Image from OpenLibrary

البيان الإعلامي الحكومي السواحيلي التنزاني : التنزاني (دراسة أُسلُوبِيَّة تَدَاوُلِيَّة). / [إعداد]أحمد شحاتة محمود أحمد ؛ إشراف أ.د. محمد المحمدي رزق، أ.د. عبد الحي أحمد محمد سالم

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 307 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The Tanzanian Swahili Government Press Releases (A Stylistic Pragmatic Study) [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 496
Available additional physical forms:
  • صدر ايضا كقرص مدمج
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة بين الدراسات الأسلوبية التداولية، التي تعتمد على مفهوم المقال والمقام، واستراتيجيات الخطاب فيما يتعلق بالبيان الإعلامي الحكومي التنزاني السواحيلي. تُعَدّ الأسلوبية التداولية أداة تحليلية متكاملة تجمع بين مفهوم الأسلوب والتداولية، ضمن إطار المنظور الوظيفي للغة في الاستعمال. يشير المنظور الوظيفي إلى أن اللغة ظاهرة بشرية متكاملة، يتم دراستها ليس فقط من خلال مستوياتها الصوتية والصرفية والنحوية والدلالية، ولكن أيضًا من خلال سياقها الاجتماعي، والثقافي والنفسي إلخ. تركز هذه الدراسة على تحليل البيان الإعلامي الحكومي السواحيلي التنزاني من خلال منظور الأسلوبية التداولية، بهدف توضيح كيفية استخدام اللغة لتحقيق الأهداف الاتصالية للحكومة. من خلال دراسة المقال والمقام، أي لغة النص الظاهرية واللغة في سياق استخدامها، يتم استكشاف كيفية تفاعل هذين المستويين لتشكيل المعنى الكامل المقصود في البيان. وتسلط الدراسة الضوء على استراتيجيات الخطاب المختلفة المستخدمة في البيانات الإعلامية الحكومية، مثل الأفعال الكلامية الإنجازية واستراتيجيات التلميح، والتضامن، والتوجيه، والإقناع. تهدف الدراسة إلى فهم كيفية تأثير هذه الاستراتيجيات على الجمهور وتشكيل الرأي العام، وذلك من خلال تحليل الأمثلة التطبيقية من البيانات الإعلامية التنزانية. Summary: This study aims to explore the relationship between stylistic pragmatics, which relies on the concepts of text and context, and discourse strategies in relation to Tanzanian Swahili government press releases. Stylistic pragmatics is an integrated analytical tool that combines the concept of style with pragmatics, within the framework of the functional perspective of language in use. The functional perspective suggests that language is an integrated human phenomenon studied not only through its phonological, morphological, syntactical, and semantic levels but also through its social, cultural, and psychological contexts, among others. This study focuses on analyzing Tanzanian Swahili government press releases from the perspective of stylistic pragmatics to illustrate how language is used to achieve the government's communicative objectives. By studying text and context, i.e., the apparent language of the text and language in its usage context, the interaction of these two levels is explored to form the full intended meaning in the statement. The study highlights various discourse strategies used in government press releases, such as performative speech acts, and strategies of implication, solidarity, guidance, and persuasion. The study aims to understand how these strategies influence the audience and shape public opinion by analyzing practical examples from Tanzanian press releases.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.16.02.Ph.D.2024.أح.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032147000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 301-307.

تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة بين الدراسات الأسلوبية التداولية، التي تعتمد على مفهوم المقال والمقام، واستراتيجيات الخطاب فيما يتعلق بالبيان الإعلامي الحكومي التنزاني السواحيلي. تُعَدّ الأسلوبية التداولية أداة تحليلية متكاملة تجمع بين مفهوم الأسلوب والتداولية، ضمن إطار المنظور الوظيفي للغة في الاستعمال. يشير المنظور الوظيفي إلى أن اللغة ظاهرة بشرية متكاملة، يتم دراستها ليس فقط من خلال مستوياتها الصوتية والصرفية والنحوية والدلالية، ولكن أيضًا من خلال سياقها الاجتماعي، والثقافي والنفسي إلخ.
تركز هذه الدراسة على تحليل البيان الإعلامي الحكومي السواحيلي التنزاني من خلال منظور الأسلوبية التداولية، بهدف توضيح كيفية استخدام اللغة لتحقيق الأهداف الاتصالية للحكومة. من خلال دراسة المقال والمقام، أي لغة النص الظاهرية واللغة في سياق استخدامها، يتم استكشاف كيفية تفاعل هذين المستويين لتشكيل المعنى الكامل المقصود في البيان.
وتسلط الدراسة الضوء على استراتيجيات الخطاب المختلفة المستخدمة في البيانات الإعلامية الحكومية، مثل الأفعال الكلامية الإنجازية واستراتيجيات التلميح، والتضامن، والتوجيه، والإقناع. تهدف الدراسة إلى فهم كيفية تأثير هذه الاستراتيجيات على الجمهور وتشكيل الرأي العام، وذلك من خلال تحليل الأمثلة التطبيقية من البيانات الإعلامية التنزانية.

This study aims to explore the relationship between stylistic pragmatics, which relies on the concepts of text and context, and discourse strategies in relation to Tanzanian Swahili government press releases. Stylistic pragmatics is an integrated analytical tool that combines the concept of style with pragmatics, within the framework of the functional perspective of language in use. The functional perspective suggests that language is an integrated human phenomenon studied not only through its phonological, morphological, syntactical, and semantic levels but also through its social, cultural, and psychological contexts, among others.
This study focuses on analyzing Tanzanian Swahili government press releases from the perspective of stylistic pragmatics to illustrate how language is used to achieve the government's communicative objectives. By studying text and context, i.e., the apparent language of the text and language in its usage context, the interaction of these two levels is explored to form the full intended meaning in the statement.
The study highlights various discourse strategies used in government press releases, such as performative speech acts, and strategies of implication, solidarity, guidance, and persuasion. The study aims to understand how these strategies influence the audience and shape public opinion by analyzing practical examples from Tanzanian press releases.

صدر ايضا كقرص مدمج

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Gateway Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: info@cl.cu.edu.eg | info@cnul.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
Under the supervision of New Central Library Manager
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: info@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
Under the supervision of Cairo National University Library Manager
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: info@cnul.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library