فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية باستخدام طفل الظل لتنمية مهارة التخطيط لدى الأطفال الذاتويين مرتفعى الأداء الوظيفى / إعداد فاطمة محمد السيد عبد الرحمن؛ إشراف أ.د/ خالد عبد الرازق النجار، د/ هبة اسماعيل متولي.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 276 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a program based on executive functions using the shadow child to develop the planning skill of self-sufficient children with high functional performance [Added title page title]
- 372.218
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2024.فا.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032402000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 168-185.
هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية باستخدام طفل الظل لتنمية مهارة التخطيط لدى الأطفال الذاتويين مرتفعى الأداء الوظيفى، واستخدم البحث الحالي المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال من الذاتويين مرتفعي الآداء الوظيفي أعمارهم من (4-6) سنوات، و(10) من الأطفال العاديين، وقد اشتملت أدوات البحث على: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء - الصورة الخامسة، إعداد صفوت فرج (2016)، مقياس جيليام لتشخيص الذاتوية إعداد (عادل عبد الله، عبير أبو المجد، 2020)، مقياس مهارة التخطيط إعداد (خالد النجار، وآخرون 2019)، وبرنامج على قائم على الوظائف التنفيذية باستخدام طفل الظل إعداد (الباحثة)، وقد توصلت النتائج إلى وجود فروق بين متوسطي رتب درجات الأطفال الذاتويين مرتفعي الأداء الوظيفي في القياسين (القبلي – البعدي) لتطبيق برنامج البحث على مقياس (مهارة التخطيط) في اتجاه القياس البعدي، ولا توجد فروق ذات بين متوسطي رتب درجات الأطفال الذاتويين مرتفعي الأداء الوظيفي في القياسين (البعدي – التتبعي) على مقياس (مهارة التخطيط).
The current research goal is to identify the effectiveness of a program based on executive functions using a shadow child to develop the skill of planning for self -performance children, and the current research used the semi -experimental approach with a single group, The research sample consisted of (10) high-functioning autistic children aged (4-6) years, and (10) normal children. The research tools included: the Stanford-Binet Intelligence Scale - the fifth picture, prepared by Safwat Farag (2016), the Gilliam Scale for the Diagnosis of Egoism prepared by (Adel Abdullah, Abeer Abu Al-Majd, 2020), the Planning Skill Scale prepared by (Khaled Al-Najjar, et al. 2019), A program based on executive functions using a shadow child prepared by (the researcher), The results revealed that there are differences between the average ranks of the scores of children with high functioning in the two measurements (pre-post) for applying the research program on the (planning skill) scale in the direction of the post measurement. There are no significant differences between the average ranks of the scores of children with high functioning in the study. The two measurements (post-consequential) are based on the (planning skill) scale.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.