فاعِلِيَّة برنامج معْرفِيّ سُلُوكيّ لخفَّض حدَّة الاضطراب المشترك لدى الأطفال ذَوِي صُعُوبات التَّعلُّم المعرضين للحرمان الوالِدِيّ الجُزْئِيّ / رسالة مقدمة من الباحثة الاء كمال توفيق خلف؛ إشراف أ.د. خالد عبد الرازق النجار، د. ولاء عبد العزيز محمد.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 194 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a cognitive-behavioral program to reduce the severity of Shared disorder in children with learning difficulties who are exposed to partial parental deprivation [Added title page title]
- 371.928
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2024.ال.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032403000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 157-171.
هدف البحث إلى التحقق من فاعِلِيَّة برنامج معْرفِيّ سُلُوكيّ لخفَّض حدَّة الاضطراب المشترك لدى الأطفال ذَوِي صُعُوبات التَّعلُّم المعرضين للحرمان الوالِدِيّ الجُزْئِيّ. وقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال من ذَوِي صُعُوبات التَّعلُّم المعرضين للحرمان الوالِدِيّ الجُزْئِيّ، تراوحت أعمارهم من (5,5-7) سنوات . واشتملت أدوات البحث على: مقياس المصفوفات المتتابعة لجون رافن (تقنين: عماد أحمد حسن، 2016)، قائمة صعوبات التعلم النمائية لأطفال الروضة (إعداد: عادل عبد الله، 2006)، مقياس الاضطراب المشترك (إعداد: إسراء بكر، 2023)، وبرنامج معْرفِيّ سُلُوكيّ (إعداد الباحثة)، وقد توصلت الباحثة إلي فاعلية البرنامج المعرفي السلوكي لخفض حدة الاضطراب المشترك لدي الاطفال ذوي صعوبات التعلم المعرضين للحرمان الوالدي الجزئي واستمرارية فاعليته في القياس التتبعي.
The research aimed to verify the effectiveness of a cognitive-behavioral program to reduce the severity of the shared disorder in children with learning difficulties who are exposed to partial parental deprivation. Quasi-experimental method was used on a sample consisted of (10) children with learning difficulties who were exposed to partial parental deprivation, their ages ranged from (5.5-7) years. The research tools included: John Raven’s Progressive Matrices Scale (Codification: Emad Ahmed Hassan, 2016), a list of developmental learning difficulties for kindergarten children (prepared by: Adel Abdullah, 2006), a shared disorder scale (prepared by: Esraa Bakr, 2023), and a cognitive-behavioral program (prepared by the researcher). The researcher found the effectiveness of the cognitive-behavioral program to reduce the severity of the shared disorder in children with learning difficulties who are exposed to partial parental deprivation and the continuity of its effectiveness in follow-up measurement.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.