header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج لتنمية مهارات الوعي الفونولوجى لخفض أعراض ابراكسيا الكلام لدى الأطفال الذاتويين / رسالة مقدمة من الباحثة عبير عمر عشري السيد ؛ اشراف أ.د. هند إسماعيل إمبابي؛ أ.م.د .إيمان أحمد خليل.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 215 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Effectiveness of program to develop the skills of phonological awareness to reduce the symptoms of speech apraxia of children with autism [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.94
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات الوعي الفونولوجى لخفض أعراض أبراكسيا الكلام لدى الأطفال الذاتويين، واتبع البحث المنهج شبه التجريبي القائم على القياسين القبلى والبعدى، طُبقت على عينة من الأطفال الذاتويين من (٦-7.5) سنوات بمركز ذوى الاحتياجات الخاصة وأكاديمية حلم حياة بمحافظة الشرقية، عددهم (٧) أطفال منهم (4) ذكور و (3) إناث، وتم استخدم الأدوات التالية في البحث: مقياس ستانفورد بينية للذكاء الصورة الخامسة (صفوت فرج، 2010)، مقياس الوعى الفونولوجى إعداد(عادل عبدالله، ٢٠٢١)، مقياس أبراكسيا الكلام لدى الأطفال إعداد(فيوليت إبراهيم، نانى عوض الله،٢٠٢١)، وبرنامج لتنمية مهارات الوعى الفونولوجي لخفض أعراض أبراكسيا الكلام لدى الأطفال الذاتويين (إعداد الباحثة)، وأظهر البحث فاعلية البرنامج المستخدم لتنمية مهارات الوعى الفونولوجى لخفض أعراض أبراكسيا الكلام لدى الأطفال الذاتويين، ويوصى البحث الحالي بأهمية توظيف مهارات الوعي الفونولوجي في البرامج المعدة لخفض أعراض أبراكسيا الكلام لدى الأطفال الذاتويينSummary: This study aimed to test the effectiveness of a new program to develop the skills of phonological awareness to reduce the symptoms of speech apraxia of children with autism. The program was done according to the Quasi- experimental method (one group), depending on the before and after measurement’s. The selected sample consisted of (7) children aged (6-7.5) years [Male (4) and female (3)]. The Study was carried out at special needs people center and Life-Dream Academy, El-Sharqua governorate. The statistical descriptive method was applied using the Stanford Bennie intelligence scale (5th edit) done by Safwat farag (2010), Phonological Awareness scale (Adel Abd Allah, 2021), and Speech Apraxia of children (Violet Ibrahim and Nani Awd-Allah, 2021), and a new program to develop the skills of phonological awareness to reduce the symptoms of speech apraxia of children with autism (prepared by the researcher).
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.Ph.D.2024.عب.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032121000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 185-204.

هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات الوعي الفونولوجى لخفض أعراض أبراكسيا الكلام لدى الأطفال الذاتويين، واتبع البحث المنهج شبه التجريبي القائم على القياسين القبلى والبعدى، طُبقت على عينة من الأطفال الذاتويين من (٦-7.5) سنوات بمركز ذوى الاحتياجات الخاصة وأكاديمية حلم حياة بمحافظة الشرقية، عددهم (٧) أطفال منهم (4) ذكور و (3) إناث، وتم استخدم الأدوات التالية في البحث: مقياس ستانفورد بينية للذكاء الصورة الخامسة (صفوت فرج، 2010)، مقياس الوعى الفونولوجى إعداد(عادل عبدالله، ٢٠٢١)، مقياس أبراكسيا الكلام لدى الأطفال إعداد(فيوليت إبراهيم، نانى عوض الله،٢٠٢١)، وبرنامج لتنمية مهارات الوعى الفونولوجي لخفض أعراض أبراكسيا الكلام لدى الأطفال الذاتويين (إعداد الباحثة)، وأظهر البحث فاعلية البرنامج المستخدم لتنمية مهارات الوعى الفونولوجى لخفض أعراض أبراكسيا الكلام لدى الأطفال الذاتويين، ويوصى البحث الحالي بأهمية توظيف مهارات الوعي الفونولوجي في البرامج المعدة لخفض أعراض أبراكسيا الكلام لدى الأطفال الذاتويين

This study aimed to test the effectiveness of a new program to develop the skills of phonological awareness to reduce the symptoms of speech apraxia of children with autism. The program was done according to the Quasi- experimental method (one group), depending on the before and after measurement’s. The selected sample consisted of (7) children aged (6-7.5) years [Male (4) and female (3)]. The Study was carried out at special needs people center and Life-Dream Academy, El-Sharqua governorate. The statistical descriptive method was applied using the Stanford Bennie intelligence scale (5th edit) done by Safwat farag (2010), Phonological Awareness scale (Adel Abd Allah, 2021), and Speech Apraxia of children (Violet Ibrahim and Nani Awd-Allah, 2021), and a new program to develop the skills of phonological awareness to reduce the symptoms of speech apraxia of children with autism (prepared by the researcher).

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library