Image from OpenLibrary

Incorporating date palm fibers for sustainable friction composites in vehicle brakes / by Zeina Mahmoud Alian Ali Ammar ; Supervisors Prof. Dr. Mahmoud A. Adly, Dr.Sherif Mehanny.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 75 pages : illustrations ; 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • دمج ألياف نخيل التمر لاستدامة المواد المركبة الاحتكاكية في نظام الفرامل للمركبات [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 629.23
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2024. Summary: This study explores the incorporation of date palm fibers into friction composites for eco-friendly brake pads, examining the influence of matrix composition, reinforcement material, and abrasive filler on mechanical and tribological properties. Epoxy binder content initially boosts compressive strength and hardness, peaking at 25% weight percentage, while wear rate fluctuates. Palm Frond Midrib (PFM) enhances mechanical properties, with compressive strength peaking at 30% PFM. Calcium carbonate (CaCO3) filler shows complex effects on compressive strength and hardness. Overall, PFM demonstrates promise as a sustainable alternative to traditional palm kernel fibers, with optimized formulations showing superior mechanical properties compared to commercial pads. Wear rate and COF are affected by epoxy content and CaCO3 filler concentration, underscoring the need for parameter optimization. This research contributes to advancing eco-friendly automotive materials, emphasizing the importance of utilizing natural resources to mitigate environmental and health risks associated with conventional brake pad materials.Summary: تستكشف هذه الدراسة إدماج ألياف نخيل التمر في مركبات الاحتكاك للوسائد الفرامل الصديقة للبيئة، حيث تفحص تأثير تركيب المصفوفة ومادة التعزيز والملء الكاشط على الخصائص الميكانيكية والتحليلية. يؤدي محتوى مادة الربط (الإيبوكسي) إلى زيادة القوة الضاغطة والصلادة في البداية، حيث يتحقق الذروة عند نسبة وزن 25٪، في حين يتذبذب معدل التآكل. يعزز تعزيز ألياف النخيل الميكانيكية، حيث تتحقق الذروة في قوة الضغط عند 30٪ من نسبة الألياف. تظهر مادة الملء (كربونات الكالسيوم) تأثيرات معقدة على قوة الضغط والصلادة. بصفة عامة، تظهر ألياف النخيل مُحتملًا كبديل مستدام لألياف نواة النخيل التقليدية، حيث تُظهر التركيبات المُحسّنة الخصائص الميكانيكية الأفضل بالمقارنة مع الوسائد التجارية. يتأثر معدل التآكل ومعامل الاحتكاك بمحتوى الإيبوكسي وتركيز ملء كربونات الكالسيوم، مما يؤكد على ضرورة تحسين المعلمات. تسهم هذه البحوث في تقدم مواد السيارات الصديقة للبيئة، حيث تُشدد على أهمية استخدام الموارد الطبيعية للحد من المخاطر البيئية والصحية المرتبطة بمواد الوسائد الفرامل التقليدية.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.13.13.M.Sc.2024.Ze.I (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110091223000

Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 69-74.

This study explores the incorporation of date palm fibers into friction composites for eco-friendly brake pads, examining the influence of matrix composition, reinforcement material, and abrasive filler on mechanical and tribological properties. Epoxy binder content initially boosts compressive strength and hardness, peaking at 25% weight percentage, while wear rate fluctuates. Palm Frond Midrib (PFM) enhances mechanical properties, with compressive strength peaking at 30% PFM. Calcium carbonate (CaCO3) filler shows complex effects on compressive strength and hardness. Overall, PFM demonstrates promise as a sustainable alternative to traditional palm kernel fibers, with optimized formulations showing superior mechanical properties compared to commercial pads. Wear rate and COF are affected by epoxy content and CaCO3 filler concentration, underscoring the need for parameter optimization. This research contributes to advancing eco-friendly automotive materials, emphasizing the importance of utilizing natural resources to mitigate environmental and health risks associated with conventional brake pad materials.

تستكشف هذه الدراسة إدماج ألياف نخيل التمر في مركبات الاحتكاك للوسائد الفرامل الصديقة للبيئة، حيث تفحص تأثير تركيب المصفوفة ومادة التعزيز والملء الكاشط على الخصائص الميكانيكية والتحليلية. يؤدي محتوى مادة الربط (الإيبوكسي) إلى زيادة القوة الضاغطة والصلادة في البداية، حيث يتحقق الذروة عند نسبة وزن 25٪، في حين يتذبذب معدل التآكل. يعزز تعزيز ألياف النخيل الميكانيكية، حيث تتحقق الذروة في قوة الضغط عند 30٪ من نسبة الألياف. تظهر مادة الملء (كربونات الكالسيوم) تأثيرات معقدة على قوة الضغط والصلادة. بصفة عامة، تظهر ألياف النخيل مُحتملًا كبديل مستدام لألياف نواة النخيل التقليدية، حيث تُظهر التركيبات المُحسّنة الخصائص الميكانيكية الأفضل بالمقارنة مع الوسائد التجارية. يتأثر معدل التآكل ومعامل الاحتكاك بمحتوى الإيبوكسي وتركيز ملء كربونات الكالسيوم، مما يؤكد على ضرورة تحسين المعلمات. تسهم هذه البحوث في تقدم مواد السيارات الصديقة للبيئة، حيث تُشدد على أهمية استخدام الموارد الطبيعية للحد من المخاطر البيئية والصحية المرتبطة بمواد الوسائد الفرامل التقليدية.

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library