
- صدر ايضا كقرص مدمج
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.25.02.Ph.D.2024فا.ت. (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031990000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 194-188.
يهدف البحث إلى التعرف علي دور ألة الناي في أداء الألحان المصرية، و التعرف علي دور ألة الكولة في أداء الألحان المصرية، وتطويع الجمل المنفردة لأله الكولة في الألحان المصرية وأدائها علي الة الناي للطلاب المتخصصين، وأتبعت الباحثة المنهج الوصفي (تحليل محتوي)، وقامت الباحثة بأختيار عينة عشوائية للبحث أشتملت على عشرة ألحان مصرية وهي (مقطوعة مشتاق ، مقطوعة ليل عجيب ، الموسيقي التصويرية لفيلم أبو علي ، دموع في عيون وقحة ، تتر مقدمة مسلسل الزيني بركات ، تتر فيلم محطة مصر ، بوابة الحلواني ، المال والبنون، الليلة يا سمرا، محسوب منداس )، وأستخدمت الباحثة أستمارة أستطلاع رأى الأساتذة المتخصصين والخبراء في العينة المختارة من الآلحان المصرية، وآلة الناي والنايات المساعدة، ومدونات موسيقية لمجموعة من الآلحان المصرية كأدوات للبحث، أشارت نتائج البحث إلى أن دور آلة الناى لم يعد مقتصرا على مصاحبة المطرب أو اشتراکها في فرق الموسيقى العربية فحسب ، بل اتسع دور الآلة فأصبحت تشترک في مجال موسيقى الأفلام ،و أستطاع أن تؤدى بمصاحبة الآلات الأخرى وأيضا أداء جمل منفردة کتبت خصيصا لها أختلفت طريقة عزف الناي عن طريق تكنيكات عزفية جديدة، واتفق معظم عازفى آلة الناى في موسيقى الأفلام على استعراض مجموعة من التقنيات العزفية والمتمثلة في أداء الحليات مثل ( حلية الزغردة والجربتو) وأداء النغمات المتصلة، ومهارة وموهبة کل عازف هي التي تمکنه من التعبير عن الموقف الدرامى بما يتطلبه، وأستخدمت آلة الكولة بكثرة في ارتجالات الجمل الموسيقية في آلانشاد الديني وما شابه، ولكن مع التطورات الموسيقية الحديثة أستخدمها الملحنون في الآلحان العربية بأشكالها المختلفة، وأن آله الكولة من الآلات الهامة التي لا يمكن الاستغناء عنها في الألحان المصرية، ولم يختلف تكنيكات العزف من خلال الة الكولة كثيراً علي مدار العصورولكن مهارة وموهبة کل عازف تمکنه من أضافة بعض التعبيرات العزفية في أداء الآلحان، ويعتبر عازف الكولة في الموسيقى التصويرية هو المؤثر في الآلة وعلى قدر تدريبه وفهمه للموقف الدرامى يکون الأداء سهل ومعبر.
The research aims to identify the role of the flute instrument in performing Egyptian melodies, and to identify the role of the kula instrument in performing Egyptian melodies, and to adapt the individual phrases of the kula instrument in Egyptian melodies and perform them on the flute instrument for specialized students. The researcher followed the descriptive approach (content analysis), and the researcher By selecting a random sample for research, it included ten Egyptian melodies, namely (Mushtaq’s piece, Layl Ajeeb’s piece, the soundtrack to the movie Abu Ali, Tears in Shameless Eyes, the intro sequences of the series El-Zeini Barakat, the sequences of the movie Misr Station, The Halwani Gate, Money and Boys, Tonight, Samra, Mahsoub Mendas), and the researcher used a questionnaire to survey the opinions of specialized professors and experts on the selected sample of Egyptian melodies, the flute instrument and auxiliary flutes, and musical notations for a group of Egyptian melodies as research tools. The results of the research indicated that the role of the flute instrument is no longer limited to accompanying the singer or participating in it. Not only Arab music bands, but the role of the instrument expanded to become involved in the field of film music, and it was able to perform with the accompaniment of other instruments and also perform solo phrases written specifically for it. The method of playing the flute differed through new playing techniques, and most flute players agreed in film music to showcase A group of musical techniques, represented in the performance of ornaments such as (the trill ornament and the garbato) and the performance of connected tones, and the skill and talent of each player is what enables him to express the dramatic situation as it requires. The chola instrument was used extensively in improvisations of musical phrases in religious chants and the like, but with developments Modern music has been used by composers in Arabic melodies in its various forms, and the kulah instrument is one of the important instruments that cannot be dispensed with in Egyptian melodies. The techniques of playing through the kulah instrument have not differed greatly throughout the ages, but the skill and talent of each player enables him to add some musical expressions to the performance of the melodies. The chola player in soundtrack music is considered to be the one who influences the instrument, and to the extent of his training and understanding of the dramatic situation, the performance will be easy and expressive.
صدر ايضا كقرص مدمج
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.