Incorporating date palm fibers for sustainable friction composites in vehicle brakes / by Zeina Mahmoud Alian Ali Ammar ; Supervisors Prof. Dr. Mahmoud A. Adly, Dr.Sherif Mehanny.
Material type:
TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 75 pages : illustrations ; 30 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- دمج ألياف نخيل التمر لاستدامة المواد المركبة الاحتكاكية في نظام الفرامل للمركبات [Added title page title]
- 629.23
- Issues also as CD.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.13.13.M.Sc.2024.Ze.I (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110091223000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
| No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | ||
| Cai01.13.13.M.Sc.2024.Is.D Development Of a Membrane for Refinement of Industrial Wastewater Using Graphene Oxide material / | Cai01.13.13.M.Sc.2024.Mo.S Scheduling Approaches For Smart Energy Management Systems/ | Cai01.13.13.M.Sc.2024.Na.D. Design Optimization of Magnetic Bearings / | Cai01.13.13.M.Sc.2024.Ze.I Incorporating date palm fibers for sustainable friction composites in vehicle brakes / | Cai01.13.13.Ph.D.1996.Mo.F Fatigue fracture of adhesively bonded joints / | Cai01.13.13.Ph.D.1996.Na.F Fatigue and fracture behavior of high strenth steels at different hardness levels / | Cai01.13.13.Ph.D.1998.Ab.W Wear errosion and corrosion for hard chromium coatings / |
Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2024.
Bibliography: pages 69-74.
This study explores the incorporation of date palm fibers into friction composites for eco-friendly brake pads, examining the influence of matrix composition, reinforcement material, and abrasive filler on mechanical and tribological properties. Epoxy binder content initially boosts compressive strength and hardness, peaking at 25% weight percentage, while wear rate fluctuates. Palm Frond Midrib (PFM) enhances mechanical properties, with compressive strength peaking at 30% PFM. Calcium carbonate (CaCO3) filler shows complex effects on compressive strength and hardness. Overall, PFM demonstrates promise as a sustainable alternative to traditional palm kernel fibers, with optimized formulations showing superior mechanical properties compared to commercial pads. Wear rate and COF are affected by epoxy content and CaCO3 filler concentration, underscoring the need for parameter optimization. This research contributes to advancing eco-friendly automotive materials, emphasizing the importance of utilizing natural resources to mitigate environmental and health risks associated with conventional brake pad materials.
تستكشف هذه الدراسة إدماج ألياف نخيل التمر في مركبات الاحتكاك للوسائد الفرامل الصديقة للبيئة، حيث تفحص تأثير تركيب المصفوفة ومادة التعزيز والملء الكاشط على الخصائص الميكانيكية والتحليلية. يؤدي محتوى مادة الربط (الإيبوكسي) إلى زيادة القوة الضاغطة والصلادة في البداية، حيث يتحقق الذروة عند نسبة وزن 25٪، في حين يتذبذب معدل التآكل. يعزز تعزيز ألياف النخيل الميكانيكية، حيث تتحقق الذروة في قوة الضغط عند 30٪ من نسبة الألياف. تظهر مادة الملء (كربونات الكالسيوم) تأثيرات معقدة على قوة الضغط والصلادة. بصفة عامة، تظهر ألياف النخيل مُحتملًا كبديل مستدام لألياف نواة النخيل التقليدية، حيث تُظهر التركيبات المُحسّنة الخصائص الميكانيكية الأفضل بالمقارنة مع الوسائد التجارية. يتأثر معدل التآكل ومعامل الاحتكاك بمحتوى الإيبوكسي وتركيز ملء كربونات الكالسيوم، مما يؤكد على ضرورة تحسين المعلمات. تسهم هذه البحوث في تقدم مواد السيارات الصديقة للبيئة، حيث تُشدد على أهمية استخدام الموارد الطبيعية للحد من المخاطر البيئية والصحية المرتبطة بمواد الوسائد الفرامل التقليدية.
Issues also as CD.
Text in English and abstract in Arabic & English.
There are no comments on this title.