header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في تحسين نوعية الحياة لدى الطلاب المكفوفين بصريًا وأثره على سلوكهم التوافقي / إعداد الباحثة وسام حسين محمد حسين؛ إشــراف ا.د.منال الحملاوي، أ. د.سميرة على جعفر أبو غزالة. علاء الدين كفافي .

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 225صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The Effectiveness of Cognitive Behavioral Counseling Program in Improving the Quality of Life for Visually Blind Students and Its Impact on Their Adjustment Behavior [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 155.916
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في تحسين نوعية الحياة لدى الطلاب المكفوفين بصريًا وأثره على سلوكهم التوافقي، حيث شملت عينة الدراسة (20) طالب وطالبه من ذوي الدرجات المنخفضة على مقياس نوعية الحياة ومقياس السلوك التوافقي، ويتراوح اعمارهم بين (15- 18) عامًا، وقد تم تقسيم العينة بطريقة قصدية إلى مجموعتين مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة بواقع (10) طالب وطالبة لكل مجموعة. وتم استخدام مقياس نوعية الحياة لمنظمة الصحة العالمية (1995)، ومقياس السلوك التوافقي للمكفوفين إعداد: أشرف محمد (2020). وأسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس نوعية الحياة ومقياس السلوك التوافقي لصالح أفراد المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس نوعية الحياة والسلوك التوافقي لصالح القياس البعدي، كما لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس نوعية الحياة والسلوك التوافقي.Summary: The current study aimed to investigate the effectiveness of a cognitive-behavioral counseling program in improving the quality of life for the visually blind students and its impact on their adjustment behavior. The study sample included (20) male and female students with low scores on the quality of life scale and the adaptive behavior scale, age range of the participants was between (15 – 18) years. The sample was divided intentionally into two groups, an experimental group and a control group, with (10) students for each group. Tools of the study were The World Health Organization's Quality of Life Scale (1995) and the adjustment Behavior Scale prepared by Ashraf Mohamed (2020). The results resulted in statistically significant differences between the mean ranks of scores of the individuals in the experimental and control groups in the post-measurement on the quality of life scale and the adjustment behavior scale in favor of the individuals. The experimental group, as well as the presence of statistically significant differences between the mean ranks of scores of the experimental group members in the pre- and post-measurements on the quality of life and Adjustment behavior scale in favor of the post-measurement. There are also no statistically significant differences between the mean ranks of scores of the experimental group members in the pre- and post-measurements on the quality of life scale, and Adjustment behavior scale.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.04.Ph.D.2024.وس.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032092000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

. ببليوجرافيا: صفحات 189-221.

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في تحسين نوعية الحياة لدى الطلاب المكفوفين بصريًا وأثره على سلوكهم التوافقي، حيث شملت عينة الدراسة (20) طالب وطالبه من ذوي الدرجات المنخفضة على مقياس نوعية الحياة ومقياس السلوك التوافقي، ويتراوح اعمارهم بين (15- 18) عامًا، وقد تم تقسيم العينة بطريقة قصدية إلى مجموعتين مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة بواقع (10) طالب وطالبة لكل مجموعة. وتم استخدام مقياس نوعية الحياة لمنظمة الصحة العالمية (1995)، ومقياس السلوك التوافقي للمكفوفين إعداد: أشرف محمد (2020). وأسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس نوعية الحياة ومقياس السلوك التوافقي لصالح أفراد المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس نوعية الحياة والسلوك التوافقي لصالح القياس البعدي، كما لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس نوعية الحياة والسلوك التوافقي.

The current study aimed to investigate the effectiveness of a cognitive-behavioral counseling program in improving the quality of life for the visually blind students and its impact on their adjustment behavior. The study sample included (20) male and female students with low scores on the quality of life scale and the adaptive behavior scale, age range of the participants was between (15 – 18) years. The sample was divided intentionally into two groups, an experimental group and a control group, with (10) students for each group. Tools of the study were The World Health Organization's Quality of Life Scale (1995) and the adjustment Behavior Scale prepared by Ashraf Mohamed (2020). The results resulted in statistically significant differences between the mean ranks of scores of the individuals in the experimental and control groups in the post-measurement on the quality of life scale and the adjustment behavior scale in favor of the individuals. The experimental group, as well as the presence of statistically significant differences between the mean ranks of scores of the experimental group members in the pre- and post-measurements on the quality of life and Adjustment behavior scale in favor of the post-measurement. There are also no statistically significant differences between the mean ranks of scores of the experimental group members in the pre- and post-measurements on the quality of life scale, and Adjustment behavior scale.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library