header
Image from OpenLibrary

الحماية المدنية للاعلانات في التشريع اليمني : "دراسة مقارنة" / [إعداد]محمد عبد القدوس محمد المصري ؛ إشراف أ.د. سعيد سليمان جبر

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 423 صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Civil protection for advertisements in Yemeni legislation "A comparative study" [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 347
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تجلت أهمية الإعلان في وقتنا الحالي، مع التطور الهائل في وسائل الاتصال التي جعلت من العالم قريةً صغيرة، فلقد صار الإعلان وسيلةً أساسيةً لتسويق البضائع والخدمات وحتى الأفكار، وأمر لا يمكن الاستغناء عنه، وغدا يمثل مصدراً أساسياً في دخل أغلب وسائل الإعلام، وبنداً مهماً من بنود ميزانيتها، هذا بجانب استخدام الدول للإعلان في الترويج لرؤيةٍ أو توجهٍ ما تسعي لترسيخه في أوساط الجمهور. وفي خضم دراسة هذا الموضوع اتضح لي أن الجانب التشريعي في كلٍ من اليمن ومصر قد شابهُ بعض القصور، فالمشرعان لم ينظما عملية الإعلان بالصورة المناسبة التي تحفظ لطرفي عقد الإعلان حقوقهما، بل لم يتناولا الصور الحديثة للإعلانات بالتنظيم، وهنا تكمن الأهمية العملية لهذه الدراسة، حيث حاولتُ من خلال هذا البحث وضع إطارٍ قانوني مستقل ومناسبٍ لعملية الإعلان، يحفظ من خلاله لجميع أطراف عقد الإعلان حقوقها القانونية، كالمعلن ووكالات الإعلان ووسائل الإعلان، كما هدفت هذه الدراسة إلى الإجابة عن عددٍ من التساؤلات أهمها: ما المقصود بالإعلان؟ وماهو الإعلان الكاذب والمضلل؟ وما طبيعة الإعلان المقارن؟ ثم كيف تكون الحماية المدنية في مجال الإعلان؟ وما أحكام الحماية؟ Summary: The importance of advertising has become clear in our present time, with the tremendous development in means of communication that has made the world a small village. Advertising has become an essential means of marketing goods, services, and even ideas, and something that cannot be dispensed with. It has become an essential source of income for most media outlets, and an important item of income its budget items, in addition to countries using advertising to promote a vision or trend that they seek to consolidate among the public. In the midst of studying this topic, it became clear to me that the legislative aspect in both Yemen and Egypt contain some shortcomings. The two legislators did not regulate the advertising process in an appropriate manner that would preserve the rights of both parties to the advertising contract. Rather, they did not address modern forms of advertising by regulation, and here lies the practical importance of this study, as through this research, I tried to develop an independent and appropriate legal framework for the advertising process, through which all parties to the advertising contract preserve their legal rights, such as the advertiser, advertising agencies, and advertising media. This study also aimed to answer a number of questions, the most important of it is: What is meant by advertising? What is false and misleading advertising? What is the nature of comparative advertising? Then how is civil protection in the field of advertising be? What are the protection provisions?
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.04.06.Ph.D.2024.مح.ح (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031960000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 397-411.

تجلت أهمية الإعلان في وقتنا الحالي، مع التطور الهائل في وسائل الاتصال التي جعلت من العالم قريةً صغيرة، فلقد صار الإعلان وسيلةً أساسيةً لتسويق البضائع والخدمات وحتى الأفكار، وأمر لا يمكن الاستغناء عنه، وغدا يمثل مصدراً أساسياً في دخل أغلب وسائل الإعلام، وبنداً مهماً من بنود ميزانيتها، هذا بجانب استخدام الدول للإعلان في الترويج لرؤيةٍ أو توجهٍ ما تسعي لترسيخه في أوساط الجمهور.
وفي خضم دراسة هذا الموضوع اتضح لي أن الجانب التشريعي في كلٍ من اليمن ومصر قد شابهُ بعض القصور، فالمشرعان لم ينظما عملية الإعلان بالصورة المناسبة التي تحفظ لطرفي عقد الإعلان حقوقهما، بل لم يتناولا الصور الحديثة للإعلانات بالتنظيم، وهنا تكمن الأهمية العملية لهذه الدراسة، حيث حاولتُ من خلال هذا البحث وضع إطارٍ قانوني مستقل ومناسبٍ لعملية الإعلان، يحفظ من خلاله لجميع أطراف عقد الإعلان حقوقها القانونية، كالمعلن ووكالات الإعلان ووسائل الإعلان، كما هدفت هذه الدراسة إلى الإجابة عن عددٍ من التساؤلات أهمها: ما المقصود بالإعلان؟ وماهو الإعلان الكاذب والمضلل؟ وما طبيعة الإعلان المقارن؟ ثم كيف تكون الحماية المدنية في مجال الإعلان؟ وما أحكام الحماية؟

The importance of advertising has become clear in our present time, with the tremendous development in means of communication that has made the world a small village. Advertising has become an essential means of marketing goods, services, and even ideas, and something that cannot be dispensed with. It has become an essential source of income for most media outlets, and an important item of income its budget items, in addition to countries using advertising to promote a vision or trend that they seek to consolidate among the public.
In the midst of studying this topic, it became clear to me that the legislative aspect in both Yemen and Egypt contain some shortcomings. The two legislators did not regulate the advertising process in an appropriate manner that would preserve the rights of both parties to the advertising contract. Rather, they did not address modern forms of advertising by regulation, and here lies the practical importance of this study, as through this research, I tried to develop an independent and appropriate legal framework for the advertising process, through which all parties to the advertising contract preserve their legal rights, such as the advertiser, advertising agencies, and advertising media. This study also aimed to answer a number of questions, the most important of it is: What is meant by advertising? What is false and misleading advertising? What is the nature of comparative advertising? Then how is civil protection in the field of advertising be? What are the protection provisions?

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library