برنامج تدريبي مقترح قائم على معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) لتنمية الممارسات العلمية والهندسية لدى معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية / [إعداد]بلقاسم علي محمد عاطف الراشدي ؛ إشراف أ.د/ أماني محمد سعد الدين الموجي، أ.د/ أميمة محمد عفيفي أحمد
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 400 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- A proposed Training Program Based on the Next Generation Science Standards for Developing the Scientific and Engineering Practices for Middle Stage Teachers in Kingdom of Saudi Arabia [Added title page title]
- 375.09531
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.01.Ph.D.2024.بل.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032181000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 132-148.
تنمية المهارات العلمية والهندسية لدى معلمي العلوم للمرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية، ومن خلال الإجراءات التالية:
1. تحديد الاحتياجات التدريبية لمعلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة بالمملكة في ضوء معايير العلوم للجيل القادم NGSS.
2. إعداد برنامج تدريبي مقترح قائم على معايير العلوم للجيل القادم NGSS.
3. قياس فاعلية البرنامج التدريبي المقترح القائم على معايير العلوم للجيل القادم NGSS في تنمية الممارسات العلمية والهندسية لدى معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية.
أدوات البحث ومواده التعليمية:
قام الباحث بإعداد الأداتين الآتيتين :
1. اختبار الانجاز المعرفي لقياس معارف البرنامج لدى مجموعة البحث.
2. بطاقة ملاحظة لقياس الممارسات العلمية والهندسية لدى مجموعة البحث.
عينة البحث:
مجموعة من معلمي العلوم بالمرحلة المتوسطة بإدارة تعليم القنفذة بمنطقة مكة المكرمة بالمملكة العربية السعودية.
1. development of scientific & engineering skills for Science Teachers in Middle Schools at Kingdom of Saudi Arabia, through the following procedures:
2. Determine needs of training of Middle School of Science Teachers in the Kingdom of Saudi Arabia in light the NGSS .
3. Developing scientific and engineering practices among middle school science teachers in the Kingdom of Saudi Arabia.
4. Prepare a proposed training program based on science standards for the next generation NGSS.
5. Measuring the effectiveness of the proposed training program based on science standards for the next generation NGSS in developing scientific and engineering practices among middle school science teachers in the Kingdom of Saudi Arabia.
Research tools and educational materials:
1. A Cognitive Achievement Test to measure the cognitive achievement of scientific and engineering practices in the research group.
2. An observation tool to measure the scientific and engineering practices of the research group.
The research sample:
A research group consisting of group of middle school science teachers in the Kingdom of Saudi Arabia.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.