فاعلية برنامج إرشادي قائم على أنشطة اللعب لخفض اضطراب السلوك المتحدي المعارض لدى أطفال الروضة / رسالة مقدمة من الباحثة رضوى فوزى طه الريس؛ إشراف أ.د / عفاف احمد عويس، أ.د جمال مختار حمزة.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 133 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a counseling program based on playactivities to reduce oppositional defiant disorder inkindergardenchildren [Added title page title]
- 372.218
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2024.رض.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032409000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 113-118.
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي قائم على أنشطة اللعب لخفض اضطراب السلوك المتحدي المعارض لدى أطفال الروضة والتعرف على مدى استمرار فاعلية البرنامج بعد مرور شهر من تطبيقه خلال التقييم التتبعي وتحقيقًا لهذا الهدف فقد تكونت عينة الدراسة من عدد (6) أطفال من الذكور وتراوحت أعمارهم من (5-7)سنوات وطبقت الباحثة الأدوات التالية: مقياس اضطراب التحدي المعارض إعداد مجدي الدسوقي، برنامج إرشادي قائم على أنشطة اللعب(إعداد الباحثة)، استمارة دراسة الحالة إعداد الباحثة). وأسفرت النتائج عن أنه: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال اضطراب التحدي المعارض (المجموعة التجريبية) في القياسين القبلي والبعدي على مقياس اضطراب التحدي المعارض لصالح القياس البعديولاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال اضطراب التحدي المعارض (المجموعة التجريبية ) في القياسين البعديوالتتبعي بعد مرور شهر من انتهاء تطبيق البرنامج على مقياس اضطراب التحدي المعارض وأبعاده.
The current study aimed to identify The Effectiveness of a counseling program based on play activities to reduce oppositional defiant disorder in kinder garden children and to determine the extent of the continuity of the effectiveness of the program after one month of its implementation during the follow- up evaluation to achieve this goal the study sample consisted of 6 male children, ages (5-7) years. the re-searcher applied the following tools: the scale of oppositional defiant disorder preparing by Mahdy EL- Desouki, and a counseling program based on play activities by the researcher and the case study form , pre-pared by the researcher .The results revealed that there are statistically significant differences between the mean scores of the oppositional challenge disorder children the experimental group, in the pre and post measurements on the oppositional challenge disorder scale in favor of the post measurement.There are no statistically significant differences between the mean scores of the oppositional challenge disorder children the experimental group, in the post and follow- up measurements after one month of applying the program.Keywords: oppositional defiant disorder- play activities- kinder garden children- a counseling program.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.