Image from OpenLibrary

برنامج إرشادي للأمهات لتنمية بعض المهارات الحياتية لأبنائهم ذوي اضطراب طيف التوحد وأثره في تخفيف الإجهاد النفسي / إعـــــــداد شيماء صلاح عبد التواب عبد العزيز؛ إشـــــــراف أ.د.منال عبد النعيم محمد، د. نفيســة فــوزي عمــر .

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 166 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A counseling program for mothers to provide their children with autism spectrum disorder some life skills and its effect on relieving the psychological stress [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.94
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي للأمهات لتنمية بعض المهارات الحياتية لأبنائهم ذوي اضطراب طيف التوحد وأثره في تخفيف الإجهاد النفسي، تكونت عينة الدراسة من20 أم من أمهات أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في مراكز التربية الخاصة اللاتي تتراوح أعمارهن بين (23-46) عاماً، وتم تقسيمهم إلى (10) من أمهات أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد كعينة تجريبية و(10) من الأمهات كعينة ضابطة واستخدمت الدراسة مقياس المهارات الحياتية لأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من إعداد الباحثة، ومقياس الإجهاد النفسي للأمهات من إعداد الباحثة. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمقياس الإجهاد النفسي لصالح القياس القبلي". ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمقياس الإجهاد النفسي لصالح المجموعة الضابطة". ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياسين القبلي والبعدي لمقياس المهارات الحياتية لصالح المجموعة التجريبية بالقياس البعدي ". وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتبعي لمقياس الإجهاد النفسي. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتبعي لمقياس المهارات الحياتية. Summary: he study aimed to identify a counseling program for mothers to develop some life skills for their children with autism spectrum disorder and its effect in reducing psychological stress and the possibility of support in reducing psychological stress for mothers of children with autism spectrum disorder. The study used the experimental method. The study sample consisted of mothers of children with autism spectrum disorder in special education centers. The sample was selected and included mothers whose ages ranged from (23-46) years. The sample also included (10) mothers of children with autism spectrum disorder as an experimental sample and (10) mothers. As a control sample, the study used a life skills scale for children with autism spectrum disorder prepared by the researcher, and a psychological stress scale for mothers prepared by the researcher. The results of the study showed that there are statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group members in the pre- and post-measurements of the psychological stress scale in favor of the pre-measurement. And the presence of statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the post-measurement of the psychological stress scale in favor of the control group. ". There are statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the pre- and post-measurements of the life skills scale in favor of the experimental group in the post-measurement. There are no statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group members in the pre- and post-measurements of the psychological stress scale. Statistically significant differences between the average ranks of the experimental group members’ scores in the post and follow-up measurements of the life skills scale..
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.04.Ph.D.2024.شي.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032091000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

. ببليوجرافيا: صفحات 132-135.

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي للأمهات لتنمية بعض المهارات الحياتية لأبنائهم ذوي اضطراب طيف التوحد وأثره في تخفيف الإجهاد النفسي، تكونت عينة الدراسة من20 أم من أمهات أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في مراكز التربية الخاصة اللاتي تتراوح أعمارهن بين (23-46) عاماً، وتم تقسيمهم إلى (10) من أمهات أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد كعينة تجريبية و(10) من الأمهات كعينة ضابطة واستخدمت الدراسة مقياس المهارات الحياتية لأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من إعداد الباحثة، ومقياس الإجهاد النفسي للأمهات من إعداد الباحثة. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمقياس الإجهاد النفسي لصالح القياس القبلي". ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمقياس الإجهاد النفسي لصالح المجموعة الضابطة". ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياسين القبلي والبعدي لمقياس المهارات الحياتية لصالح المجموعة التجريبية بالقياس البعدي ". وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتبعي لمقياس الإجهاد النفسي. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتبعي لمقياس المهارات الحياتية.

he study aimed to identify a counseling program for mothers to develop some life skills for their children with autism spectrum disorder and its effect in reducing psychological stress and the possibility of support in reducing psychological stress for mothers of children with autism spectrum disorder. The study used the experimental method. The study sample consisted of mothers of children with autism spectrum disorder in special education centers. The sample was selected and included mothers whose ages ranged from (23-46) years. The sample also included (10) mothers of children with autism spectrum disorder as an experimental sample and (10) mothers. As a control sample, the study used a life skills scale for children with autism spectrum disorder prepared by the researcher, and a psychological stress scale for mothers prepared by the researcher. The results of the study showed that there are statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group members in the pre- and post-measurements of the psychological stress scale in favor of the pre-measurement. And the presence of statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the post-measurement of the psychological stress scale in favor of the control group. ". There are statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the pre- and post-measurements of the life skills scale in favor of the experimental group in the post-measurement. There are no statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental group members in the pre- and post-measurements of the psychological stress scale. Statistically significant differences between the average ranks of the experimental group members’ scores in the post and follow-up measurements of the life skills scale..

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library