Efficacy of adding chlorhexidine containing chemotherapeutic agent to the conventional preventive protocol on caries risk assessment for adolescent patients with special needse : A randomized clinical trial / by Katreen Tawfik Fouad Tawfik ; Supervisors Dr. Shereen Hafez Ibrahim, Dr. Possy Mostafa Abd El Aziz.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- فاعلية اضافة العالج الكيميائى المحتوي على الكلورهيكسيدين لبروتوكول الوقاية التقليدية في تقييم مخاطر التسوس للمرضى اليافعين ذوي الاحتياجات الخاصة : تجربة سريرية عشوائية [Added title page title]
- 617.6
- Issues also as CD.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.09.03.Ph.D.2022.Ka.E (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110091187000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2022.
Bibliography: pages 146-156.
Aim: This study was conducted to evaluate the efficacy of adding chlorhexidine to the conventional preventive protocol for adolescent special needs over 10 months follow up period.
Methodology: A total of 22 participants were divided into two groups according to the tested regimen, either (A1) conventional preventive protocol, (A2) chlorhexidine containing varnish and conventional preventive protocol. This study was divided into three phases Phase I: Information of the Cariogram parameters were collected, which was used to generate the individual caries profile after implementation of an educational program. Phase II: Risk based preventive program was implemented including the restorative part. Phase III: At the end of 10 months, caries profile was generated again. Statistical analysis was performed with significance level set at P≤0.005.
Results: Regarding the main outcome, chance to avoid new caries, a statistically significant difference was found before and after applying any preventive program while no statistical significant difference was found between both regimens. On assessing dental knowledge of caregivers before and after the educational program, half results showed statistically significance difference while the other half showed non-significant difference between the percentages of caregivers in answering the questions with right answers.
Conclusion: Educational and preventive programs were effective in improving the various caries risk factors and increasing the chance to avoid caries to adolescent special needs.
لقد أجريت هذه الدراسة لتقييم و فاعلية اضافة مادة الكلورهيكسيدين الي طلاء الفلورايد لبروتوكول الوقاية التقليدية في
تقييم مخاطر التسوس للمرضى اليافعين ذوي الاحتياجات الخاصة.
تم تقسيم 22 مشاركا إلى مجموعتين وفقا للنظام الوقائي المختبر (A) ، حيث يمثل المجموعة الاولي (A1) المشاركين
المعرضين للنظام الوقائي التقليدي، المجموعة اللثانية (A2) يمثل المشاركين المعرضين لنظام يتضمن طلاء الكلورهيكسيدين
بجانب النظام الوقائي التقليدي. تتضمن هذه الدراسة ثلاث مراحل: المرحلة الاولي, تجميع مؤشرات التسوس في برنامج
كاريوجرام و ذللك لعرض نتائج تجنب حدوث التسوس لكل شخص و المرحلة الثانية: تطبيق البرامج الوقائية بما يشمل علاج
التسوسات ثم المرحلة الثالثة والاخيرة : في نهاية 10 شهور و هي عرض نتائج تجنب حدوث التسوس ببرنامج كاريوجرام لكل شخص. تم عمل تحليل احصائي للنتائج وتم تحديد المستوى الهام عند .P ≤ 0.05 .
أظهرت النتائج أن استخدام تدابير وقائية مختلفة أظهر تحسنا هاما إحصائيا في متغيرات وقطاعات كاريوغرام من حيث
تجنب حدوث التسوس، حيث أظهرت المجموعتين تحسنا ملحوظ ا في تجنب حدوث التسوس قبل و بعد استخدامهما علي عكس انه
لم يكن هناك فارقا احصائيا بين المجموعتين و بعضهما البعض. اما من حيث عرض نتائج جلسات التوعية للمرافقين , اظهرت
النتائج تحسنا هاما احصائيا في نصف المعلومات لدي المرافقين و لم تظهر تحسنا هاما احصائيا في النصف الاخر من الاسئلة التي تم عرضها عليهم قبل و بعد برنامج التوعية
لذلك استنادا إلى نتائج هذه الدراسة ، تم استنتاج أنه يمكن تطبيق التدابير العلمية و العملية الوقائية المختلفة بشكل فعال
للحد من وتقليل خطر التسوس خاصة في المرضى اليافعين ذوي الاحتياجات الخاصة.
Issues also as CD.
Text in English and abstract in Arabic & English.
There are no comments on this title.