Image from OpenLibrary

الخطاب المقدم في نصوص مسرحيات الأطفال وعلاقته بالواقع الاجتماعي والسياسي في مصر في الفترة من 2011: 2020م : المسرح القومي للطفل نموذجًا / إعداد آية عبد الرحمن شاهين؛ إشراف أ.د محمد إبراهيم أحمد شيحة، د شيرين محمد شعبان.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 150 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Discourse presented in the texts of children plays and its relation to social and political reality in egypt in the period from 2011:2020 : National children theater as example [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 812.04
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تهدف الدراسة إلى التعرف على مضامين الخطاب في النصوص المسرحية المقدمة بالفترة من(2011-2020) على خشبة المسرح القومي للطفل، وذلك من خلال رصد أنواع المضامين الخطابية التي تم طرحها في نصوص مسرحيات الأطفال عينة الدراسة، والتعرف على أبعاد وسمات الشخصيات المقدمة في هذه النصوص . وتعد هذه الدراسة من الدراسات التحليلية، حيث اعتمدت على منهج المسح بالعينة، وقد أجريت الدراسة على عينة من النصوص المسرحية المختارة المقدمة من خلال المسرح القومي للطفل وهي: (الأميرة والحطاب - بدر البدور- فتفوته- سنووايت- عبور وانتصار – القطط). وناقشت النصوص المسرحية عينة الدراسة مجموعة من القضايا والقيم الأخلاقية منها قضايا (الأمل والصمود والقدرة على تخطي الصعاب، تحرير الأطفال من قيود الخوف، تعلم الطفل قيمة الاعتذار، أهمية وضرورة تقبل الآخر، وكذلك قيم العمل، وحب الوطن ، والانتماء ، والتضحية من أجل الوطن). وجاءت بعض النصوص المسرحية التي قدمها المسرح القومي المصري للطفل متسقة ومعبره عن الواقع الاجتماعي والسياسي والبعض الآخر غير متسق تمامًا مع ما عاشه المجتمع المصري خلال فترة الدراسة الذي عاشه المجتمع المصري خلال فترة الدراسة من2020:2011م.Summary: The study aims to identify the contents of discourse in the theatrical texts presented during the period from (2011-2020) on the stage of the National Children’s Theater, by monitoring the types of rhetorical contents that were presented in the texts of the children’s plays in the study sample, and identifying the dimensions and characteristics of the characters presented in these texts. . This study is considered one of the analytical studies, as it relied on the sample survey method. The study was conducted on a sample of selected theatrical texts presented through the National Children’s Theater, which are: (Al Amira and El Hataab - Badr Al-Badour - Fatfotha - Snow White – Obour and Intesar- Cats). The theatrical texts sampled for the study discussed a group of issues and moral values, including issues (hope, steadfastness, and the ability to overcome difficulties, liberating children from the shackles of fear, teaching the child the value of apology, the importance and necessity of accepting others, as well as the values of work, love of the homeland, belonging, and sacrifice for the homeland). . The majority of theatrical texts presented by the Egyptian National Theater for Children were consistent and expressive of the social and political reality that Egyptian society experienced during the study period from 2011-2020 AD.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.25.05.M.Sc.2024.آي.خ (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032388000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 137-148.

تهدف الدراسة إلى التعرف على مضامين الخطاب في النصوص المسرحية المقدمة بالفترة من(2011-2020) على خشبة المسرح القومي للطفل، وذلك من خلال رصد أنواع المضامين الخطابية التي تم طرحها في نصوص مسرحيات الأطفال عينة الدراسة، والتعرف على أبعاد وسمات الشخصيات المقدمة في هذه النصوص . وتعد هذه الدراسة من الدراسات التحليلية، حيث اعتمدت على منهج المسح بالعينة، وقد أجريت الدراسة على عينة من النصوص المسرحية المختارة المقدمة من خلال المسرح القومي للطفل وهي: (الأميرة والحطاب - بدر البدور- فتفوته- سنووايت- عبور وانتصار – القطط). وناقشت النصوص المسرحية عينة الدراسة مجموعة من القضايا والقيم الأخلاقية منها قضايا (الأمل والصمود والقدرة على تخطي الصعاب، تحرير الأطفال من قيود الخوف، تعلم الطفل قيمة الاعتذار، أهمية وضرورة تقبل الآخر، وكذلك قيم العمل، وحب الوطن ، والانتماء ، والتضحية من أجل الوطن). وجاءت بعض النصوص المسرحية التي قدمها المسرح القومي المصري للطفل متسقة ومعبره عن الواقع الاجتماعي والسياسي والبعض الآخر غير متسق تمامًا مع ما عاشه المجتمع المصري خلال فترة الدراسة الذي عاشه المجتمع المصري خلال فترة الدراسة من2020:2011م.

The study aims to identify the contents of discourse in the theatrical texts presented during the period from (2011-2020) on the stage of the National Children’s Theater, by monitoring the types of rhetorical contents that were presented in the texts of the children’s plays in the study sample, and identifying the dimensions and characteristics of the characters presented in these texts. .
This study is considered one of the analytical studies, as it relied on the sample survey method. The study was conducted on a sample of selected theatrical texts presented through the National Children’s Theater, which are: (Al Amira and El Hataab - Badr Al-Badour - Fatfotha - Snow White – Obour and Intesar- Cats). The theatrical texts sampled for the study discussed a group of issues and moral values, including issues (hope, steadfastness, and the ability to overcome difficulties, liberating children from the shackles of fear, teaching the child the value of apology, the importance and necessity of accepting others, as well as the values of work, love of the homeland, belonging, and sacrifice for the homeland). . The majority of theatrical texts presented by the Egyptian National Theater for Children were consistent and expressive of the social and political reality that Egyptian society experienced during the study period from 2011-2020 AD.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library